Törs man köpa radonhus?

hvala

Trådstartare
Hur pass rädda för radon är ni? Vi har tittat på ett hus som är byggt i blåbetong och som efter åtgärd (FTX-ventilation) har ett genomsnittligt radonvärde på 150 Bq (långtidsmätning). Det är ju under gränsvärdet (200 Bq) för vad som är tillåtet men jag tycker mig ha hört att det diskuterats att sänka värdet till 100 Bq. Vi är friska icke-rökare men har barn. Det är främst barnet jag oroar mig för. Huset är en enplansvilla. Mätningen är gjord i vardagsrum och ett sovrum. Hade ni vågat?
 
Hur pass rädda för radon är ni? Vi har tittat på ett hus som är byggt i blåbetong och som efter åtgärd (FTX-ventilation) har ett genomsnittligt radonvärde på 150 Bq (långtidsmätning). Det är ju under gränsvärdet (200 Bq) för vad som är tillåtet men jag tycker mig ha hört att det diskuterats att sänka värdet till 100 Bq. Vi är friska icke-rökare men har barn. Det är främst barnet jag oroar mig för. Huset är en enplansvilla. Mätningen är gjord i vardagsrum och ett sovrum. Hade ni vågat?

jag hade inte oroat mig
 
Jag hade tvekat om man tror att värdet kommer att sänkas (och det känns ju rimligt, för inte så länge sedan var det ok med 400 bq).

OM jag skulle ha övervägt det skulle jag först och främst kolla upp hur mätningen gjorts (nu skriver du att det är långtidsmätning, men är den gjord under eldningssäsongen, har de placerat mätarna korrekt?). Sen skulle jag vilja ha in i kontraktet att jag ville göra en egen mätning (just bara för at försäkra mig om att allt gått rätt till) och om värdet i respektive rum kommit över dagens 150 bq skulle säljaren fått betala åtgärderna för att komma under 150 bq.
 
Mätningen godkänns inte om den inte är gjord korrekt under eldningssäsong. I allafall inte när vi mätte i vårt förra hus
 
Hur pass rädda för radon är ni? Vi har tittat på ett hus som är byggt i blåbetong och som efter åtgärd (FTX-ventilation) har ett genomsnittligt radonvärde på 150 Bq (långtidsmätning). Det är ju under gränsvärdet (200 Bq) för vad som är tillåtet men jag tycker mig ha hört att det diskuterats att sänka värdet till 100 Bq. Vi är friska icke-rökare men har barn. Det är främst barnet jag oroar mig för. Huset är en enplansvilla. Mätningen är gjord i vardagsrum och ett sovrum. Hade ni vågat?
För befintliga hus så finns det inget gränsvärde utan ett riktvärde som idag är 200 Bq/m3. Fram till 2004 var det 400 Bq/m3. I nationella miljömålen finns ett mål som säger att 2020 ska alla bostäder ha under 200 Bq/m3, men det målet är (var iaf sist jag kollade) långt från att uppnås. Speciellt är det många villor som har väldigt höga radonhalter.

Jag har fått information om en ny strållag, men jag inte vet hur långt gångna de planerna är. I förarbetena har jag för mig att det står att befintligt riktvärde är kvar men att fastighetsägare ändå ska sträva efter att nå så låga värden som möjligt (med reservation för att jag kommer ihåg fel).

Jag tror att det faktum att huset är byggt i blåbetong kan göra att en del drar öronen åt sig vilket skulle kunna sänka värdet på huset, kanske också om det skulle komma ändrade regler/riktlinjer som blir tuffare/uppfattas som tuffare av allmänheten. Det hade varit intressant att veta vilka radonhalter som uppmättes innan FTX. Blåbetong producerades med alunskiffer från flera olika ställen och det finns både hög- och lågstrålande, så blåbetong behöver inte per automatik innebära förhöjda radonvärden.
 
Inte rädd för radon men skulle ändå inte ta det. Skulle nämligen någon i familjen få cancer, så kommer det gnaga i en för evigt, att tänk om.
 
Tack för alla svar! Vi förlorade budgivningen så just detta hus är inte längre aktuellt.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi gjorde precis en radonmätning i huset. 240 Bq/kvm i årsmedeltal. Gränsvärdet är 200. Att radon kan ge lungcancer är jag helt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 324
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Behöver hjälp att fundera lite runt det här med radon Vi har tittat på ett hus där det finns ett uppmätt radonvärde på 98. Mätningen...
Svar
11
· Visningar
1 484
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp