Bukefalos 28 år!

Kastrera ja eller nej

Seabaz

Trådstartare
De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75% jack russell x 25% staffordshire bullterrier, hane.
Världens gulligaste och smarta osv...
Vi är konsekventa med rutiner, träning och mest av allt motion - hjärna och kropp.

Vi har inga problem med våran hund. Han har jakt i sig naturligt så han är näst intill aldrig lös. Han har aldrig rymt eller försökt rymma från trädgården med rejält staket.

Vi märker direkt om nån tik löper i närområdet,då drar han i kopplet på promenaden. Säger man till så går han fint men man kanske behöver säga till var tionde sekund :angel: inga problem för oss.

Nu till "problemet"
Australien är "om du inte ska avla med hunden. Kastrera!"
Det känns som om de försöker hjärntvätta folket att kastrera alla sällskapsdjur. Å andra sidan har vi enormt med "rescue dog and puppies" i hela staten så jag kan förstå med.

Mitt största dilemma i mitt eget huvud är "min hund är tränad och ok"
Å andra sidan så kan han vara "snappy" när andra människor utan att fråga kommer upp med deras hundar i min hunds ansikte.
Eller lösa hundar utan kontroll för all del....


Vad tänker ni idag om kastrering av blandras-familjehundar som aldrig kommer avla.. är det bättre att kastrera "bara för att" all säger det... eller inte?

Hunden är 1år 8 mån just nu.
Vi vill inte kastrera men om det är bättre för hunden själv gör vi det såklart. Men vi är väldigt delade från dag till dag... vi känner att vi behöver bestämma innan Augusti då det är vinter här nu och minsta risk för infektioner OM vi väljer att kastrera.


All in all,kan ni kära buke-medlemmar med mycket erfarenhet ge lite input på positiv/negativ med kastrering? 🙏
 
Tycker det är helt upp till var och en om man vill kastrera sin hund eller inte. Jag kommer inte kastrera min samojed om det inte dyker upp medicinska orsaker, men det beror främst på att jag inte vill ha den hemska kastratpälsen.

Fördelar och nackdelar är lite svårt att rada upp eftersom de kan vara rasberoende. Tycker det största misstaget folk gör är att kastrera osäkra/otrygga hanhundar. De kan behöva sitt testosteron.
 
De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75% jack russell x 25% staffordshire bullterrier, hane.
Världens gulligaste och smarta osv...
Vi är konsekventa med rutiner, träning och mest av allt motion - hjärna och kropp.

Vi har inga problem med våran hund. Han har jakt i sig naturligt så han är näst intill aldrig lös. Han har aldrig rymt eller försökt rymma från trädgården med rejält staket.

Vi märker direkt om nån tik löper i närområdet,då drar han i kopplet på promenaden. Säger man till så går han fint men man kanske behöver säga till var tionde sekund :angel: inga problem för oss.

Nu till "problemet"
Australien är "om du inte ska avla med hunden. Kastrera!"
Det känns som om de försöker hjärntvätta folket att kastrera alla sällskapsdjur. Å andra sidan har vi enormt med "rescue dog and puppies" i hela staten så jag kan förstå med.

Mitt största dilemma i mitt eget huvud är "min hund är tränad och ok"
Å andra sidan så kan han vara "snappy" när andra människor utan att fråga kommer upp med deras hundar i min hunds ansikte.
Eller lösa hundar utan kontroll för all del....


Vad tänker ni idag om kastrering av blandras-familjehundar som aldrig kommer avla.. är det bättre att kastrera "bara för att" all säger det... eller inte?

Hunden är 1år 8 mån just nu.
Vi vill inte kastrera men om det är bättre för hunden själv gör vi det såklart. Men vi är väldigt delade från dag till dag... vi känner att vi behöver bestämma innan Augusti då det är vinter här nu och minsta risk för infektioner OM vi väljer att kastrera.


All in all,kan ni kära buke-medlemmar med mycket erfarenhet ge lite input på positiv/negativ med kastrering? 🙏
Vill ni inte så gör det inte, vill ni så gör ni det. Risken är ju stor att han är likadan mot andra hundar även om ni kastrerar men han slipper ju frustrationen över tikarna iallafall för det lär ju minska om inte annat. Kemiskt är ju inte fel att göra innan beslut tas.
 
De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75% jack russell x 25% staffordshire bullterrier, hane.
Världens gulligaste och smarta osv...
Vi är konsekventa med rutiner, träning och mest av allt motion - hjärna och kropp.

Vi har inga problem med våran hund. Han har jakt i sig naturligt så han är näst intill aldrig lös. Han har aldrig rymt eller försökt rymma från trädgården med rejält staket.

Vi märker direkt om nån tik löper i närområdet,då drar han i kopplet på promenaden. Säger man till så går han fint men man kanske behöver säga till var tionde sekund :angel: inga problem för oss.

Nu till "problemet"
Australien är "om du inte ska avla med hunden. Kastrera!"
Det känns som om de försöker hjärntvätta folket att kastrera alla sällskapsdjur. Å andra sidan har vi enormt med "rescue dog and puppies" i hela staten så jag kan förstå med.

Mitt största dilemma i mitt eget huvud är "min hund är tränad och ok"
Å andra sidan så kan han vara "snappy" när andra människor utan att fråga kommer upp med deras hundar i min hunds ansikte.
Eller lösa hundar utan kontroll för all del....


Vad tänker ni idag om kastrering av blandras-familjehundar som aldrig kommer avla.. är det bättre att kastrera "bara för att" all säger det... eller inte?

Hunden är 1år 8 mån just nu.
Vi vill inte kastrera men om det är bättre för hunden själv gör vi det såklart. Men vi är väldigt delade från dag till dag... vi känner att vi behöver bestämma innan Augusti då det är vinter här nu och minsta risk för infektioner OM vi väljer att kastrera.


All in all,kan ni kära buke-medlemmar med mycket erfarenhet ge lite input på positiv/negativ med kastrering? 🙏
Jag är antagligen färgad av att jag växte upp i en tid när det var förbjudet att knipsa kulorna på hanhundar.
En hanhund är en hund med testiklar.

Eftersom jag haft den grunden läser jag ju om alla nackdelar med kasrering. Pälsen, matlusten, lynnet osv osv. Rädda hundar riskerar att bli räddare, etc etc.
aggressivitet försvinner inte magiskt.

Så nej, jag kastrerar inte. Ingen av mina hanhundar (aldrig ägt en tik) kastrerades, utom en som vi sprutade i samband med att vi hade sjukdom i familjen och inte hade tid och ork när nån tik i byn tydligen löpte.
 
Min malle som jag fick som omplacering från uppfödaren är kastrerad och var det när han kom till mig vid 1,5 års ålder. Jag vet inte hur han var innan han kastrerades men han har inga rädslor eller problem med hanhundsaggresivitet + jag vet att han kommer från mycket stabila linjer då jag kollade honom noga innan jag tog över honom.

Han har själv inte gjort något MH och hade en stor ryggsäck full med dåliga erfarenheter efter en milt sagt svår tid som valp och unghund. Jag önskar jag hade haft honom från valptiden, så mycket problem vi hade undvikit och brustna förtroenden jag sluppit reparera hos honom, så ska jag utgå från honom så löser nog inte en kastrering andra problem än löptikar men att det påverkar inte heller negativt om det från början är en mentalt stabil hund.
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 701
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 102
Hundhälsa Hej, Har en blandras (jakthund) på 2,5 år som alltid har varit superlätt att ha och göra med kring människor. Han har aldrig haft någon...
Svar
5
· Visningar
1 131
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 945
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp