Tömkörning..

the_connemara

Trådstartare
Hmm.. Enda jag hört om arbete från marken är av Svea och Spider här.. Som någon kanske vet så är min häst förl iten för mig att rida.. Just nu så har vi lite skojövningar på marken och ska snart börja böja lite i skritten och hon kan nästan svänga nu ;)

Nu är det så att jag nog kan få hjälp med tömkörning av min dressyrtränare. Men så som vi pysslat nu så vill jag att hon ska vända när jag lägger yttertygeln mot halsen och leder med lös innertygel (måste lära sig ledande pga trolig senare engelsk ridning) och det börjar funka mer och mer, vänder stundvis bra med framdeln "med". Helst hade jag velat att hon senare enbart tar en förhållning på innertygeln som en böjande hjälp och ytter mot haslen som vändande men nu vet jag inte hur jag ska göra.. Om man tömkör blir det ju bara "en tygelhjälp" - förhållning rakt bakåt och för den måste hon ju kunna vända. Kommer tömköras a la Anders Eriksson med gjord å så där.. Så.. Ja, det känns förvirrande att lära henen ngt som kanske inte ksa vara så (inte svänga för förhållning), hur tycker ni det låter? Är det någon här som tömkör med gjord, hur funkar d?

Longeringen kommer jag förhoppåningsvis kunna fixa lite a la Svea (om ni orkar svara på kommande frågor;) ) men det blir inte tal om två lösa tömmar (för denna tränare).

:bow:
 
Hur ska du få yttertömmen mot halsen på hästen utan att den blir glapp?? Ett annat tips kan ju vara att du använder din egen kropp som en "skänkel", med andra ord att hon flyttar undan för dig, och att hon på så sätt lär sig gå undan och svänga. Din position ska alltid vara snett rakt bakom henne ( klockan fem alltså ) . För målet är ju att ha så lite trixande med tyglarna som möjligt, så precis som i ridningen så ska ju skänklarna göra jobbet. Jag är kanske inte så bra på att förklara. Men Anders Eriksson har ju skrivit en bok, så spring iväg till biblioteket och läs!
 
Jag tömkör med ringar genom gjorden, långa eller korta. Det första jag lär dem är att acceptera yttertömmen, innan de kan det rör jag bara innertöm i nödfall. Jag går runt i ett litet ridhus och följer väggen med hjälp av yttertömen, huvudet på spåret och i början har de kroppen innanför men redan efter ungefär 3 gånger (10 minuter per gång ocg dag) så förstår de vad yttertöm är till för och då flyttar de in kroppen bakom.
Sen börjar jag göra det ni kallar för halva steg på ytter tömmen i varje hörn som en svängande hjälp, jag bromsar ytter bak när de lyfter hoven i början och sen när de kan mer när de sätter ner den ( blir olika bäckenvinkling beroende på när man bromsar) och när jag släpper bromsen så "svänger" de, 3-4 halva steg per hörna i början.

När detta sitter (går snabbt)så börjar jag använda innertöm och då bromsar den 2 gånger per innerbaksteg i hörnorna. Då struntar jag i yttertömmen tills de förstår innertöm.

När innertöm funkar gör jag hörnen för både yttertöm, bromsar ytterbak och innertöm, dubbelbromsar innerbakben.

Fortfarande har jag aldrig lämnat ridhusväggen, men nu när de kan svänga hjälpligt så är det dags, jag gör några snett igenom där jag bromsar bägge bakbenen så det blir halva steg och i mitteln på sträckan länger jag ut, en portion snabbare skritt (=längre steg, ej snabbare takt) och en portion längre hals, en portion längre steg, en portion hals och sen ut på spåret igen.
När de kan längningen så börjar jag på böjningen, då gör jag halva steg på en volt och när jag ska länga så kortar jag inre töm och då blir reaktionenn att hästen flyttar ut innerbog (böjjer sig)och belöningen blir längningen.

Fortsätter sen arbetet med att gå på serpentiner, att gå längs spåret och flytta in baken och jobba med ytterbak, vända rätt upp och jobba med att flytta baken ett par steg åt varjë håll och jobba med ett fiktivt ytterbak så många skiftningar jag hinner innan kortsidan kommer.

Väldigt fort kommer man på dettaavis till tramp utan att anstränga sig nått speciellt. Har de svårt för det så kan man manuellt lära dem lyfta bakbenen genom att kittla ett ben i taget med spöet. Detta gör man när de står stilla tills man som förarae behärskar detta.

Dessa övningar gör hästen mjuk och smidig och den kommer att fixa det mesta av böjningen själv utan att man bråkar med den. Jag gör allt i skritt tills hästen kan ovanstående perfekt.
Men steg 1 år, lär den acceptera yttertygeln och ge fan i inner.
 
Fattade inte riktigt vad du menade med yttertygeln.. Det går ju öht inte att lägga den mot halsen om man drar tömmarna genom ringarna?
 
När du tömkör på traditionellt sätt så har du en pisk i högerhanden. Den kan an använda som trängande yttertygel, dvs du lägger piskslängen mot halsen för att vända. Du har alltså även vid tömkörning med gjord tillgång till en hjälp som motsvarar den trängande yttertygeln.

Det går alldeles utmärkt att be om böjning genom att ta i en innertöm som löper genom tömnyckeln, och sedan få hästen att vända med hjälp av piskslängen som trängande hjälp.

Personligen kan jag inte se någon konflikt mellan tömkörning med gjord och akademisk ridkonst. När jag dressyrkör och tävlar ändrar jag varken mina principer eller mitt tänkande och jag brukar oftast vara placerad i dressyren.
 
Så dina hästar vänder inte om du inte lägger pisken mot yttersidan av halsen? Skulle man kunna lära hästen vända när man lägger pisken på utsidan av kroppen (ej på) eller blir det krångligt? Hur håller du pisken annars? Hur är du placerad i förhållande till hästen när du tränar? En förhållning på innertömmer, betyder det aldrig sväng? Eller betyder de sväng i kombination med andra hjälper (så som pisken, men hur funkar den om du går på volt? Går du rakt bakom alltid?)?

Funderar mest på min förra tös som ibland vände inåt i volten om man vill ha mer böjning och ibland gick böjd rakt fram när man ville vända. Fixk då ta häjlp att yttertyglen och detta medförde bara större hjälper och mer i handen.. Hade gärna velat kunna vara tydligare. Fick hjälp en gång men då var det lite mer "dra och lär henne gå på yttertygeln (mkt stöd)" vilket medförde gramankoppling och stark häst, dvs vi slutade tömköra :crazy:
 
Mina hästar svänger både för innertygel och ytterhjälper av olika slag (piskslängen, pisken som visuell hjälp t ex). När man kör maraton och precision är man inte så himla nyanserad :cool:

När jag kör håller jag piskslängen över mitten på däckeln, där ser inte hästen den så det är "neutralläge".

Hur jag går beror på hur jag vill påverka hästen med mitt kroppsspråk.
 
Om man får mer i handen när man har hästen på yttertömmen så gör man fel, det ska mer vara en känsla av att hästen vill till ytter hela tiden men det faktiska stödet är inte mkt, man kan lätt hålla tömmen mellan tumme och pekfinger om man skulle vilja det.
 
Men det är klart jag gjorde fel, fattade säkert henne fel oxå därför så lade vi ner det (har inte råd att slänga ut 300kr/lektion för tömkörning när vi tränade/tävlade så mkt som då).
 
Misstänkte det ;)

Men grundläget då? Vi säger att jag vill få henen att gå rakt fram böjd, vad gör du då?

Om hon går rakt fram böjd, hur vända?

Rakt fram och helt rakt, hur vända då?

:bow:
 
Svarar oxå,intressant att jämföra med Sves sätt.

Rakt fram böjd: bromsa ytterbak och läng yttertöm 2 mm. Gör man det för mkt broms blir det förböjd rumpa, för mkt längning förböjd hals (eller att hästen går iväg)

Rakt fram böjd och ska vända, skakar eller kramar innertygel två gånger släpper på ytter.

Rakt fram och helt rakt, vända: Samma som ovan, men om jag vill vända med spikrak häst utan böjning så länger jag inte ytter utan bromsar nog bara ytterbak några gånger genom svängen.
 
När du gör hörnen, håller du alltså bara på yttertömmen?
Gör du hörnen enbart i righushörnen eller lägger du in hörn lite varstans (typ man vänder in efter halva långsidan)?
 
Jaa, varför inte? Du har alltid som himla bra svar och är så ödmjuk ;) Går alltid att förstå det mesta även om man är helt grön som jag. Djupt imponerad :bow:

Tackar er andra oxå även om jag inte riktigt hänger med på djurjourens svar ;) Tycker det är mkt att tänka på när hon flyttar sina ben öht :o
 
I början svänger jag enbart i hörnen för att hästen ska förstå. Det finns ingen annan väg ut än att ta sig runt hörnan så jag kan ge min hjälp och vänta på att hästen löser det själv. Jag behöver alltså inte korrigera en massa. När hästen är helt på det klara med hjälpen så svänger jag varsomhelst.När den blir mer välskolad och kan bära sig böjd så klarar den oftast av att man tar den i innertömmen oxå men det tar ett tags skolning.
 
Mycket intressant, det skall jag prova med min häst. Hon ställer sig gärna utåt i ena varvet, vet inte riktigt varför, trodde att det var en spänning i bogen först men varken jag eller min massör hittar något där, hon är jättefin i bogmuskulaturen. Samma sak händer när jag rider och inte släpper ner min högerhöft ordentligt.
Utåtställning kommer ofta fram när hon har dåligt med framåtbjudning. Du skulle inte kunna våga dig på och gissa vad det kan vara för något? Funderar på om det kan vara att hon inte accepterar yttertygeln riktigt eller om hon har ngn spänning i ganaschen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Honungsfällan
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp