L
Liii95
Hej!
Vilken ögla har ni tömmarna i när ni tömkör era hästar och varför?
Tacksam för svar!
Vilken ögla har ni tömmarna i när ni tömkör era hästar och varför?
Tacksam för svar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
en bra medelväg på en grönare häst, med en grön tömkörare är att skapa ett ledande innertöm genom att ta en aachenrem, sätta en stor ring på aachenremmen (tex en sidokäkring från en grimma). denna rem sätter du sen i en av de lägre ringarna på innersidan i gjorden. sen spänner du inner töm från ringen över denna på gjorden, genom bettet, tillbaks till ringen i aachenspännet, och sen till din hand.
du får då en tömsättning som är tydligare och lite mer reglerande, men samtidigt leder istället för att bara verka bakåt, som en sättning tillbaks till gjorden och sen tillhanden, annars orsakar (sk. gramansättning).
Vart har du vart i hela mitt liv?
Men alltså jag har alltid uppleft det som att jag lättare får koll på honom och han på mig om jag håller mig närmare honom! Sen kan jag iof tänka mig att han ilar på mer om jag går nära men jag känner att om jag går långt ifrån med då längre tömmar mellan mig och hästen så känns det som att jag tappar kontakten helt och att allt mer eller mindre bara hänger och slänger!
Det måste verkligen va något galet med mig för jag tycker den tömsättningen jag har på filmen är lättast att köra med.... för jag får verkligen inte koll på tömmarna annars...
Att gå kurs är jag helt klart inne på, har skrivit upp mig på en intresselista för en kurs för AE trotts att jag eg helst vill tömköra för KG... Har dock en tränare på ridskolan som ska vara duktig på tömkörning.. men som sagt har redan min plånbok prestationsångest![]()
Sen har jag en fråga, achenremmen, när jag sätter den i ringen, den ska sitta löst då va? så att ringen "hänger och slänger" för annars borde jag väll lika gärna kunna använda den fasta ringen gissar jag...
Blev hur som väldigt sugen på att testa det där nu.. typiskt bara att jag inte kommer hem från betet förens på söndag så jag kan knöla på banan.
Sen undrar jag.. eftersom du verkar ha lite koll.. åbäket () har ju sjukt mycket frammåtbjudning... så ser man folk hålla på och tömköra på betydligt slakare töm än jag gör.. eller ex håller på med long reins.. alltså jag fattar inte.. nog för att jag inte drar hästen i munnen för att stoppa honom.. men jag fattar inte hur de lyckas hålla kontakten och få stopp på hästarna? Wille som är en gigantisk (för lilla mig
) unghäst som bara har tanken frammåt är inte den lättaste att få stopp på och då ser jag inte hur jag ska få kontakt nog att kunna rama in och reglera tempot på tömmar som hänger och flänger.. long reins vore super spännande att prova.. men det känns lixom mils vägar långt ifrån vad jag skulle fixa.. och det suger ju ^^
Wille tackar och bockar för den fina komplimangen![]()