Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Varför har dom låtit det gått så lång tid :S Vissa blir juh av med sina djur direkt.. Hade en vän som hade en sjuk häst, den var under tillfriskning, men djurskyddet krävde att dom avlivade hästen och höll på att få djurförbud FAST ATT DOM HADE PAPPER FRÅN VETERINÄR PÅ HÄSTEN!!!!
BLIR SÅ ARG..
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

De funderar på att ge henne djurförbud??
Herregud är det något att fundera på! :mad:
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Tänk att det ska ta 12år????.... Och tänk att man ens måste fundera på saken????....
Synd att det inte var skattefiffel inblandat, för då hade det minsann gått fort....
Svenskt djurskydd suger verkligen:mad:
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Fantastiskt att det ska ta 12 år och en avlivning??... Man blir ju mörkrädd..
Tyvärr är det inte det enda fallet som som jag vet om som tagit lång tid..Sverige dubbelmoralens land..
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

ne men oj så tidigt som 12 år, varför skyndar dom?? 20 och de är med acceptabelt..

FY FAN FÖR SVERIGE!! :(
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Helt sjukt att det ska ta sån tid!

Är det ens något att fundera på!? :mad:
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Blir så förbannad på Sveriges menlösa sätt mot djurplågare.
Uppenbarligen hjälper det inte att slå dom lätt på fingrarna och säga fy.
Mår illa över att det får vara så här. :mad:
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

KL Nej om det är fråga om "vanskötsel" hela tiden skall det inte ta så här lång tid. Men ett vanligt scenario är att djurägare åtgärdar missförhållandena efterhand men att det hela tiden dyker upp nya.
PL
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

KL Nej om det är fråga om "vanskötsel" hela tiden skall det inte ta så här lång tid. Men ett vanligt scenario är att djurägare åtgärdar missförhållandena efterhand men att det hela tiden dyker upp nya.
PL
Amen to that:bow: Någon som har koll i alla fall!:laugh:
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

KL Nej om det är fråga om "vanskötsel" hela tiden skall det inte ta så här lång tid. Men ett vanligt scenario är att djurägare åtgärdar missförhållandena efterhand men att det hela tiden dyker upp nya.
PL

Då anser jag att den personen inte ska ha djur iallafall. Har man hela tiden nya brister i djurhållningen fast de gamla blir gjorda, så kan ju inte man sköta sina djur.
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Visst men då kan man ju undra vad som blev åtgärdat med hästen som blev avlivad?! Inte att den fick mat tydligen?! Utan långsamt fick svälta ihjäl..Det är ju just det som jag tycker är fel med det svenska systemet. De ser först och främst till pappret med mått och bestämmelser om hur djuren ska ha det för att må så bra som möjligt.. Då är det ev. ett fönster som fattas och då får djurägaren vite på det och det ska fixas..sedan får de viss tid på sig att ordna detta.. Görs det inte så blir det ett nytt vite..osv..osv Här tog det uppenbarligen 12 år..Vad händer med hästarna eller djuren undertiden?! Det måste ju finnas ett bättre sätt att gå tillväga?! Eller??
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Visst men då kan man ju undra vad som blev åtgärdat med hästen som blev avlivad?! Inte att den fick mat tydligen?! Utan långsamt fick svälta ihjäl..Det är ju just det som jag tycker är fel med det svenska systemet. De ser först och främst till pappret med mått och bestämmelser om hur djuren ska ha det för att må så bra som möjligt.. Då är det ev. ett fönster som fattas och då får djurägaren vite på det och det ska fixas..sedan får de viss tid på sig att ordna detta.. Görs det inte så blir det ett nytt vite..osv..osv Här tog det uppenbarligen 12 år..Vad händer med hästarna eller djuren undertiden?! Det måste ju finnas ett bättre sätt att gå tillväga?! Eller??

Att det under de senaste FYRA åren har beslutats om förelägganden tyder på att det kommit nytt blod till kommunen med lägre toleransnivå än föregående inspektör. Jag vet inte att det är så, utan jag gissar att det är så (OBS).

Den magra hästen var tydligen sjuk. Innan kan det ha handlat om tunna hästar som inte fått mat regelbundet. Mycket svårt att kolla upp att en person ger mat åt hästarna så och så många gånger om dagen och i vilken mängd.

Föreläggandena kan också gällt olika saker (precis som Peter Lundin menar) Bristande veterinärvård en gång = djurägaren tar ut veterinär då och då = kravet uppfyllt. Djuren får för lite grovfoder eller dåligt grovfoder = djurägaren köper in grovfoder som borde räcka under en längre period = kravet uppfyllt för den gången. Djuren är i behov av verkning = djurägaren tar ut hovslagare = kravet uppfyllt får den gången.

Sedan kan inte inspektören åka ut till djurägaren en gång i veckan eller ens en gång i månaden på grund av tidsbrist. Nästa gång kan vara tre månader efter för att kolla om föreläggandet har uppfyllts. Sedan kan det funka hyfsat under en period tills djurägaren hamnar i svårigheter igen (kan vara ekonomi eller personliga problem i någon form t ex.).

Man måste också tänka på att dessa personer ser sig själva som de enda som vet hur djur ska skötas. De är i de flesta fall oerhört manipulativa och är otroligt duktiga på att verka trovärdiga i sina försök att rätta till sin djurhållning. Därför blir ofta dessa fall som hela tiden håller sig på gränsen alldeles för långdragna i allmänhetens ögon.

Jag tycker nog ändå att kraven på en god djurhållning har höjts en del (det var inte allt för länge sedan man började kräva högre kunskapskrav för inspektörerna, och de inspektörer som åkt med för att de jobbat med djurskydd länge börjar hamna i pensionsåldern nu), så i framtiden kommer förhoppningsvis inte den här typen av långdragna fall bli mer sällsynta. Iom övergången till länsstyrelsen tycker jag (i alla fall i mitt län) att det blivit snabbare hantering av klagomålsärenden och surdegar som ovan nämnda ärende. Till nackdel för den vanvård som kunde upptäckas vid rutininspektioner, men till fördel för de djur som upptäcks av allmänheten och för de djur där bristerna är kända redan.
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Dethär är en kvinna som faktiskt inte ska få ha djur !!
Jag har varit på gården o sett hur illa det är med hennes hästar...Avmagrade,raggiga,långa hovar mm,inget foder eller vatten..
Alla som har vägarna förbi hyllstofta,åk upp o titta,ju fler som anmäler desto bättre..Kvinnan är oförskämmd och otrevlig och har ingen som helst empati eller intresse i att sköta sina hästar.Djurskyddet i klippan är under all kritik så ju fler vi är som uppmärksammar och anmäler desto snabbare kommer dessa stackars hästar till nya hem eller för dessa djur kanske slakt är humanare då de är i dåligt skick!!
ÅK OCH TITTA!!!
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Nu finns ju inte djurskyddet kvar i kommunerna. det är länsstyrelsen som handlägger ärendet. en parentes, men en viktig sådan, då kommunen annars kan bli nerringd för något de inte har någon makt över längre.
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Att det under de senaste FYRA åren har beslutats om förelägganden tyder på att det kommit nytt blod till kommunen med lägre toleransnivå än föregående inspektör. Jag vet inte att det är så, utan jag gissar att det är så (OBS).

Den magra hästen var tydligen sjuk. Innan kan det ha handlat om tunna hästar som inte fått mat regelbundet. Mycket svårt att kolla upp att en person ger mat åt hästarna så och så många gånger om dagen och i vilken mängd.

Föreläggandena kan också gällt olika saker (precis som Peter Lundin menar) Bristande veterinärvård en gång = djurägaren tar ut veterinär då och då = kravet uppfyllt. Djuren får för lite grovfoder eller dåligt grovfoder = djurägaren köper in grovfoder som borde räcka under en längre period = kravet uppfyllt för den gången. Djuren är i behov av verkning = djurägaren tar ut hovslagare = kravet uppfyllt får den gången.

Sedan kan inte inspektören åka ut till djurägaren en gång i veckan eller ens en gång i månaden på grund av tidsbrist. Nästa gång kan vara tre månader efter för att kolla om föreläggandet har uppfyllts. Sedan kan det funka hyfsat under en period tills djurägaren hamnar i svårigheter igen (kan vara ekonomi eller personliga problem i någon form t ex.).

Man måste också tänka på att dessa personer ser sig själva som de enda som vet hur djur ska skötas. De är i de flesta fall oerhört manipulativa och är otroligt duktiga på att verka trovärdiga i sina försök att rätta till sin djurhållning. Därför blir ofta dessa fall som hela tiden håller sig på gränsen alldeles för långdragna i allmänhetens ögon.

Jag tycker nog ändå att kraven på en god djurhållning har höjts en del (det var inte allt för länge sedan man började kräva högre kunskapskrav för inspektörerna, och de inspektörer som åkt med för att de jobbat med djurskydd länge börjar hamna i pensionsåldern nu), så i framtiden kommer förhoppningsvis inte den här typen av långdragna fall bli mer sällsynta. Iom övergången till länsstyrelsen tycker jag (i alla fall i mitt län) att det blivit snabbare hantering av klagomålsärenden och surdegar som ovan nämnda ärende. Till nackdel för den vanvård som kunde upptäckas vid rutininspektioner, men till fördel för de djur som upptäcks av allmänheten och för de djur där bristerna är kända redan.

Absolut har du rätt i det du skriver. Det är just detta jag menar att det måste finnas ett bättre sätt att arbeta på, ändra lagarna kanske först så att
det blir lättare att faktiskt GÖRA något konkret. Hoppas också att Länstyrelsen skall jobba mer effektivt med dessa fall..man måste ju ändå ha hoppet kvar!!
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Dethär är en kvinna som faktiskt inte ska få ha djur !!
Jag har varit på gården o sett hur illa det är med hennes hästar...Avmagrade,raggiga,långa hovar mm,inget foder eller vatten..
Alla som har vägarna förbi hyllstofta,åk upp o titta,ju fler som anmäler desto bättre..Kvinnan är oförskämmd och otrevlig och har ingen som helst empati eller intresse i att sköta sina hästar.Djurskyddet i klippan är under all kritik så ju fler vi är som uppmärksammar och anmäler desto snabbare kommer dessa stackars hästar till nya hem eller för dessa djur kanske slakt är humanare då de är i dåligt skick!!
ÅK OCH TITTA!!!
Med tanke på att den här kvinnan nu har möjlighet att yttra sig i ärendet tyder på att beslutet om djurförbud redan är taget. Rätt att överklaga har alla oavsett vilket brott de begår. Jag vet inte hur beslutet lyder och hur lång tid hon i så fall har på sig att avyttra djuren, men i besluten står oftast att "beslutet gäller även om det överklagas". Det vill säga att hon måste göra sig av med djuren (inom en viss tid) i alla fall. Sedan kontrollerar man om beslutet håller i högre instanser (om kvinnan överklagar). Håller beslutet så får hon inte ha några djur (alternativt hästar, om det bara är de det gäller) i fortsättningen. Håller det inte så får hon köpa nya hästar. Det normala är förstås att beslutet fastställs och att hon inte får ha djur i fortsättningen. Men visst, att hålla koll så att förhållandena inte förvärras är alltid bra att få information om. Att människan är otrevlig och oförskämd är inte förbjudet och hör inte hit.
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Absolut har du rätt i det du skriver. Det är just detta jag menar att det måste finnas ett bättre sätt att arbeta på, ändra lagarna kanske först så att
det blir lättare att faktiskt GÖRA något konkret. Hoppas också att Länstyrelsen skall jobba mer effektivt med dessa fall..man måste ju ändå ha hoppet kvar!!
Det är inget fel på lagarna tycker jag. Det är snarare resursbristen som varit problemet. Förvisso inte bättre nu, men med en hel enhet i varje län som håller på med djurskydd ger ett bättre fokus. Dessutom finns alltid någon på kontoret som har haft ett liknande fall förut vilket gör att man inte behöver fundera ut allting själv, varje gång = effektivare :)
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Men varför kan man då inte skriva ner alla brister med en gång, ge en dedline och sedan om det brister långt senare göra ett omhändertagande..varför måste man börja om efter varje gång..Det har ju tagit 12år!! Det är ohyggligt lång tid..för mig iallafall. Här var det ett fall som tydligen hållit på i tio år..det slutade med att hästägaren avlivade alla hästar SJÄLV!!! Tror det var sex eller sju st.
 
Sv: Tolv års vanskötsel kan ge hästägare djurförbud

Men varför kan man då inte skriva ner alla brister med en gång, ge en dedline och sedan om det brister långt senare göra ett omhändertagande..varför måste man börja om efter varje gång..Det har ju tagit 12år!! Det är ohyggligt lång tid..för mig iallafall. Här var det ett fall som tydligen hållit på i tio år..det slutade med att hästägaren avlivade alla hästar SJÄLV!!! Tror det var sex eller sju st.
Det kan vara olika brister varje gång. Går inte att skriva ner något som inte finns. Låt säga att man har tio brister en gång inklusive att hästarna är magra. Åtta av bristerna har rättats till vid nästa tillfälle. Hästarna är fortfarande magra, men mat finns och avmaskning t ex. har skett. nytt föreläggande om magra hästar. Hästarna släpps på bete, blir fina i hullet till nästa besök = kravet uppfyllt. Efter ett halvår börjar hästarna falla ur igen, ett nytt föreläggande. Hö och kraftfoder ordnas, saken är på bättringsvägen. Osv. osv. Om man skulle omhänderta djur på en gång (vilket faktiskt sker då och då men det är sällsynt) utan att djurägaren får möjlighet att rätta till bristerna skulle det inte bli någon rättssäkerhet. Enligt artikeln beslutades det om föreläggande första gången för fyra år sedan. Det är de enda påpekandena som djurägaren måste följa. Mycket juridik det här, men kontentan av det hela är att man säkert har försökt få personen att rätta till brister med hjälp av råd och försök till övertalning. Den stilen har varit det normala under många år (nu är man snabbare med kraven) och som jag sagt tidigare är dessa människor otroligt duktiga på att manipulera. Man kanske tror på dem första och andra gången de lovar. Till slut ruttnar man och säger till på skarpen (förelägger) Sedan kanske man byter jobb och någon annan går på samma vals innan den personen ryter till. På det sättet går det att dra ut på ett ärende väldigt mycket. Precis vad som gäller i ett sånt här fall regleras i djurskyddslagen 26, 29, 31, 32 §§ bland annat. Man vill ju heller inte köra iväg med djur hit och dit om man inte är säker på att ärendet håller rättsligt. Det är inte heller bra för djuren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 036
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
589
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954
  • Artikel
Hästnyheter (HD) Efter tio år med misskötta djur börjar miljö- och hälsoskyddsnämnden i Klippan att tröttna på en hästägare i Hyllstofta...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: Maléne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp