Bukefalos 28 år!

Torka hö- olika traditioner?

korrebrun

Trådstartare
Jag är uppväxt med att när höet är pressat och körs in på skullen, så brukar man slå på stor dånande fläkt i några veckor efteråt, för att höet ska eftertorkas. Jag blev jätteförvånad när jag fick höra att min sambos familj inte hade gjort detta när de hade lantbruk. Hur gör ni? Är det allmänt känt att man gör olika? Kan tilläggas att jag kommer från Västergötland och min sambos familj från Uppland. Finns det skillnader över landet helt enkelt?

Tacksam för svar då jag blev uppriktigt överraskad av skillnaderna :idea:
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

Vi torkar med fläkt..

Men det finns de som köper direkt från fälten utan att torka..
Hur kan det hålla sig "fräscht"?
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

här så är det vanligt med at det torkar och vänds på fälten och sen pressas och tas in. är alltså torrt när det kommer in men det fått torka ute
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

hur tror du man gjorde före skulltorkarnas tid? ;)
Jo, man lät det ligga fler dagar på slag innan höet pressades. Det vändes förmodligen fler gånger också.
Dvs det man idag eftertorkar med fläkten gjorde man förr ute på fältet.
Har man ingen skulltork så funkar det fortfarande bra att göra så.
Jag har själv (för några år sedan) fått in hö direkt från fälten utan att ha skulltork, det har fungerat utmärkt. Men det förutsätter många dagars torkväder och bönder som är kunniga nog att kunna skörda och pressa vid rätt tillfällen.
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

På den tiden vi tog in eget hö så hässjade vi. Det fick hänga 2-3 veckor.

De gånger vi köpt hö som varken hässjats eller skulltorkats så har det varit mögligt.
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

Nu torkar höet nästan helt på fältet sen tar vi in det.

När jag var liten hässjade vi höt.
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

Fast jag har fått lära mig att det inte spelar någon roll att det har torkat länge ute, det är alltid en viss fukt kvar i, som gör att det blir dåligt och att det sprider sig bland balarna när de får ligga inne utan fläkt.
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

Nackdelen med att låta det sluttorka på slag är att den regnfria perioden måste vara längre. Det som många inte tänker på är att om det är sluttorrt när man vänder/strängar/pressar så tappar man mycket av de små bladen som då har hunnit bli mycket spröda. Dessa blad innehåller huvuddelen av proteinerna. Att man försöker undvika att köra torkfläkten är att den drar myyycket el. Vår lilla tork kostar drygt 1000:- att köra under fem dagar.
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

Min erfarenhet av torrt hö som inte har skulltorkats med fläkt är att det möglar och dammar inom några månader. Även om det är "torrt" när det tas in. Den enda jag känner som har lyckats hålla sitt hö fint utan skulltork förvarar höet i magasin med bra ventilation om cirka 500 balar i vardera "fack" och hon skördar också enbart om prognosen är minst 4 dagar sol. De övriga här i trakten som har torrt hö förvarar det mestadels ute under presenning eller i mindre ventilerade lador och de får mögel och damm som ett brev på posten. De flesta verkar inte vara så noga med vädret när de skördar heller, utan skördar när de hinner/har semester från vanliga jobbet. Kombinationen dålig förvaring + dåligt väder vid skörd är nog det som ligger dem i fatet.
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

Förr så fick man salta för att i mesta möjliga mån undvika sk. lo`bränning. Lite konstigt att de inte använt sig av modern teknik, har ju trots allt funnits ett tag.

Även om höet känns väldigt torrt ute så är det inte tillräckligt torrt att bara köra in på skullen. Men är det väldigt torrt och fint så har man ju bättre förutsättningar att inte gå bet. Men som proffs så är det inget jag anser att man ska praktisera om man har en produktion som ska efterlevas. Känner ingen i min yrkeskår som hanterar, i den mån de tar hö, grovfodret på det viset.

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Torka hö- olika traditioner?

. Men det förutsätter många dagars torkväder och bönder som är kunniga nog att kunna skörda och pressa vid rätt tillfällen.


Hjälper inte att man är kunnig, torrheten uppnås bara till en viss gräns liggandes på marken.

Kicki :laugh:
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

Ytterligare en tanke vad avser skillnader mellan förr och nu.

För länge sedan: Allt var löshö som torkade länge på hässja. Fodret var fiberrikare och låg andel klöver (som är svårtorkat).

För inte så länge sedan: Löshö och löspressat som är ganska lätt att torka även på skulle eftersom det inte blir så kompakt.

Nuförtiden: Hårdpressat eller storbal som är mycket svårt att eftertorka. Höga halter klöver ger svårtorkat hö. Hårt gödslade vallar ger tät vall som gör att det blir tjockt lager och därmed svårtorkat. Vallodlingen är därför numera huvudsakligen inriktad på ensilage.
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

Hårt gödslade vallar ger tät vall som gör att det blir tjockt lager och därmed svårtorkat.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Det är väl bara att sprida ut strängen så den torkar lättare?
Jag undrar mest, kan inget om detta. jag har insett att du kan mkt mer.
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

Det är flera aspekter på detta med modern åkervall jämfört med forna tiders ängshö. Den högintensiva åkervallen ger ofta en tätare och mer klöverrik skörd som ställer andra krav på metoder. Ofta krävs en bra slåtterkross som inte bara slår av gräset utan även knäcker stjälkarna för att snabba på torkningen. Ser vädret bra ut finns det en hel del bönder som vill spara in på plastningskostnaden och försöker torka på slag för att därefter köra med rundbalspressen.

Från Teknik för vallskörd i ekologiskt lantbruk:
"Generellt sett blir förlusterna större om man skördar vallen som hö än som ensilage, även med bästa teknik. Bättre teknik innebär slåtter med slåtterkross, varsam vändning och strängning samt skulltork. Baljväxtrika vallar är olämpliga att ta till hö, eftersom man lätt förlorar en stor del av de proteinrika bladen vid vändning, strängläggning, lastning och intransport."
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

Vi har alltid låtit det torka på fältet och sedan pressat (löspressat, oftast) och sedan saltat när vi kört in det på skullen. Så har vi gjort i flera år och det har förekommit minimalt med mögel.
 
Sv: Torka hö- olika traditioner?

Fast jag har fått lära mig att det inte spelar någon roll att det har torkat länge ute, det är alltid en viss fukt kvar i, som gör att det blir dåligt och att det sprider sig bland balarna när de får ligga inne utan fläkt.

ja hö har ju en ts på 84% o då är det torrt nog att köras in på skullen utan att det skulle börja mögla. Vi torkar bara ute på slag,pressar, skickar in analys på "hygien" o det har aldrig varit ngt fel på det så visst kan man enbart torka det ute men det krävs ju strålande väder i flera dagar för att lyckas
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp