Torsion eller någon annan bomlös sadel till distans?

N

Nekko

Jag behöver snabb hjälp. Har en nyinköpt arabdam som jag ska tävla distans med. Tyvärr passade inte min gamla dressyrsadel, en Arabian saddle, som jag tävlat min andra arab med. Förra ägaren har använt en Torsion trekking bomlös sadel, i 16 tum, hon har kort rygg. Är denna bra? Eller ska jag se mig om efter någon annan variant? Finns det äldre och nyare modeller av Torsion, är det skillnad mellan dessa i såfall? Jag letar ju begagnat...

Ge mig tips! Skriv om vad ni föredrar för bomlösa sadlar! För och nackdelar!
Vi kommer tävla i klasser 8 mil (och förhoppningsvis med tiden, uppåt). Min lilla häst är rätt tunn för tillfället med kommer förhoppningsvis att bredda sig!
 
Sv: Torsion eller någon annan bomlös sadel till distans?

Jag hade en Torsion Dressage som funkade bra för både mig och hästen. Vi har ridit några 8or med den. Jag tänker att det viktigaste är att se till att man har en bra pad under. För oss har det funkat bra med såna där blå, Tempur-liknande inlägg i padden. Jag tror säkert att det blir bra med en sån sadel till din häst. Har det funkat för henne innan så är det ju bara du som ska vänja dig. ;)
 
Sv: Torsion eller någon annan bomlös sadel till distans?

Detta vill jag gärna höra mer om.

hur anser ni torsion är att rida dressyr osv i?
Någon som testat lite olika modeller vissa verkar ju ha mer benstöd än andra?
 
Sv: Torsion eller någon annan bomlös sadel till distans?

Om du har ridit i bomsadel innan så får du räkna med att det blir jobbigt att rida 80km i bomlöst. Jag tycker trenden med bomösa verkar ha vänt..? För något år sedan var det så stort.

Jag har testat båda, ridit 50km tävlingar i både bomlöst och bomsadel. Jag kan egentligen bara se en fördel med bomlöst, och det är om du har en häst som är så bred/ annorlunda att det inte går att hitta en bomsadel som sitter perfekt. Nackdelarna är att det blir mer instabilt för ryttaren, man sitter väldigt brett vilket jag personligen tycker är jobbigt och påfrestande för min rygg, sämre tryckfördelning (det blir en punktbelastning vid stigläderfästena) och det är knepigt att få mankfrihet om din häst har lite manke.

Men den bästa sadeln är den som passar och som tur är, är vi alla olika :)
 
Sv: Torsion eller någon annan bomlös sadel till distans?

...fast jag måste protestera mot detta att det blir mer instabilt för ryttaren i bomlöst... Jag har själv torsion trekking och sitter säkrare i den än min fd Wintec Isabell... (djup dressyrsadel, om någon har missat det).

Visst - bomlöst kanske kräver balans, men det gör väl ridning öht?

Jag rider alltså så pass mycket hellre i min torsion trekking (och ja, även i dressyr) att jag sålde dressyrsadeln och inte kan tänka mig att rida i bomsadel igen. Jag tyckte att det var instabilt och vingligt.

Hoppar även i Trekkingen om det behövs. Upplever att jag får mycket bättre känsla för hästen i den sadeln.

Instämmer för övrigt i föregående talare - "den bästa sadeln är den som passar och som tur är, är vi alla olika" Det är bara att prova sig fram. :laugh:
 
Sv: Torsion eller någon annan bomlös sadel till distans?

Jag får nog oponera mig lite!
Det är en väldigt stor kvalitetsskillnad även på bomlösa sadlar.
Jag tror jag har provat det mesta som finns på marknaden vad det gäller distanssadlar och skulle inte generallisera skillnaden mellan bom/blad/bomlösa sadlar så. Däremot är det stor kvalitetsskillnad innom de olika sorterna. Jag har personligen inte suttit i en så stabil sadel som min Sensation hybrid och då har jag rätt usel balans i kombination med en häst som bockar som en galning så fort han illsknar till. En bomlös kan dessutom vara lite mer förlåtande om du inte äger den optimala sitsen, då den inte kan tippa och skapa överbelastnings/tryckpunkter på samma sätt som en bom/bladsadel.

Rödluvan
 

Liknande trådar

Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
576
Senast: Aifos
·
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 762
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 483
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp