Dålig lukt på kläder

Linn-Nora

Trådstartare
Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket. Kanske mögel, men jag har inte riktig aning då mitt luktsinne inte är vad det brukar ha varit.

Jag tänkte först att dom bara legat länge och tvättade som vanligt med parfymfri tvättsåpa på 40 grader.
Sen tumlade jag och märker därefter att kläderna fortfarande luktar unket.
Testar då att lägga i varmt vatten och ättika ett par timmar. Tvättar igen, nu med vanlig såpa direkt på kläderna (dock citronsåpa). Sen en gång till vanligt. Torkar och samma sak igen. Kläderna luktar unket och lätt av citron.
Nu idag har jag gjort ett sista försök, orkar inte mer. Låter ligga i några timmar i kallt vatten och mycket ättika. Sen tvätt med sporttvättmedel och sköljmedel som tar bort lukt och öt lätt parfymerat, trots att jag aldrig använder sköljmedel med parfym längre. Sen en tvätt igen med tvättmedel utan parfym.
Och tumling efteråt.
Nu luktar kläderna inget längre. Lite lätt av sköljmedel bara.
Kan jag räkna med att eventuellt mögel är borta nu?
Har tvättat i 40 grader.

Känns som att detta blev det mest omiljövänliga ärvda kläderna nånsin..
Blir så trött att jag ens tog hem som OCH tvättade med sånt vi redan hade hemma så det också tog lukt.

Vill ju inte att kommande bebis, eller nån av oss ska få mögelsporer i oss.
 
Mögel på tyg syns tydligt, så jag skulle inte oroa mig för det.
Unken, ingrodd lukt är dock besvärligt nog att få bort, som du märkt.

Aha! Kanske inte mögel då. Såg ju inget men oroade mig för sporer. Men kanske fanns det annat i deras förråd som var möjligt och i så fall bara lukten som spred sig?. 🤔
Eller så är det bara unket. Vad kan göra att det luktar unket som inte är mögel?
 
Aha! Kanske inte mögel då. Såg ju inget men oroade mig för sporer. Men kanske fanns det annat i deras förråd som var möjligt och i så fall bara lukten som spred sig?. 🤔
Eller så är det bara unket. Vad kan göra att det luktar unket som inte är mögel?
Sporer finns överallt hela tiden, så det är inget att oroa sig för.
 
Sporer finns överallt hela tiden, så det är inget att oroa sig för.
Det är bra, ska tänka på det!
Källare i sig får ju lätt en fuktig, unken och speciell "källardoft", som även om den är svag lätt sätter sig i tyg och liksom gror in med tiden.
Ah, ja så kan det ju vara. Har haft kläder i källare förr utan att stöta på fenomenet. Men det beror ju säkert på olika miljö.

Hade jag kunnat hänga ut tvätten så hade jag gjort det.

Men nu är lukten borta i alla fall så jag får kanske bara släppa det och vara glad för det jag fått.

Har sagt till släktingar att vi inte behöver något mer nu. Dom är taggade på att köpa saker, men jag vill verkligen inte nån köper massa saker vi inte behöver bara för att det är kul att köpa bebiskläder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 045
Senast: Riru
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 524
Senast: Wenniz
·
Fritid Jag har märkt att ibland luktar min tvätt illa - efter att jag har tvättat den. Speciellt när jag kör på kortprogram (som egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 502
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp