Topphästars välfärd (utbruten ur Andreas Helgstrandtråden)

Många hobbyhästar i min omgivning rids ganska sparsamt. Mycket vilodagar och själva passen är sällan särskilt ansträngande för hästen.
Hur topphästarna har det varierar såklart, men det är ju inte ovanligt med skrittmaskin dagligen och ridpassen är ju definitivt mer fysiskt uttömmande än hobbyhästarnas. Och jämförelsen handlade just om liten hage. Jag ser ju såklart helst att alla hästar går i stor hage, men nu var jämförelsen topphäst i liten hage vs hobbyhäst i liten hage.
Men den "rörelse" som ingår i hästens naturliga behov är inte intensiv rörelse under en eller två av dygnets 24 timmar. Utan det är den där ständiga, väldigt lågintensiva rörelsen hos ett betesdjur. Långsam skritt medan de betar, lite snabbare skritt för att byta till en plats med bättre gräs, och kanske lek/spring i 10 minuter i taget. Man kan aldrig ta bort den rörelsen och ersätta den med träning och tro att det är tillräckligt.
 
Jag tror inte det är så enkelt. Min egen häst är uppväxt i flock och har bland annat gått i stor hage med tåget som granne, van vid att det körs traktorer överallt osv. Hon flippar ändå om någon rör sig på läktaren när hon är på "det humöret".
Hästar reagerar ju på saker, de är flyktdjur. Men jag tror ändå att det generellt är bättre med den typ av uppväxt som din häst har fått och som mina har fått än en mer "skyddad" uppväxt. Och jag tror det är viktigt att hästen faktiskt får fortsätta gå i flock eller allra minst med en kompis även som vuxen ridhäst.
 
Men den "rörelse" som ingår i hästens naturliga behov är inte intensiv rörelse under en eller två av dygnets 24 timmar. Utan det är den där ständiga, väldigt lågintensiva rörelsen hos ett betesdjur. Långsam skritt medan de betar, lite snabbare skritt för att byta till en plats med bättre gräs, och kanske lek/spring i 10 minuter i taget. Man kan aldrig ta bort den rörelsen och ersätta den med träning och tro att det är tillräckligt.
Ja jag vet. Har aldrig påstått att det skulle vara samma sak.
Hästar reagerar ju på saker, de är flyktdjur. Men jag tror ändå att det generellt är bättre med den typ av uppväxt som din häst har fått och som mina har fått än en mer "skyddad" uppväxt. Och jag tror det är viktigt att hästen faktiskt får fortsätta gå i flock eller allra minst med en kompis även som vuxen ridhäst.
Ja jag håller med.
 
Har ju bott och haft hästarna uppstallade i Kungsbacka större delen av mitt liv och ja i vissa stall är det ensamhagar som gäller. Det är extrem markbrist där pga priserna på mark är extremt dyrt. Jag har dock alltid kunnat ha mina hästar ihop iallafall med några undantag .

Nu har jag egen gård i Borås och stora hagar och kan ha hästarna i flock. Mitt undantag kan iof bara ha en kompis men det är en kompis iallafall och det har inte berott på hagstorlek utan på individ.

Kanske dressyrhästarna inte hade blivit så störda av läktarspring på Flyinge om dom varit ute i en flock 🤷‍♀️
Jag skrev treårsklassen på Flyinge och jag blev också påverkad av allt spring. Det var helt otroligt hur okunniga människor verkade vara. Det ställdes kaffekoppar på sargen (med resultat att vissa skyggade), folk reste sig och andra kom klampande in i gångarna precis när hästarna passerade. Ingen känsla alls för att rovdjur kan anfalla uppifrån.

Min häst är uppvuxen i flock och jag minns när han kom in på Bollerup och de har en läktare som också är tight på banan och lite uppifrån, han såg den och försökte fly ut genom dörren han nyss kommit in genom.

Så i det här fallet får vi nog skylla på människorna.
 
Jag skrev treårsklassen på Flyinge och jag blev också påverkad av allt spring. Det var helt otroligt hur okunniga människor verkade vara. Det ställdes kaffekoppar på sargen (med resultat att vissa skyggade), folk reste sig och andra kom klampande in i gångarna precis när hästarna passerade. Ingen känsla alls för att rovdjur kan anfalla uppifrån.

Min häst är uppvuxen i flock och jag minns när han kom in på Bollerup och de har en läktare som också är tight på banan och lite uppifrån, han såg den och försökte fly ut genom dörren han nyss kommit in genom.

Så i det här fallet får vi nog skylla på människorna.
Det är ju bebishästar, känns helt orimligt att de ska klara av sånt :heart
 
Många hobbyhästar i min omgivning rids ganska sparsamt. Mycket vilodagar och själva passen är sällan särskilt ansträngande för hästen.
Hur topphästarna har det varierar såklart, men det är ju inte ovanligt med skrittmaskin dagligen och ridpassen är ju definitivt mer fysiskt uttömmande än hobbyhästarnas. Och jämförelsen handlade just om liten hage. Jag ser ju såklart helst att alla hästar går i stor hage, men nu var jämförelsen topphäst i liten hage vs hobbyhäst i liten hage.
Det är inte min erfarenhet av "vanliga" hobbystall, folk har ridit sina hästar mer eller mindre varje dag, träning eller inte har inte med saken att göra utan det är rörelsen och tiden och vart man rider som spelar roll. Det är väldigt få stall jag stått i där folk haft hästar dom bara ridit lite sparsamt.

Sen styrketränar ju inte topphästar varje dag, dom flesta dagarna är ganska lugn ridning som inte är särskilt utmanande för dom alls. Det är faktiskt inte så stor skillnad aktivitetsmässigt för dressyrhästar på toppnivå och en aktiv hobbyhäst. Visst, hobbyryttaren rider inte samma rörelser och styrketränar därmed inte på samma sätt men deras hästar har och andra sidan andra psykiskt och fysiskt utmanande situationer i sina liv som topphästar sällan har, som bara en sån sak som att tex rida ut.

Det är en sån myt att hästar på toppnivå är så aktiva, det är dom inte. Inte i majoriteten av stallen. Inte dressyrhästarna iallafall, hästar som rör sig mindre än dom är svårt att hitta. Som sagt igen, det finns några få dressyrstall med vettiga hagar med ryttare som rider ut men dom är få.
 
Det är ju betydligt fler faktorer än rörelse inblandade i välmående.

Jag skulle faktiskt välja en mindre hage med sällskap framför en större utan sällskap.

Argumentet att tävlingshästar rör på sig mer är helt irrelevant - saknar dom fysisk kontakt med andra hästar så får dom "noll poäng" på en väldigt viktig faktor för hästars välfärd, eftersom dom är flockdjur. Rörelse är en separat bedömningspunkt. Rörelse kan inte kompensera för brist på social samvaro med artfränder.
Storleken på hagen har betydelse först egentligen när det kommer in fler hästar i hagen som ska dela på ytan. Enligt min häst så var det mycket roligare och mer stimulerande i en mindre men utmanande hage som var lite kuperad med en kompis än vad det var i en stor platt hage med fler kompisar men inget att göra.

Sen ska såklart alla hagar ha ministorleken att hästarna kan galoppera och röra sig utan att behöva bromsa och vända direkt. Jag räknar inte sjukhagar som hagar övht.

Jag tror att rörelse kan maskera väldigt mycket, den maskerar bort en hästs dåliga mående genom att den blir tröttare och därmed minskar risken att få stressutlösta beteenden. En trött häst är dock inte lika med en nöjd och glad häst.
 
Kanske dressyrhästarna inte hade blivit så störda av läktarspring på Flyinge om dom varit ute i en flock 🤷‍♀️

Det där har inte med flock eller inte flock att göra. Utan är nog mer pga att det ska vara så otroligt tyssst jämt på läktaren i nästan alla ridhus... Blir för lite social träning.
 
Jag tror inte det är så enkelt. Min egen häst är uppväxt i flock och har bland annat gått i stor hage med tåget som granne, van vid att det körs traktorer överallt osv. Hon flippar ändå om någon rör sig på läktaren när hon är på "det humöret".

Samma här. Våra hästar går i flock, ute i stor hage från tidiga morgon till kvällen, har mycket liv och rörelse runt sig. Men min dressyrhäst (vår egen uppfödning som alltså inte vet om något annat hagliv) är ändå väldigt reaktiv och lättskrämd, hon behöver en "mamma att hålla i handen".
 
Det där har inte med flock eller inte flock att göra. Utan är nog mer pga att det ska vara så otroligt tyssst jämt på läktaren i nästan alla ridhus... Blir för lite social träning.

Sen tror jag att en del helt enkelt är mer lättskrämda än andra. På ridksolan jag red så har ridhuset en upphöjd läktare. Står man framme vid staketet på läkaren så är ens fötter i nivå med en storhästsryttares huvud. Ridskolehästarna är m.a.o. mycket vana vid att folk kommer och går under lektion, att dörren smäller osv. Ändå händer det ibland att nån blir rädd. T.ex. så var det en äldre ridskoleponny som gått på ridskolan i många år (i flock) som blev rädd när något barn sprang på läktaren så han drog iväg lite och drog med sig de andra ponnyerna och två ryttare åkte av (nybörjarlektion).

Att förvänta sig att 3-åringar ska kunna vad som helst från en läktare är rät magstarkt i min mening.

Men å andra sidan så är ju en reaktion (eller icke-reaktion) på störningar också ett resultat. Men då ska det ju vara standardiserat så att alla upplever samma störning.
 
Det där har inte med flock eller inte flock att göra. Utan är nog mer pga att det ska vara så otroligt tyssst jämt på läktaren i nästan alla ridhus... Blir för lite social träning.
Men hur mycket träning tycker du att en 3-åring ska ha hunnit göra?
De är ju inte ridna särskilt mycket innan breeders.
 
Det är inte min erfarenhet av "vanliga" hobbystall, folk har ridit sina hästar mer eller mindre varje dag, träning eller inte har inte med saken att göra utan det är rörelsen och tiden och vart man rider som spelar roll. Det är väldigt få stall jag stått i där folk haft hästar dom bara ridit lite sparsamt.

Sen styrketränar ju inte topphästar varje dag, dom flesta dagarna är ganska lugn ridning som inte är särskilt utmanande för dom alls. Det är faktiskt inte så stor skillnad aktivitetsmässigt för dressyrhästar på toppnivå och en aktiv hobbyhäst. Visst, hobbyryttaren rider inte samma rörelser och styrketränar därmed inte på samma sätt men deras hästar har och andra sidan andra psykiskt och fysiskt utmanande situationer i sina liv som topphästar sällan har, som bara en sån sak som att tex rida ut.

Det är en sån myt att hästar på toppnivå är så aktiva, det är dom inte. Inte i majoriteten av stallen. Inte dressyrhästarna iallafall, hästar som rör sig mindre än dom är svårt att hitta. Som sagt igen, det finns några få dressyrstall med vettiga hagar med ryttare som rider ut men dom är få.
håller med. Jag har jobbat i stall med "elithästar eller hästar på msv/svårklass" i 3 olika inriktningar och jag tror också att folk inte alltid förstår vad dessa hästar gör. Jag får ibland känslan att hästarna tränar timmar varje dag och därför kan man beröva de deras naturliga leverne.
Av dessa stall så var det fälttävlansstallet som rörde på sina hästar mest men sällan mer än 2 timmar (oftast 1-1.5 h) (tex skritt-runda i skogen + träning, nån dag vara det uteritt i nån timme osv). 22 timmar kvar av dygnet. Det var samtidigt de som hade sina hästar ute mest, ofta två och två i hagar där de lätt kunde springa av sig osv. Och så var de iallafall ute mellan ca 7-17 på vintern, längre på sommaren.
Ett av hoppstallen jag jobbade i gick de ute två-tre timmar max, även de som inte reds. Dressyrstallet hade ute sina några timmar också, kanske låg de mellan ft-stallet och hoppstallet. O då var ändå det dressyrstallet känt som "där hästar lever naturligt".
 
Det är inte min erfarenhet av "vanliga" hobbystall, folk har ridit sina hästar mer eller mindre varje dag, träning eller inte har inte med saken att göra utan det är rörelsen och tiden och vart man rider som spelar roll. Det är väldigt få stall jag stått i där folk haft hästar dom bara ridit lite sparsamt.

Sen styrketränar ju inte topphästar varje dag, dom flesta dagarna är ganska lugn ridning som inte är särskilt utmanande för dom alls. Det är faktiskt inte så stor skillnad aktivitetsmässigt för dressyrhästar på toppnivå och en aktiv hobbyhäst. Visst, hobbyryttaren rider inte samma rörelser och styrketränar därmed inte på samma sätt men deras hästar har och andra sidan andra psykiskt och fysiskt utmanande situationer i sina liv som topphästar sällan har, som bara en sån sak som att tex rida ut.

Det är en sån myt att hästar på toppnivå är så aktiva, det är dom inte. Inte i majoriteten av stallen. Inte dressyrhästarna iallafall, hästar som rör sig mindre än dom är svårt att hitta. Som sagt igen, det finns några få dressyrstall med vettiga hagar med ryttare som rider ut men dom är få.
Men hur går det ihop?

Toppdressyrhästarna varken rör sig eller tränas, men blir ändå extremt välmusklade?

De tävlingshästar på toppnivå jag har sett tränas på ett helt annan nivå än en normal hobbyhäst. Och får fysik därefter, de ju elitatleter och ser ut därefter.
 
Det håller jag verkligen med om! Så många jag sett (ofta folk som tävlar även det "bara" är på LB-nivå) som är livrädda för att deras ponny ska bli skadad om den går i hage med en annan häst!

Skogsmullar brukar vara mindre oroliga och låta sina hästar gå med andra.
Tycker jag också. Små hagar, och jag ser ofta att hästarna får gå in redan vi är fyra, och sedan stå inne. Även om de inte ska ridas. Våra går fortfarande ute dygnet runt, eftersom det inte blivit frost på natten ännu.
 
Men hur mycket träning tycker du att en 3-åring ska ha hunnit göra?
De är ju inte ridna särskilt mycket innan breeders.

Nej, absolut, självklart är det hårt att kräva att en 3- eller 4-åring t.ex. ska klara sådana miljöer.

Jag var tyvärr otydlig och ber om ursäkt för det, men det jag reagerade på i tidigare kommentar var att det hästars rädsla i olika ridhus skulle bero på om de går i flock i stor hage eller ej. Av egen erfarenhet, som jag också skrivit, har utevistelse i hage hela dagarna i flock föga att göra med hur rädda de är för olika saker. Utan det beror mer på arv t.ex. Och social träning. För faktum är det skyddas lite för mycket i diverse ridhus, i alla fall i denna del av landet, med skyltar uppsatta att man ska vara tyst och försiktig för att inte skrämmas, hundar får inte följa med osv osv osv. När det ska vara så försiktigt blir det en väldigt stor grej när något avviker från det "normala".
Jag hade faktiskt inte ens 3-åringar på Flyinge i åtanke när jag skrev...
 
Sen tror jag att en del helt enkelt är mer lättskrämda än andra. På ridksolan jag red så har ridhuset en upphöjd läktare. Står man framme vid staketet på läkaren så är ens fötter i nivå med en storhästsryttares huvud. Ridskolehästarna är m.a.o. mycket vana vid att folk kommer och går under lektion, att dörren smäller osv. Ändå händer det ibland att nån blir rädd. T.ex. så var det en äldre ridskoleponny som gått på ridskolan i många år (i flock) som blev rädd när något barn sprang på läktaren så han drog iväg lite och drog med sig de andra ponnyerna och två ryttare åkte av (nybörjarlektion).

Att förvänta sig att 3-åringar ska kunna vad som helst från en läktare är rät magstarkt i min mening.

Men å andra sidan så är ju en reaktion (eller icke-reaktion) på störningar också ett resultat. Men då ska det ju vara standardiserat så att alla upplever samma störning.

Var har jag skrivit att "3-åringar ska klara vad som helst"?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp