Torsion padd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 103
E

Egonson

Är det någon som har Torsions originalpadd? Alltså inte den svensksydda TN utan den som är vojlockformad och finns i svart och blå på hemsidan. Har ovansida i airnet..

Undrar hur den är? Funkar bra? Ligger den still under sadlen? (Har en Torsion med mockaundersida).

Behöver en till padd och har TN schabrak, de är bra men lite jobbigt att tvätta hela tiden (häst som svettas mkt och skitar ner paddar jättefort). Låter spännande med sympanova-undersida. Borde bara vara att skölja eller torka av mellan tvättarna, eller?

Sv: Torsion padd

Jag har inte paden själv men kände på den i butiken för inte så länge sen. Det är en rejäl pad och sadeln känns bredare med den under än vad den gör med en TN pad. Annars så verkade den himla smidig och väldigt slitstark.
Har sympanovaundersida på min Torsion och det är iaf väldigt smidigt jämfört med min förra sadel som hade mocka. Framförallt när hästen blir så svettig att hela paden är helt genomvåt så är det bra med sympanova som bara är att torka av. Sen vet jag inte hur det är mot hästen om man har det på ett schabrak, om det är större risk för skav eller kanske mindre risk för skav.

Okej. Jag brukar inte vara jättekänslig med om det blir lite bredare eller smalare. Tycker det där med sympanova verkar vara väldigt bra till en padd/sadel, har nåt liknande på sadelgjorden och den är superpraktisk, diskar av den under kranen bara :D
TN paddarna är ju så tjocka och suger åt sig all svett så de blir äckliga väldigt fort. Har tre st :p Och de tvättas ganska ofta på sommaren.

Sitter den lika bra som en TN tro? Ser ut som att den har två stroppar i fram och en i bak?
Och sen vet du om man kan ha vanliga Equalizer inlägg i eller måste man köpa separata? Är väl ullpaddar i som standard vad jag förstås.
Tycker de fasade är så bra så vill gärna fortsätta använda dem.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är väl meningen att man ska ha inläggen i den? När jag klämde på den kändes det inte som att det den var gjord av skulle vara så tryckfördelande, och om jag inte minns fel så sa dom också att man skulle ha skitoinlägg i den. Men jag ska dit snart igen så jag kan dubbelkolla ;)

Vet faktiskt inte hur passformen på den är, men kan kolla det med när jag ska dit. Kommer inte ihåg om det är en stropp fram som på TN paden, är det inte det så är ju frågan hur mankfriheten blir. Finns ju en risk för att paden inte kommer upp tillräckligt vid manken då ju...

Ja, TN paddarna blir ju rätt så smutsiga snabbt på sommaren och framförallt så är det ju ett litet projekt att tvätta dom... Men, om din häst blir väldigt svettig så tror jag faktiskt inte det gör så stor skillnad vilken pad du än använder. En tjockare pad kan ju också bli helt genomsvettig, på någon vänster borde ju svetten kunna tränga igenom sympanovan. Så frågan är väl om det löser ditt "problem"?

Liknande trådar

Utrustning jag har haft en tråd om det förut en gång, men sen glömde jag liksom av hela idén.. tills nu! har ju en torsion light som jag gillar...
Svar
16
· Visningar
1 045
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka