töja ut läderridstövlar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare horsemaniac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 857
H

horsemaniac

jag har investerat i ett par läderridstövlar, äldre, men i mkt gott skick av bättre märke. frågan är att de är något smala precis innan man får ner foten i dem, finns de nåt tips att töja ut de just där, sälja de eller sätta i dragkedjor bak? alla knep är välkomna

Sv: töja ut läderridstövlar?

Antingen sätta i dragkedjor eller fråga om skomakaren kan töja ut dem. De brukar kunna fixa till det!

hur töjer de ut på? på vilket sätt? har du gjort de? vet du hur mkt de kostar att sätta i dragkedjor?

Att sätta i dragkedjor kan vara riskfyllt. Tyvärr finns det inte så många somakare som kan göra det snyggt, och det är ju himla trist om man får stövlarna förstörda. Men att lästa ut dem i vristen eller vaden är sällan några problem.
Gå bara till en riktig skomakare (ingen mister minit eller klackbar). Där har de speciella "metallben" som de sätter i skaften och skruvar ut så man tänjer lädret. Beroende på hur mycket man ska utvidga dem så tar det mellan 10 min -3 dagar. man kan lästa ut upp till 3 cm om stöveln är av bra kvalitét. Det är inte speciellt dyrt.

Pratade med en sadelmakare för ett tag sen om att töja ut ridstövlar och hon sa att lädret lätt går tillbaka till ursprungsstorleken. Blir de fuktiga t.ex så krymper lädret tillbaka om man inte sätter stövlarna i spänn i träblock eller liknande. Hon rekommenderade att lämna mina (Cavallo) till Strömsholms sadelmakeri som var auktoriserade på just Cavallo, annars kan nog resultatet bli lite si och så. Det kostar ju ändå en slant...Själv sydde hon inte i dragkedjor för det var inte lätt att få det bra.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 494
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 650
Senast: Ceta
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 627
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka