Torr/ blod i näsan?

Helga

Trådstartare
Jag har de senaste veckorna varit väldigt torr och irriterad i näsan, varje gång jag snyter mig kommer det blod. Och det har känts svullet i ena näsborren, ungefär som jag haft en ärta i näsan. (men det är båda som ör torra och blodiga) sen torkar det till små kråkor som blir väldigt vassa och skaver och jag får flera gånger om dagen skölja med vatten och försöka få ut dem för att de inte ska skava, kan tänka mig att denna behandling gör det värre?

Någon som haft liknande? vad är detta? vad ska jag göra?
Kan tänka mig att detta kom eftersom vi flera veckor haft väldigt kallt men nu är det sen en vecka tillbaka varmare igen men det är inte bättre..

Kan man smörja näsan med något mjukgörande? vad?
 
Finns Nozoil som kan funka bra. Jag hade ungefär samma som du fast jag gick ständigt runt och var täppt i näsan också. När det inte släppt på flera månader gick jag till VC och de trodde det kunde vara en infektion i näsan. Körde med Nozoil innan men då fick jag tipset om att köra på Desonix morgon och kväll. Det är ett nässpray för allergiker, med lite kortison i. Då försvann det på någon vecka bara. Prova med Nozoil först för din del kanske :)
 
För torrheten kan man ta olivolja på en tops och smörja i näsan. Det måste jag göra när jag är förkyld då jag får näsblod av nässpray annars.
Svullnaden har jag inget bra svar på.
 
Nozoil är bra mot torr näsa, så testa det en vecka och blir det inte bättre så är det nog bäst att söka vård och kolla upp vad det är.
 
Jag fortsätter på @tigerflicka tops-smörjnings-olja. Kokosolja och babyolja går också att använda. Även rapsolja fungerar i brist på de förstnämnda. Jag har även provat att smörja med helosan på tops, men det gör jag bara om alla de andra oljorna inte finns hemma, vilket är väldigt ovanligt. Det fungerade bra med helosan fast det känns lite konstigt att använda just i näsan, men nöden har ingen lag :)
 
Jag har haft såna problem efter att jag råkade använda nässpray modell starkare när jag egentligen skulle ta nozoil...(reagerar med torra slemhinnor när inomhusluften är torr, men får normalt inte de hårda klumparna) Hade problem flera månader efter. Men nässköljning för att rensa och sen flitigt användande av nozoil så gick det över efter ett tag.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
676
Senast: skiesabove
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Zacci
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp