Topphästars välfärd (utbruten ur Andreas Helgstrandtråden)

På toppnivå? Alltså internationell elitnivå? Känns inte troligt.
Så tänker jag också. (inte för att jag rider på elitnivå). Vi rider sällan samma övning länge. Det är tempoväxlingar men det är tungt för hästarna att samla, därav att musklerna bli bulligare. Det blir ju tyngdlyftning, snarare än medeldistans.
 
Nej, absolut, självklart är det hårt att kräva att en 3- eller 4-åring t.ex. ska klara sådana miljöer.

Jag var tyvärr otydlig och ber om ursäkt för det, men det jag reagerade på i tidigare kommentar var att det hästars rädsla i olika ridhus skulle bero på om de går i flock i stor hage eller ej. Av egen erfarenhet, som jag också skrivit, har utevistelse i hage hela dagarna i flock föga att göra med hur rädda de är för olika saker. Utan det beror mer på arv t.ex. Och social träning. För faktum är det skyddas lite för mycket i diverse ridhus, i alla fall i denna del av landet, med skyltar uppsatta att man ska vara tyst och försiktig för att inte skrämmas, hundar får inte följa med osv osv osv. När det ska vara så försiktigt blir det en väldigt stor grej när något avviker från det "normala".
Jag hade faktiskt inte ens 3-åringar på Flyinge i åtanke när jag skrev...
Just med 3-åringar så får man ju ta stor hänsyn till ålder och att många av dem inte upplevt så mycket än.

Men jag håller absolut med om att det i många stallar skyddas väldigt överdrivet både vad gäller unga och äldre dressyrhästar. Och vad hästarna tål och inte reagerar på kan bli en krympande tillvaro där du till slut bara kan rida på en volt i ena änden av ridhuset typ IOM att allt annat är läskigt.
Nu har jag just flyttat min häst från stall ägt av elitryttare med främst egna och träningshäsrar i stallarna. Det är väldigt uppfriskande hur man hos den ryttaren inte skyddar så. Hästarna får lära sig tåla att stall och ridhus ligger mkt nära kostallar och entrepenadfirma med maskiner. Det låter en massa och åker diverse maskiner. Hästarna rids ut och en häst som planeras gå int GP går på lösdrift IOM att man upplever det passa den.
Det är ju toppen att lämna tex en 3-åring på träning där IOM att de på ett bra sätt vänjer den vid mycket.
Tyvärr är det där ju jäkligt sällsynt!

Jag har en rätt energisk häst med mycket känslor åt alla håll. Han är väldigt vaken och är ofta den i flocken som spanar. Han ser och märker ALLT. Och det långt innan de flesta andra märker ngt. Det är liksom hans läggning.
Om han inte regelbundet utsätts för saker som ev kan trigga så blir reaktionerna stora när ngt väl sker. Om han regelbundet utsätts för saker så är han rätt stadig. På honom är toleransen och lugnet en färskvara som måste underhållas i en enormt mkt högre nivå än många andra hästar. Så jag försöker underhålla det och är beredd på en tråkigare period om han inte utsatts för halvstökig miljö tex.
 
Just med 3-åringar så får man ju ta stor hänsyn till ålder och att många av dem inte upplevt så mycket än.

Men jag håller absolut med om att det i många stallar skyddas väldigt överdrivet både vad gäller unga och äldre dressyrhästar. Och vad hästarna tål och inte reagerar på kan bli en krympande tillvaro där du till slut bara kan rida på en volt i ena änden av ridhuset typ IOM att allt annat är läskigt.
Nu har jag just flyttat min häst från stall ägt av elitryttare med främst egna och träningshäsrar i stallarna. Det är väldigt uppfriskande hur man hos den ryttaren inte skyddar så. Hästarna får lära sig tåla att stall och ridhus ligger mkt nära kostallar och entrepenadfirma med maskiner. Det låter en massa och åker diverse maskiner. Hästarna rids ut och en häst som planeras gå int GP går på lösdrift IOM att man upplever det passa den.
Det är ju toppen att lämna tex en 3-åring på träning där IOM att de på ett bra sätt vänjer den vid mycket.
Tyvärr är det där ju jäkligt sällsynt!

Jag har en rätt energisk häst med mycket känslor åt alla håll. Han är väldigt vaken och är ofta den i flocken som spanar. Han ser och märker ALLT. Och det långt innan de flesta andra märker ngt. Det är liksom hans läggning.
Om han inte regelbundet utsätts för saker som ev kan trigga så blir reaktionerna stora när ngt väl sker. Om han regelbundet utsätts för saker så är han rätt stadig. På honom är toleransen och lugnet en färskvara som måste underhållas i en enormt mkt högre nivå än många andra hästar. Så jag försöker underhålla det och är beredd på en tråkigare period om han inte utsatts för halvstökig miljö tex.
Håller helt med! Min är uppvuxen på en ridskola (i större hage med kompisar) och det har varit så nyttigt för honom att hanteras av flera och utsättas för allt möjligt från tidig ålder. Trots detta är han rädd för typ allt. Hinkar dödar hästar. Skottkärror också. Spolspiltan smyger vi förbi VARJE dag. Att duscha är inte farligt men att gå förbi spolspiltan…

Vill inte tänka på hur han varit i en skyddad miljö där man inte tvingat honom att vara bland läskiga saker.
 
Håller helt med! Min är uppvuxen på en ridskola (i större hage med kompisar) och det har varit så nyttigt för honom att hanteras av flera och utsättas för allt möjligt från tidig ålder. Trots detta är han rädd för typ allt. Hinkar dödar hästar. Skottkärror också. Spolspiltan smyger vi förbi VARJE dag. Att duscha är inte farligt men att gå förbi spolspiltan…

Vill inte tänka på hur han varit i en skyddad miljö där man inte tvingat honom att vara bland läskiga saker.
Ja, de är ju olika. Min har ändå vuxit upp i miljö där saker skett på stor anläggning och haft en bra uppfödare som hanterar fölen etc bra och lär dem tåla saker.
Han har hos mig också gått på lösdrift med ca 30-40 andra hästar som unghäst. Och har gått ute dygnet runt i lite större flock när vädret tillåter. Han blir mer skvättig när han är ute dygnet runt. Det triggar hans läggning att hålla koll, varna och se till att andra flyr i tid.
Står han på box lite grann så kan han släppa det lite.

Sen är det ju olika hur de hanterar sina rädslor. Han kunde bli så rädd att man kände hjärtat dunka när jag just fick honom. Och benen vek sig. Av det mesta. Nu blir det mer vara att han rycker till.

Jag hade hemma en unghäst som tydligen sprungit ner folk, sprungit genom trädataket och haft sönder halvväggar i panik. Den var inridne av en cool westerngubbe som jag tror gjort ett bra jobb på så sätt att hästen liksom var trygg och förstod vad den skulle göra. Sen hamnade den i gröna händer och blev farlig. Jag red den efter några dagar på samma ridbana man fräste på i full galopp med 7 polohästar som handhästar samtidigt. De med medelålders hästar stack direkt för att de var rädda att hästarna skulle bli rädda.
Jag bad bara ryttaren hålla lite avstånd först. Och bad sedan om att vi skulle få ”jaga dem”. Unghästen gick sen kanon att rida mitt i poloträning med hästar som kom i full kareta mot en, tvärvänder, bollar som dunkar till och åker mot/under en etc.
Trots att den hästen varit så pass extrovert i sina rädslor så blev den fort trygg. Den hade mkt enklare med känsloreglering än min har. Och mycket mindre spanar-personlighet. Men upplevdes som okontaktbar, farlig etc. Jag red ut den själv helt lugnt efter några dagar också.
Så man kan verkligen både trigga och dämpa saker som människa. Men de har också väldigt olika förmågor etc.
 
Just med 3-åringar så får man ju ta stor hänsyn till ålder och att många av dem inte upplevt så mycket än.

Men jag håller absolut med om att det i många stallar skyddas väldigt överdrivet både vad gäller unga och äldre dressyrhästar. Och vad hästarna tål och inte reagerar på kan bli en krympande tillvaro där du till slut bara kan rida på en volt i ena änden av ridhuset typ IOM att allt annat är läskigt.
Nu har jag just flyttat min häst från stall ägt av elitryttare med främst egna och träningshäsrar i stallarna. Det är väldigt uppfriskande hur man hos den ryttaren inte skyddar så. Hästarna får lära sig tåla att stall och ridhus ligger mkt nära kostallar och entrepenadfirma med maskiner. Det låter en massa och åker diverse maskiner. Hästarna rids ut och en häst som planeras gå int GP går på lösdrift IOM att man upplever det passa den.
Det är ju toppen att lämna tex en 3-åring på träning där IOM att de på ett bra sätt vänjer den vid mycket.
Tyvärr är det där ju jäkligt sällsynt!

Jag har en rätt energisk häst med mycket känslor åt alla håll. Han är väldigt vaken och är ofta den i flocken som spanar. Han ser och märker ALLT. Och det långt innan de flesta andra märker ngt. Det är liksom hans läggning.
Om han inte regelbundet utsätts för saker som ev kan trigga så blir reaktionerna stora när ngt väl sker. Om han regelbundet utsätts för saker så är han rätt stadig. På honom är toleransen och lugnet en färskvara som måste underhållas i en enormt mkt högre nivå än många andra hästar. Så jag försöker underhålla det och är beredd på en tråkigare period om han inte utsatts för halvstökig miljö tex.

Håller med. Min häst ser (och hör) också precis allt. Hon kan dessutom jaga upp sig, rejält, på en nanosekund. Det är onekligen frestande att skydda henne, men jag försöker tänka att alla störningar ger oss tillfälle att träna på att hon ska vara kvar hos mig. Observant får man vara, men man ska lyssna på matte.
 
Det där har inte med flock eller inte flock att göra. Utan är nog mer pga att det ska vara så otroligt tyssst jämt på läktaren i nästan alla ridhus... Blir för lite social träning.

Jo men jag menar, många stallar in sina 3-4 åringar före Breeders och pumpar dom fulla med kraftfoder för att dom ska få massa energi. Låt dom gå kvar ute med sin flock (Om dom ens har en flock, vilket är tveksamt) så har dom inte så mkt överskottsenergi och kan använda energin till annat. Dom kan ju stå inne några timmar på dagen om man vill vänja dom vid box.

Men såklart en 3 åring reagerar på sin omgivning, vore ju konstigt annars men dom kanske blir mer hanterbara.

Sen kan jag undra vad en 3 åring ska göra där överhuvudtaget med en dressyrsadel på ryggen och i den formen. Jag tycker det är helt vansinnigt.
 
Jo men jag menar, många stallar in sina 3-4 åringar före Breeders och pumpar dom fulla med kraftfoder för att dom ska få massa energi. Låt dom gå kvar ute med sin flock (Om dom ens har en flock, vilket är tveksamt) så har dom inte så mkt överskottsenergi och kan använda energin till annat. Dom kan ju stå inne några timmar på dagen om man vill vänja dom vid box.

Men såklart en 3 åring reagerar på sin omgivning, vore ju konstigt annars men dom kanske blir mer hanterbara.

Sen kan jag undra vad en 3 åring ska göra där överhuvudtaget med en dressyrsadel på ryggen och i den formen. Jag tycker det är helt vansinnigt.

Absolut, det är jag med på håller med. Min 10-åring hade förmodligen varit ännu värre om hon hade levt mer begränsat, t.ex.

Det jag reagerade på var att utevistelse i flock skulle ge en orädd häst. För så enkelt är det ju inte.
 
Men hur går det ihop?

Toppdressyrhästarna varken rör sig eller tränas, men blir ändå extremt välmusklade?

De tävlingshästar på toppnivå jag har sett tränas på ett helt annan nivå än en normal hobbyhäst. Och får fysik därefter, de ju elitatleter och ser ut därefter.
Klart att dressyrhästar tränas, hur skulle dom annars kunna prestera på tävling? jag har för övrigt sällan sett en extremt välmusklad dressyrhäst. Mullig dressyrhäst möjligtvis, dom flesta är då inte slimmade och "extremt välmusklade". Jag tror det är svårt att få "extremt välmusklade" hästar när man mer eller mindre tränar enbart i ridhus och inte varierar arbetet särskilt mycket.

Och om dressyrhästarna hade fått mer varierat arbete, mer muskler för att klara av nivån dom rider på, så hade dom flesta också hållit betydligt längre än vad många gör och orkat med att gå i rätt form hela programmen.
 
Senast ändrad:
Det jag reagerade på var att utevistelse i flock skulle ge en orädd häst. För så enkelt är det ju inte.
Snarare "mindre rädd och reaktiv" än den annars hade kunnat vara utifrån sina förutsättningar. Om vi tänker triggerstapling så är ju en häst som i vardagen får alla sina behov tillgodosedda "på en bättre plats" från början än en som inte får det, och klarar kanske därför av mer innan den reagerar. Därmed inte sagt att ingen häst som går i flock någonsin blir rädd eller reagerar - självklart gör de det!
 
Klart att dressyrhästar tränas, hur skulle dom annars kunna prestera på tävling? jag har för övrigt sällan sett en extremt välmusklad dressyrhäst. Mullig dressyrhäst möjligtvis, dom flesta är då inte slimmade och "extremt välmusklade". Jag tror det är svårt att få "extremt välmusklade" hästar när man mer eller mindre tränar enbart i ridhus och inte varierar arbetet särskilt mycket.

Och om dressyrhästarna hade fått mer varierat arbete, mer muskler för att klara av nivån dom rider på, så hade dom flesta också hållit betydligt längre än vad många gör och orkat med att gå i rätt form hela programmen.
Självklart kan en häst som rids på ridbanan bara bygga mycket muskler. Varför skulle de inte det?
Om du rider tex mkt samling som tex piaff, piruetter eller rent av levad eller skolhalt kan du få en riktig broiler.
Om du också rider i balans och lösgjordhet går hästen inte sönder. Och man kan lära hästen mkt god kroppsmedvetenhet om man vet hur.

Sen kan det ju vara bra att rida ut också, främst för det mentala. Eller om man inte är så duktig ryttare att man kan rida i balans även i svängar och inte kan samla tex.
Men ska man rida ut och dra nytta av naturen för att balansera och gymnastisera hästen kan man ju inte bara rida exakt som inne på preppade ridvägar. Men måste ju ut i terräng och rida upp/ner, lyfta ben över saker etc.
 
Självklart kan en häst som rids på ridbanan bara bygga mycket muskler. Varför skulle de inte det?
Om du rider tex mkt samling som tex piaff, piruetter eller rent av levad eller skolhalt kan du få en riktig broiler.
Om du också rider i balans och lösgjordhet går hästen inte sönder. Och man kan lära hästen mkt god kroppsmedvetenhet om man vet hur.

Sen kan det ju vara bra att rida ut också, främst för det mentala. Eller om man inte är så duktig ryttare att man kan rida i balans även i svängar och inte kan samla tex.
Men ska man rida ut och dra nytta av naturen för att balansera och gymnastisera hästen kan man ju inte bara rida exakt som inne på preppade ridvägar. Men måste ju ut i terräng och rida upp/ner, lyfta ben över saker etc.
Som sagt, jag har aldrig sett en "extremt välmusklad" dressyrhäst. Och jag kommer aldrig hålla med om att det är fysiskt sunt för hållbarheten att en häst att bara tränas inne på en ridbana.
 
Som sagt, jag har aldrig sett en "extremt välmusklad" dressyrhäst. Och jag kommer aldrig hålla med om att det är fysiskt sunt för hållbarheten att en häst att bara tränas inne på en

Som sagt, jag har aldrig sett en "extremt välmusklad" dressyrhäst. Och jag kommer aldrig hålla med om att det är fysiskt sunt för hållbarheten att en häst att bara tränas inne på en ridbana.
Håller med. Att rida runt på en mjuk sandbana stärker ju nästan bara den muskelgrupp som övningen man rider, om ni förstår vad jag menar. Vill man bygga styrkan och koordinationen hos hästen är det ju mycket bättre att gå "off-road" i skogen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp