Tömkörning = belastning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare svampbobbis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 233
S

svampbobbis

Min häst lyckades klantigt nog vricka sig ganska ordentligt i ena frambenet för ett tag sedan. Veterinär tillkallades eftersom jag är väldigt mån om henne och jag fick rådet att låta henne "vila" i 2-3 veckor med skrittmotion, alltså ingen belastning men hon fick gärna röra på sig.

Hon är inte varm, svullen eller halt på något sätt längre och har skrittpromenerats nu i cirka en vecka. Men min häst, som är väldigt energisk och arbetsvillig har alltid mått bäst av ordentlig träning och är alltså ganska rastlös just nu, och därför skulle jag vilja ge oss lite mer variation, för visst borde det finnas fler skrittmöjligheter utan belastning än promenader?

Tömkörning kanske? Belastar det frambenen, isåfall på vilket sätt? Tror ni att jag kan tömköra henne till veckan?

Som sagt har hon inga besvär eller så men jag vill givetvis ta det lugnt och få bort vrickningen helt så att den inte återkommer när hon ska sättas igång igen. Tack på förhand ;D

:banana:

Sv: Tömkörning = belastning?

Tömkörning belastar som all motion, men det kan väl vara ett sätt att variera skrittmotionen på som får er båda lite mer underhållna?
Men ska hästen skrittas så är det det som gäller även på töm.

Ja, självklart ska jag bara skritta, men kan jag arbeta henne i en lägre form isåfall eller blir det belastning då?

men belastningen är väl lika stor vid skrittpromenad som vid skritttömkörning? eller tänker jag helt fel?

Det är en fråga din veterinär egentligen borda svara på och ingen här.

Spontant hade jag tyckt ok om denne sagt ok till skrittmotion, men inte på en ridbana. Dvs fast och jämnt underlag utan för mycket böjda spår. Rakt fram på en skogsväg? Leka med formen och träna (lagom många) halter kanske?

men belastningen är väl lika stor vid skrittpromenad som vid skritttömkörning? eller tänker jag helt fel?

Jag håller med!
Men skillnaden är kanske vilket underlag man väljer vid "skrittmotion" (oftast promenad i skogen eller på grusväg) eller tömkörning i skritt (kanske snarare ridbana/ridhus och mycket böjda spår).
Då blir det skillnad med en skadad häst.

jo men nu tänkte jag ju egentligen mer att man "promenerar på töm" eller vad man ska säga, dvs egentligen så är skillnaden inte nåt annat än att man har hästen på töm, men det ger ju en viss omväxling och lite mer att tänka på för hästen.. böjda spår blir väl ingen höjdare, för då blir ju belastningen större på en sida..

ja, det är precis så jag också tänker, och längre ner i tråden ser jag att ni har resonerat i samma banor som mig ;) Jag menar alltså skritt på töm, längs vägar/i skogen och endast för att min häst (som håller på att krypa ur skinnet) ska få lite omväxling. Min veterinär sade bara skrittmotion, alltså ingen ridning, och det är därför jag plötsligt kom på att tömkörning borde räknas till det? Eller?

Och som sagt är hon frisk som en nötkärna men "vilar" ändå för säkerhetsskull en tid framöver.

Läser att ni inte tycker att tömkörning inte är någon fara.
Men eftersom hästen blir inspännd så får du en belastning vilket fall. När han säger skritt så menas det med att den ska kunna gå fritt med halsen så att du inte får någon belastning på frambena. När du tömkör går hästen iregel på volt eller bjöt spår och då får du en stor belastning på frambene.
Har konvalicenter hemma och haft det i 12 år. Bästa sättet att låta hästen få förbruka sin energi är att låta dem gå i stor hagen. Dem springer i regel lite just i början men absolut inte om dem känner att dem har ont. Detta rekomenderar jag för då belastar inte hästen mer än vad den känner att den kan göra!
Hoppas allt går bra för er.

Senast ändrad av en moderator:

Fast tömkörning behöver ju inte innebära att man är på ridbana och har hästen inspänd... Jag brukar bara tömköra ut i skogen än så länge, ingen inspänning. Sätter bara tömmarna genom ringarna på sidorna istället för på ryggen för hon går bättre med det. I det läget är det väl typ samma sak som att promenera, om man inte kräver en låg form alltså? Min häst hatar att gå promenader, men tycker om tömkörningen, så det har blivit en bra lösning för mig ibland.

Absolut om du inte har hästen inspännd och låter den gå fritt så är det inga problem. Men varför är du ute och går? går hästen i liten hage?

Jag gjorde det mer som promenader när hon var dräktig och hade sträckt sig i bogen... Nu kräver jag lite mer form osv. Även ett bra sätt att låta henne klättra i lite brantare backar utan mig på ryggen. Som omväxling till ridningen.

Hon går ute 12 timmar varje dag och är väldigt busig av sig i hagen. Hon skrittas på veterinärens order plus att hon skulle dö av för mycket energi om hon inte fick göra något varje dag. Tömkör har jag tidigare alltid gjort utan inspänning eftersom hon arbetar bäst då, och nu undrar jag om tömkörningen belastar eftersom jag vill ha ett omväxlingsalternativ. Alltså INTE tömkörning på ridbana, utan ut i skog/längs vägar. Jag bor i snöiga trakter i Norrland så vi har bra underlag såhär års.

Tack för alla svar!

Om hästen inte går i form och arbetar så är tömkörning ingen fara.
Så låt henne gå fritt med huvudet och bara lunka på så ska det inte bli någon belastning på bena!
Vad härligt med så mycket snö, Perfekt "häst" väder!
Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 383
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 660
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 400
Senast: sandrafors
·
Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 382
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka