Topphästars välfärd (utbruten ur Andreas Helgstrandtråden)

Är det fortfarande så vanligt att de går i små hagar pga skaderisk? Där jag ser att hästar går i små hagar är det pga markbrist. Men jag bor i ett rätt bra hästområde där hobbyhästar går ute minst 10-14 timmar och i överlag med kompis i hagen. Jag är dock en av dom som har mina hästar ensamma i hagen. Har provat så många gånger att ha dom tillsammans men den ena har levt ett isolerat liv och har världens sämsta hästspråk och är extremt dominant. Så det blir verkligen bara skador.
Det är iaf det argumentet som används när man kollat på stallplats. I kommunen här har vi rätt gott om plats, i ena stallet vore det inte ens fullt.
Även om mark brist kan vara ett problem, så kan jag ju förstå det är så för folk, men det är ju lite krasst inte hästarnas problem? är ju oss som väljer att köpa djuren och ha dom till vår sport. Jag kan dock förstå att man som i ditt fall väljer att hålla den hästen själv, men det skall ju vara ett undantag och inte en regel. Jag tycker ju tvärtom det är lite av en "regel" på många ställen att hästen går själv i hagen. tyvärr. Men många hästar hölls själv, fast dom hade kunnat gå med sällskap.
 
Det är iaf det argumentet som används när man kollat på stallplats. I kommunen här har vi rätt gott om plats, i ena stallet vore det inte ens fullt.
Även om mark brist kan vara ett problem, så kan jag ju förstå det är så för folk, men det är ju lite krasst inte hästarnas problem? är ju oss som väljer att köpa djuren och ha dom till vår sport. Jag kan dock förstå att man som i ditt fall väljer att hålla den hästen själv, men det skall ju vara ett undantag och inte en regel. Jag tycker ju tvärtom det är lite av en "regel" på många ställen att hästen går själv i hagen. tyvärr. Men många hästar hölls själv, fast dom hade kunnat gå med sällskap.
Jag står i ett stall där många hästar går själva och tycker att man hör en hel del olika argument.
Men för lite hagmark är väl ett väldigt vanligt problem, och det i sin tur kan ju leda till ökad skaderisk eftersom hagarna behöver ha viss yta för att inte skaderisken ska öka när de går tillsammans. Framförallt i inackorderingsstall där det tenderar att vara viss omsättning på hästar = frekventa ihopsläpp.
 
Jag tycker markbrist är ett dåligt argument. Jag bodde inom tullarna i Sthlm i 16 år, det var öht aldrig ett alternativ att stalla upp en häst på t ex Ryttarstadion. Jag åkte heller några mil utanför Sthlm och hade häst i stora hagar med andra hästar, ute hela dagarna, än gående själv i en frimärkshage om jag passade henne, bara för lyxen att kunna rida på Djurgården eller i Lill-Jansskogen.
 
Jag tycker markbrist är ett dåligt argument. Jag bodde inom tullarna i Sthlm i 16 år, det var öht aldrig ett alternativ att stalla upp en häst på t ex Ryttarstadion. Jag åkte heller några mil utanför Sthlm och hade häst i stora hagar med andra hästar, ute hela dagarna, än gående själv i en frimärkshage om jag passade henne, bara för lyxen att kunna rida på Djurgården eller i Lill-Jansskogen.
Det är ju generellt ganska många aspekter man tar hänsyn till i val av stall. Jag har hittills inte hittat något optimalt stall utan det är alltid saker man får tumma på. Vilka saker man tummar på och vad man känner är en ok lösning lär variera en hel del.
 
Det är ju generellt ganska många aspekter man tar hänsyn till i val av stall. Jag har hittills inte hittat något optimalt stall utan det är alltid saker man får tumma på. Vilka saker man tummar på och vad man känner är en ok lösning lär variera en hel del.
Jag tummar inte på mina hästars hagar eller utevistelser, jag tycker deras välmående går före min bekvämlighet.
 
Jag tummar inte på mina hästars hagar eller utevistelser, jag tycker deras välmående går före min bekvämlighet.
Jag tycker också att min hästs välmående går före min bekvämlighet, men jag är inte lika övertygad om att det är just hagstorlek som är avgörande för hennes mående. Skulle såklart aldrig någonsin stå i ett stall där hästen mår dåligt.
 
Jag tycker också att min hästs välmående går före min bekvämlighet, men jag är inte lika övertygad om att det är just hagstorlek som är avgörande för hennes mående. Skulle såklart aldrig någonsin stå i ett stall där hästen mår dåligt.
Självklart är det inte enbart hagstorleken som har betydelse. Men man bör ändå ha med i beräkningen att de mest grundläggande behoven en häst har är födosök, rörelse och social interaktion med andra hästar. Och ibland tar vi oss rätten att väldigt lättvindigt ta bort alla tre, nämligen om vi ställer hästen ensam i en liten grusruta (säger inte att du gör det men som exempel). Inte konstigt om hästen då skulle börja uppvisa märkliga beteenden eller t.ex. få magsår. Kan man i ett läge när man kanske måste ha hästen ensam ändå låta den gå i en hyfsat stor gräsbevuxen hage så har man ju plötsligt uppfyllt två av tre istället för noll av tre - och det kan ju vara av absolut avgörande betydelse för hästen!
 
Det jag menar är att det inte är en fråga om tyckande vad som är bra och dåligt för hästar, utan att det faktiskt är väldigt klarlagt att hästar bör gå med artfränder på större ytor. Det är liksom inte ens en diskussion. Diskussionen rör snarare hur stora avsteg man kan göra från att uppfylla hästens naturliga behov utan att det faktiskt ska ses som brott mot djurskyddlagen. Ensam i ruta är definitivt på gränsen enligt den svenska lagstiftningen, eftersom hästen ska ha möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter - det kan de i allmänhet inte i "rutor".

Jag tycker, tvärtom mot vad du tycker, att det finns stor anledning att oroa sig för många topphästars välmående. Inte bara gällande utevistelse utan på många andra plan. Därmed INTE sagt att alla toppryttare har dålig hästhållning, men förskräckande många!
Fast det där är ju tyvärr verkligheten för många hobby hästar oxå! Verkligen inget som är unikt för toppryttare.

Nu bor jag i Stockholm, men här är det alldeles för vanligt ☹️
 
Det som är öppet för tyckande är väl vart gränsen för ”good enough” går och där har vi helt enkelt olika syn på saken.
Jag tycker också att det är skillnad på hagsituation beroende på hur hästens övriga liv ser ut. Jag har mer tolerans för liten hage för en topphäst som man vet rör sig väldigt mycket i övrigt, jämfört med en vanlig hobbyhäst.
På vilket sätt rör sig topphästarna mer än vanliga hobbyhästar som rids dagligen och har ett "normalt" aktivt liv med större hage och ett ridpass per dag?

Inget av dom stallen jag jobbat på eller dom mina vänner jobbat på där hästarna rids på toppnivå rör sig särskilt mycket alls, i andra länder än Sverige som tex i Frankrike där hästarna inte ens hade hagar övht. Ja, dom reds GP och presterade bra på tävling men bra liv hade definitivt inte dom hästarna.

Speciellt dressyrhästar i alltför många stall har otroligt stillastående liv, visst finns det få undantag men tyvärr så har majoriteten av topphästarna ett väldigt stillastående tråkigt liv i vardagen. Hobbyhästar rör sig betydligt mycket mer i vardagen och även ofta under ridpassen.
 
Ja vi stod en kort tid (3 månader) i ett stall vart hästarna gick själv. Men hade typ blivit lovat min häst skulle få sällskap. Men det visade sig att inte vara sant. Stallägaren vore inte normal i huvudet så tror faktiskt det mest handlade om att hon skulle få som hon ville och det vore smidigt att ge gö i hagen när hästarna inte går ihop. Sen så skulle hästarna pronto gå in mellan 16-17 senast 17. Den knäppa människan hade även en regel att om det inte vore mockat i boxen så tog hon inte in den hästen. Så fast jag rusade från jobbet kom jag ditt till en häst lämnat själv ute. Ursäkter man hörde varför dom gick själv: "att dom har varandra ändå över stängslet" "skaderisk" "inte bra inför tävling" etc. Tack och lov har typ alla flyttat sina hästar därifrån. En kompisen står nu i samma stall som mig och våra hästar går ihop. Dom totalt älskar varandra och min gnägger varje gång hon ser den andra hästen. Det känns bra i hjärtat. Nu när det är bra väder så får dom gå ute om natten med. Dom har gått ute hela sommaren och vi började förre veckan att stalla in dom på natten vid regn. Annars går dom ute till ungefär 8 på kvällen. Det känns riktigt bra faktiskt 😊

I ett annat stall här som har hopphästar och inackordningar så går dom ute 4 timmar per dag i små hagar. Då det inte finns hagar nog till alla hästarna. Så dom byter. Aldrig något jag skulle erbjuda min häst. Det är precis som MiaR skriver inte något hästen har vald och inte något jag skulle tumma på. Mitt sto är hög i rang och länge verkat rätt obrydd om andra hästar, men nu när jag ser hur glad hon blir av sin kompis så skulle jag aldrig ens få tanken att hon skulle gå själv. Hon har alltid gått med andra hästar förutom dom 3 månaderna. Never again.
 
Sen tänkte jag lite på det att dressyrhästar ofta har så extremt stillastående liv, trots det så ska dom ha styrkan och konditionen att prestera på topp, inte konstigt många hästar inte orkar utföra rörelserna helt korrekt alltid.
 
Sen tänkte jag lite på det att dressyrhästar ofta har så extremt stillastående liv, trots det så ska dom ha styrkan och konditionen att prestera på topp, inte konstigt många hästar inte orkar utföra rörelserna helt korrekt alltid.
Det går kanon att skaffa just styrka och ork nog för det på endast träningstillfällen och stå i liten grusruta. Men det känns ju inte kul av andra skäl.

Att rörelserna inte blir korrekta är sällan pga för lite styrka och ork. Det är ofta ett tränings- och rid-relaterat problem. Och då alltså en miss i utbildning/ridning.
 
Har ju bott och haft hästarna uppstallade i Kungsbacka större delen av mitt liv och ja i vissa stall är det ensamhagar som gäller. Det är extrem markbrist där pga priserna på mark är extremt dyrt. Jag har dock alltid kunnat ha mina hästar ihop iallafall med några undantag .

Nu har jag egen gård i Borås och stora hagar och kan ha hästarna i flock. Mitt undantag kan iof bara ha en kompis men det är en kompis iallafall och det har inte berott på hagstorlek utan på individ.

Kanske dressyrhästarna inte hade blivit så störda av läktarspring på Flyinge om dom varit ute i en flock 🤷‍♀️
 
Det är ju betydligt fler faktorer än rörelse inblandade i välmående.

Jag skulle faktiskt välja en mindre hage med sällskap framför en större utan sällskap.

Argumentet att tävlingshästar rör på sig mer är helt irrelevant - saknar dom fysisk kontakt med andra hästar så får dom "noll poäng" på en väldigt viktig faktor för hästars välfärd, eftersom dom är flockdjur. Rörelse är en separat bedömningspunkt. Rörelse kan inte kompensera för brist på social samvaro med artfränder.
 
.

Kanske dressyrhästarna inte hade blivit så störda av läktarspring på Flyinge om dom varit ute i en flock 🤷‍♀️
Nja nu var det ju unga individer som blev störda/rädda. Flyinge är en väldigt speciell atmosfär för så unga hästar. Jag har även haft äldre hästar som reagerar första gången de varit i Flyinge för det är uppbyggt på ett annat sätt än de flesta ridhus och publiken kommer väldigt nära.
 
På vilket sätt rör sig topphästarna mer än vanliga hobbyhästar som rids dagligen och har ett "normalt" aktivt liv med större hage och ett ridpass per dag?

Inget av dom stallen jag jobbat på eller dom mina vänner jobbat på där hästarna rids på toppnivå rör sig särskilt mycket alls, i andra länder än Sverige som tex i Frankrike där hästarna inte ens hade hagar övht. Ja, dom reds GP och presterade bra på tävling men bra liv hade definitivt inte dom hästarna.

Speciellt dressyrhästar i alltför många stall har otroligt stillastående liv, visst finns det få undantag men tyvärr så har majoriteten av topphästarna ett väldigt stillastående tråkigt liv i vardagen. Hobbyhästar rör sig betydligt mycket mer i vardagen och även ofta under ridpassen.
Många hobbyhästar i min omgivning rids ganska sparsamt. Mycket vilodagar och själva passen är sällan särskilt ansträngande för hästen.
Hur topphästarna har det varierar såklart, men det är ju inte ovanligt med skrittmaskin dagligen och ridpassen är ju definitivt mer fysiskt uttömmande än hobbyhästarnas. Och jämförelsen handlade just om liten hage. Jag ser ju såklart helst att alla hästar går i stor hage, men nu var jämförelsen topphäst i liten hage vs hobbyhäst i liten hage.
 
Har ju bott och haft hästarna uppstallade i Kungsbacka större delen av mitt liv och ja i vissa stall är det ensamhagar som gäller. Det är extrem markbrist där pga priserna på mark är extremt dyrt. Jag har dock alltid kunnat ha mina hästar ihop iallafall med några undantag .
Nja, jag har ju lyckats ha hästar inhyrda i Kungsbacka i över 20 år med hästarna gående i flock, så bevisligen är det möjligt om man anser att det ska vara så. Det är ju väldigt mycket en fråga om vad man prioriterar. (Under samma dryga 20 år har jag inte haft tillgång till ridhus, trots att de växer som svampar ur jorden just runt Kungsbacka)
Nu har jag egen gård i Borås och stora hagar och kan ha hästarna i flock. Mitt undantag kan iof bara ha en kompis men det är en kompis iallafall och det har inte berott på hagstorlek utan på individ.
Även "bara" en kompis är väldigt mycket bättre än ingen alls eller bara kontakt över staketet!
Kanske dressyrhästarna inte hade blivit så störda av läktarspring på Flyinge om dom varit ute i en flock 🤷‍♀️
Ja, jag tror ju att det är så! Att inte alltid skydda hästen från intryck utan att låta den se "världen" och få reagera på saker "i fred" (som den får i en hage) och tillsammans med andra hästar tror jag är jättebra sätt att göra den mindre känslig för störningar.
 
Ja, jag tror ju att det är så! Att inte alltid skydda hästen från intryck utan att låta den se "världen" och få reagera på saker "i fred" (som den får i en hage) och tillsammans med andra hästar tror jag är jättebra sätt att göra den mindre känslig för störningar.
Jag tror inte det är så enkelt. Min egen häst är uppväxt i flock och har bland annat gått i stor hage med tåget som granne, van vid att det körs traktorer överallt osv. Hon flippar ändå om någon rör sig på läktaren när hon är på "det humöret".
 
Det är ju betydligt fler faktorer än rörelse inblandade i välmående.

Jag skulle faktiskt välja en mindre hage med sällskap framför en större utan sällskap.

Argumentet att tävlingshästar rör på sig mer är helt irrelevant - saknar dom fysisk kontakt med andra hästar så får dom "noll poäng" på en väldigt viktig faktor för hästars välfärd, eftersom dom är flockdjur. Rörelse är en separat bedömningspunkt. Rörelse kan inte kompensera för brist på social samvaro med artfränder.

Ja, som jag väl skrev i något tidigare inlägg så är det rörelse, födosök och social kontakt med andra hästar som är viktigast för hästen som biologisk varelse. Ställer man då hästen ensam i en grusruta har man i princip berövat den alla tre. Får den däremot gå ensam i en stor hage med gräs, träd, buskar osv, så har man iaf lyckats med två av tre även om det inte heller är optimalt. Jag hade nog dock som du prioriterat sällskap!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp