Tömkörningsjord till ponny

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare benjamin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 957
B

benjamin

Kan någon rekommendera mig en bra tömkörningsjord som passar ponny och gärna var jag kan köpa en sådan någonstanns.
Vad ska jag tänka på för att få en BRA tömkörningsjord? :bow:

Sv: Tömkörningsjord till ponny

Jag tycker att de tömkörningsgjordarna med många ringar är bra. Tärnsjö gör, men då blir man ju helt ruinerad :angel: Chetak, tror jag, har gjort en typ likadan fast mycket billigare!

http://www.kaupreridsport.se/ Säljer nån sort.....(menar den ljusbruna med många ringar..... :)

Ska du ha en riktigt bra ska du ju köpa en tärnsjö...men de kostar ju därefter.... :devil: Det som jag anser är viktigast är svanskappa och många tömspänningsmöjligheter. Att det är stålstomme...eller vad man ska säga(??) gör också att den liggar bättre och inte glider åt sidan!

Är det verkligen bra med svanskappa?
Har aldrig sett någon med det tror jag ialla fall.

Får jag låna din tråd och ställa en liten fråga?

Om man ska tömköra b-ponny, hur långa tömmar ska man köpa?

benjamin skrev:
Är det verkligen bra med svanskappa?
Har aldrig sett någon med det tror jag ialla fall.

skrämmande. annars far ju gjorden fram och trycket på manken så fort du tar i tömmen! hindrar även frambenens rörelser. Jag ser också många köra utan och då sitter gjorden precis som jag beskrev!

Köp långa tömmar även om det "bara" är en B-ponny. Jag brukar ha ganska långa till A-ponny...vet inte exakt (vissa mäter ju dubbelvikt och andra enkelt...) men 15-16 meter som Tigertofflan sa låter ju bra! Kan va skönt även för B-ponnyr att slippa gå på 5-metersvolter... ;)

Min erfarenhet är att Chetakgjorden kan vara svår att tillpassa till en liten häst. Jag har en som min arab (153) har svårt att ha trots att jag använder den korta delen. Ryggen är ju smalare än på en stort halvblod (obs att jag inte talar om bomviddsbredd utan hela ryggen) och på min arab glider gjorden åt sidan trots att jag försöker dra åt den ordentligt. Det är svårare att dra åt den än på mitt halvblod. Annars är gjorden bra.

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
472
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
426
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 596
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår