• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Tuffa_tosen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 051
T

Tuffa_tosen

Hejsan, jag har en kusin som undrar hur man får en häst i tölt. Jag gör det bara och jag har svårt att förklara. På sommaren brukar vi rida en islänning och i sommar vill hon testa. Kan någon hjälpa mig hur jag ska förklara. Hon är 12 år!

Sv: Tölt

Beror ju helt från häst till häst. Men vissa hästar brukar det räcka med att man sätter sig djupt i sadeln kortar inte tyglarna och driver på.

Hon har det faktiskt väldigt svårt i tölten. Hur ska jag göra för att hon lättare ska komma in i tölten?

Hon har det faktiskt väldigt svårt i tölten. Hur ska jag göra för att hon lättare ska komma in i tölten?

Börja öva sammling i skritt, genom sätet och med en bra överlinje. Det kräver en lydig häst som är lyhörd fr sätet, men när det fungerar kan du börja göra korta övergångar skritt-tölt-skritt osv.
Du måste själv kunna vara mjuk i handen utan att hästen springer ifrån om den ska sammla sig helt korrekt, det sker inte genom handen, utan genom sätet.

Liknande trådar

Islandshäst Varför är det så fel i islandshästvärlden att rida långturer? Jag har startat några clear round i distanritt och får höra av... 2
Svar
30
· Visningar
1 524
Senast: Badger
·
Fritid Vi ska åka till Åre i sommar och vill rida på islandshäst. Gärna i fjällmiljö. Har någon tips om en bra aktör i området? Har bil och kan...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: nyttnick
·
Hemmet Jag har fått jobbiga grannar, dem bor inte där permanent, det är deras semesterboende men dem är där ganska ofta. Dem är väldigt sociala...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Nota
·
Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka