Torsion Western!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jossan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 775
J

Jossan

Tror jag har bestämt mig nu, efter att han letat bomlöst i snart ett år.
Är det någon här som har en Torsion Western?

Spontana tankar, eller kanske jämförelser med liknande bomlösa?
Jag var helt inne på en startrekk espanola innan, men de verkar vara betydligt knepigare att få hem, plus att man hör så mycket olika uppgifter om längd, storlekar, leveranstid m.m.

(Det börjar bli tjatigt med såna här trådar, men det fanns faktiskt bara 2 tidigare om den här sadeln, och där stod inte mycket.)

Tacksam för allt jag kan få veta om min blivande sadel!

/Josefine

Sv: Torsion Western!

Ingen?

Inte nån som fått hem startrekk espanola heller?
Såg att stall vrå säljer dom nu, är ju kanske lite smidigare.

Väljer mellan dom två, men skulle gärna vilja höra från de som har dom, både bu och bä.

Snälla, ingen som orkar?

/Josefine

Nu lyfter jag upp den här tråden också, och hoppas någon snäll själ vill svara på nån av trådarna....

Tack på förhand!!!

Hur ser den ut...
Hon som jag köpte mina bomlösa av har oxå en westernmodell men vet inte på rak arm vad den heter...

Hmm....tänker att det kanske inte e så många som svarar om du puttar på tråden vid den här tidpunkten... men nvm

Jag är också inne på en torsion, inte western dock. Har provsuttit och tycker de är ursköna, men vet inget om hur de ligger på hästen. Tänkte kanske använda den utab stigbyglar.

Vad har du för sadel nu? Varför söker du bomlös?

/Z

Western110-b350px.jpg

Ser ju ut som en barefoot cheyenne med ett horn på ungefär....fast barefooten e mycket snyggare...

Tack för alla svar, speciellt såhär mitt i natten...
:bow:

Jag tycker Torsion är snyggare än Barefoot, men det är bara jag. Har hört att det är bättre kvalitet, men så betalar man ju ett par tusen mer också, så det ska det väl vara.

Jag har ingen sadel alls nu, har ridit barbacka de senaste två åren.
Min dyra och av experter utprovade bomsadel kändes aldrig bra, så efter att ha provat det mesta i (bom-)sadelväg, sket jag till sist i allt som hade med sadlar att göra, och körde utan. Gud så skönt! Vilken befrielse! Nu kände man ju ryggen!!!
Vore det inte för att jag vill avlasta skruttans rygg, så skulle jag fortsätta barbacka. Eller kanske inte förresten. Inte nu när jag vet att det finns ett snällare alternativ, dvs bomlöst. För två år sen hade jag inte hört talas om det.

Vill ha en bomlös som känns så nära barbacka som möjligt, inte en massa centimetrar mellan hästen och mig.
Behöver inte mycket stöd, har bra balans.
Behöver egentligen bara ett ordentligt fram och bakvalv, allt nedanför känns ganska oviktigt, och skulle nog mest störa (speciellt eftersom hästen ifråga är tjock).

Nu har jag alltså undersökt marknaden det senaste året, och pendlat lite i favoriter.
Just nu är det alltså Torsion Western eller Startrekk Espanola som gäller.
Men jag skulle verkligen önsla mer info om dessa båda, tyvärr verkar modellerna alltför nya för att någon ska ha provat dem.
Och det är ändå lite pengar att "kasta" ut, så jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt innan köp.

Jossan skrev:
Vill ha en bomlös som känns så nära barbacka som möjligt, inte en massa centimetrar mellan hästen och mig.

Om så är fallet, finns det andra alternativ som fyller dina krav lite bättre än Torsion. Det blir ganska mycket mellan häst och ryttare, tänk på padden som du har mellan hästen och sadeln också.
Det finns ju bland annat barbackapads och om jag inte har helt fel för mig en annan bomlös sadel som är betydligt tunnare än torsion. Kan dock inte komma på vad den heter, men om du sökar på bomlösa så tror jag du hittar. Det är massa trådar dock, så det blir till att leta. Men de sadlar som inte behöver pad till, blir ju automatiskit närmare hästen.

Lycka till med sadelletandet!

/Z

Du menar inte Startrekk, då?
För den behöver man ju inte padd till, den har kanaler under som lämnar ryggraden fri.
Fast det finns ju fler såna, men Startrekk är den som jag fastnat mest för (av de som inte kräver padd).

Jag vet att Torsion ska vara relativt tjocka, men jag tänkte att jag kanske kom undan det om jag tog en western, eftersom de i alla fall inte går ner så långt.
Men visst, det blir ju både en ganska tjock sadel/sits plus padden under. Det är så svårt att veta hur det känns, när man inte provat själv!

Nån som vet nån som har Torsion eller Startrekk i Östergötland? :angel:

MVH/

Jossan

Ne, Startrekk var det inte, men kommer inte ihåg, tyvärr. Men sök. ;)

Jag tycker själv att torsion är himlans skön, fastän jag då provade deras tjockaste variant (trekking).

Mitt tips är helt enkelt att prova. Du känner inte någon som har bomlös sadel eller barbackapad?

En fråga bara: rider du western? Annars går ju inte light heller ner så långt.

Jag har för mig att det endast finns en återförsäljare av Torsion i Sverige.

/Z

...fast det kan ju hända att det är diddidynan eller kari pad jag tänker på....

nog lite för trött nu

Hej!

Om du är dressyrintresserad och vill ha en Torsion så rekommenderar jag Torsion light. Den är inte världens vackraste sadel - men i gengäld funkar den väldigt bra. Och så är det en av de billigaste Torsion-modellerna :-)

Jag har en Torsion light. Som tillval har jag det extra uppbyggda sätet som är framtaget för breda hästar och dressyrridning. Det kostar inget extra att välja det.

Jag tycker att man kommer alldeles utmärkt nära hästen, dessutom tycker jag att man trots avsaknaden av kåpor sitter stadigare i den än i vanliga Torsion, kanske just för att man kommer så nära hästen med hela skänkeln.

Vad gäller tjocka padar så finns det ju ganska många att padar att välja på. Jag använder en Equitex-pad som egentligen är till för att ha under en engelsk sadel, när jag rider dressyr och kortare uteritter. Equitex gör ju även speciella padar till Torsion, och dessa padar rekommenderas av tillverkaren till Torsion. Förmodligen kommer det snart Equitex-padar som är skurna för Torsion light och Torsion western.

Ja, Torsion light är ju väldigt lik Westernmodellen.
Tyckte väl kanske att western var snyggare, bara.
Men om lighten finns i läder skulle det inte spela nån roll.

Sätet är visst lite djupare i western också, men som sagt, det är svårt att jämföra mera när man inte suttit i dem.

Ja, jag är dressyrintresserad, med lite diffus inriktning på akademiskt.

/Jossan

Sätet är inte djupare i western, det är bakvalvet som är högre.

Lighten går att specialbeställa i läder.

Gör den???

*rusar in på Torsions hemsida*

/Jossan

Den såg inte alls så tokig ut så fort den inte var neonfärgad! :D

Snacka om förvirrad man blir, ju mer man letar och ju närmare man tror att man är en lösning, desto fler modeller dyker det upp som är intressanta!
Lighten verkade ju jättebra! Har varit inne på Torsions hemsida massor av gånger, men inte ägnat den här sadeln en tanke.
På deras engelska sida med bilder stod det att det här var sadeln för den som vill ha minst "mängd" sadel mellan sig själv och hästen.

Det är ju jag..!

Kan man ha vanliga läder och gjord till, eller är det western som gäller?

/Jossan

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej!Är en 21 årig tjej som haft uppehåll 1 år är en rutinerad ryttare .. Nu är de så behöver lite råd var och provred en välriden fin... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 656
Senast: Thatgirl
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 911
Senast: Karminnie
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 202
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 522
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur