Tråd/band/rep/snöre?

Jag skrev ett sååå bra och långt inlägg, men det försvann visst. Skall försöka ta det en gång till.

Vad gäller säkerheten, är förutsättningen hur vi tänker oss en händelse. Om hästar springer rätt igenom stängslet, kommer förmodligen en metalltråd att brista lättare än rep/band. Beroende på skicket, naturligtvis.
Vad som händer med ett repstängsel, är att det slits loss ur isolatorerna eller att dessa går sönder. Repet töjer sig och efter påspringningen ligger det till viss del på marken. Har råkat ut för det ett par gånger, när älgar klantat sig. Kan faktiskt gå av också.
Med metalltråd kan resultatet bli detsamma, med undantaget att den gärna "skruvar sig" på backen, samt fr a syns mycket sämre.
Nu TROR jag inte att på/genom-springning är största risken med ett elstängsel, men jag har sett en häst som skar upp bogen illa mot en metalltråd. Han såg den förmodligen inte. Annars är ju vitsen med elstängsel, att hästarna skall undvika kontakt med dom, precis som Crazy skriver. Inte som med t ex trästaket, alltså.

Större är då risken om hästen rullar in i stängslet eller om det av någon anledning inte sitter som det skall. En bekant miste ett avelssto, när ett sling av metalltråd skalade rent benet ända in till benpipan. En grannes häst fastnade i ett elrep på motsvarande sätt. Tack vare att elen inte var på, blev resultatet bara ett brännmärke runt benet. Hade elen varit påkopplad, hade hästen förmodligen ryckt sönder sig.

Jag är inte intresserad av att plocka ner rep eller band igen bara för att byta eller tvätta när det blivit skitigt.
Ditt krav på rena, vita stängsel och besväret med att hålla dom så, skall du räkna in när du väger övriga för- och nackdelar med olika material. Vi talar om ett intervall på kanske 10 år.

Slutligen: Det viktigaste av allt, är den miljö hästen lever i och hur vi hanterar den. En lugn och harmonisk häst, rusar inte in i ett stängsel. Om den inte har älgen i hasorna...- ;)
Det perfekta, säkra stängslet finns inte!


Skuggfaxe: "Ja, det kommer nog bli High Tenzile igen (för hästarnas skull)"
:confused: På vad sätt skulle det vara bra för hästarna?

LIA
 
Därför att jag läste på vissa inlägg att elrep ger mer skada än eltråd och fann det kogiskt. :)

Finns det någon riktig fakta på ämnet? Några sanningar?
 
Finns det någon riktig fakta på ämnet?
Har inte sett något heltäckande. Det är nog tunt med fakta, om vi bortser från div "information" i olika företagskataloger förståss. ;) Men sådan är ju inte riktigt objektiv.


Några sanningar?
Tror det är dåligt med det också.
Om man t ex skulle gå efter försäkringsbolagens statistik i ämnet farligast - minst farligt stängsel, så måste man ha med en massa förbehåll i bagaget. Om sådan statistik ens finns.
T ex hur jämför man olika gårdar i olika storlek, med olika inriktning, med olika raser, med olika hanteringsform, med olika miljö, med olika kvalité på stängsel osv, osv.


att elrep ger mer skada än eltråd och fann det kogiskt
Min uppfattning är, att det är precis tvärtom!
Risken att hästen skall gå på ett band eller rep är mindre än järntråd. Denna syns helt enkelt mycket sämre.
Om hästen springer mot/igenom stängslet, finns ett stort antal tänkbara scenarior, där "oddsen" för olyckor varierar mellan stängselsorterna.
Om hästen fastnar i tråden, beror utgången också på ett stort antal faktorer. Obestridigt är, att ståltråden skär mycket effektivare genom hästens hud och muskler, än vad band/rep gör. Har gett ett par exempel i tidigare inlägg.


Dom åsikter du ser i den här tråden är just bara åsikter, inte objektiva fakta. Det gäller mina inlägg också.
Jag, liksom övriga, går efter egna kunskaper, erfarenheter och förutsättningar. Mina säger mig att ståltråd är sämst (om vi håller oss till el-stängsel), därnäst tunna eltrådar, därefter elband medan elrep är det minst dåliga alternativet. Alla alternativen har sina för och nackdelar. Dessa varierar mellan alternativen, men också i betydelse.

Några exempel utan speciell ordning.
1 Viktigt att trådarna syns, även, eller fr a, i mörker.
2 Effektivitet på att transportera elen och att "föra den vidare" till djuret.
3 Materialets livslängd.
4 Livslängd "på plats".
5 Riskfaktor vid korrekt utförd montering
6 Riskfaktor vid slarvigt utförd montering eller vid nerdragning av t ex älg eller fallande träd.
7 Mängden arbete vid att montera/demontera tråden.
8 Kostnaden (lägst prioriterat alternativ för mig, trots att jag i ett annat forum beskyllts för att vara snål). ;)
9 Hållbarhet. På gott och ont åt båda håll.
10 Effekt om häst/djur fastnar.
11 Effekt om häst/djur springer mot/igenom.
12 Utseende. (?)

Det var några aspekter. Bara för övriga att fylla på. :)

Inte vet jag om du blev så mycket klokare, men jag har tagit med det jag kommit att tänka på. En sak till, vilket jag också skrivit tidigare ... viktigast av allt är hur man hanterar/uppfostrar hästarna. En häst som ALDRIG kommer i kontakt med stängslet, riskerar heller inte dom skador vi talat om här.

Vänligen
LIA
 
Har själv inte elrep, ännu i varje fall. Men ett korrekt uppsatt elrep skall ha svaga punkter, dvs något som skär av repet när det sträcks alltför hårt dvs någon fastnar i det. Därigenom faller argumenten för att elrep är alltför starkt och skadar hästen mer än järntråd.

Själva har vi bruna 4 cm breda elband på de permanenta hagarna, vitt blir grå-grönt på en säsong här i skåne. Vi prioriterar även utseendet och har därför valt bort de tunnare varianterna. Vi har valt god kvalité och inget band som varit korrekt uppsatt har behövt kasserats. Då är de äldsta banden snart 14 år gamla - vita (bruna fanns inte på den tiden) och har mycket riktigt hamnat i tvättmaskinen ett par gånger, men man har ju några duktiga unga hästtjejjer som får pilla loss det ;)

Kan berätta att ingen av våra islandshästar, då har vi även haft föl och unghingstar, har sprungit genom våra band eller skadat sig på dem. Vi har mycket hjort och rådjur men de respekterar banden fullt ut, t.o.m vildsvinen.
Men så ser vi också till att där alltid är ordentligt med ström i staketen.

Ett bra stängsel är ett välskött stängsel med fungerande el hela tiden. Sen är det en smaksak (och även ekonomisk) vad man väljer för sorts tråd/rep/band.
 
Det är nog tunt med fakta, om vi bortser från div "information" i olika företagskataloger förståss. Men sådan är ju inte riktigt objektiv.
Håller med!
En häst som ALDRIG kommer i kontakt med stängslet, riskerar heller inte dom skador vi talat om här.
Nej, det är sant, men det är väl mest i allvarliga olycker som jag tänker på. Dvs då hästen av ngn anledning fått panik och så hindrar ju ingen uppfostran eller vilket staket som helst. Vill bara minska skadan maximalt.

Jag tycker alla bidragit stort till en givande diskussion. Och jag har blivit lite klokare, jag vet att det inte finns något som är helt rätt eller fel utan helt beroende på yttre faktorer. Tack, igen! :bow:
 
Jag tycker att Horseguard (fd franska elbandet) är det absolut bästa. Det håller bra även om det blåser mycket. Vi har polarbandet för att det ska funka på vintern oxå. Sätter man upp det på rätt sätt så är det inte så stor risk att hästarna fastnar i det. Men för att det ska funka optimalt så måste man ha ett bra aggregat oxå men det gäller väl alla typer av elstängsel.

Rep håller oxå bra vad jag förstår. Ståltråd gillar jag inte just för att det inte syns och för att det kan funka som osthyvel om nån häst fastnar i det.

Men över lag när det gäller olika sorters elstaket så tror jag att man får det man betalar för. Börjes billigaste håller inte under vintrar med mycket snö som tynger och om det blåser mycket. Vi har billiga smala elband i sommarhagarna (som vi plockar ner till vintern) och de har hållit i 5-6 år nu.

/emma
 
Hej!

Det var nog uttrycket jag funderade på, när det är dåliga skarvar eller gräs eller gren som ligger emot smäller det mer än tickar.
Är säker på att det är rådjur, det är där jag har dubbla trådar och den undre går av samt att det är spår efter rådjur. Det är ganska gått om dem här (understatement) i år.

Oavsett vilket djur som spränger tråden, så har du ett stort argument mot järntråd just där

Ööhh....nu hänger jag inte med...igen :smirk:

Det finns många olika "järntrådar" tydligen, både material, grovlek och även montaget skiljer sig och det kan ju vara en anledning till att det finns olika erfarenheter med "järntråd".

Rolle på Österlen
 
Ööhh....nu hänger jag inte med...igen

Uppenbarligen syns inte tråden!?!
Första förutsättningen för att ett elstängsel skall fungera (för både hästar 0ch andra djur), är ju att det syns, så att djuren kan akta sig för det. :)
Det är ju det vi vill, inte att dom skall springa in i det och bli stoppade.

LIA
 
Nja...efter femton år med kor, hästar och får är det ingen som inte har sett den och peppar,peppar ingen som ovetandes sprungit in i den. Bara för att vi har svårt för att se den behöver det inte innebära att djuren inte ser den..eller hör den.

Det andra påståendet att den skulle skära djuren i "bitar" har jag väldigt svårt att tro om man använder den tråd jag har eftersom den går av väldigt lätt. Det är inte meningen att den ska hålla djuren inne med fysisk styrka utan den ska verka avskräckande genom elen.
Men som sagt det beror nog på vad man använder för tråd, de som sett djur bli "skivade" av järntråd, vad var det för tråd och hur var den monterad??

Rolle på Österlen
 
Nu har jag problem med logiken här.

Nja...efter femton år med kor, hästar och får är det ingen som inte har sett den och peppar,peppar ingen som ovetandes sprungit in i den. Bara för att vi har svårt för att se den behöver det inte innebära att djuren inte ser den..eller hör den.
Du skriver ovan "Största problemet jag har är att rådjuren springer av tråden då och då så man måste ut och kolla."
Och "Är säker på att det är rådjur, det är där jag har dubbla trådar och den undre går av samt att det är spår efter rådjur."
Om jag inte tar alldeles fel, tillhör väl rådjur djuren? :confused: ;)

Har ett färskt exempel, syrrans nyinköpta häst som varit här en vecka stod och tittade på tråden ett tag för att sedan trava rakt genom tråden.
Det skulle hästen nog inte gjort med ett rep eller band. :)

Det andra påståendet att den skulle skära djuren i "bitar" har jag väldigt svårt att tro om man använder den tråd jag har eftersom den går av väldigt lätt.
Vet inte om någon använt orden "skära djuren i bitar" (orkar inte gå igenom tråden igen), men att ståltråd skär sönder hästar har jag själv sett och även skrivit om ovan. Det beror ju mycket på scenariet, vilket jag också skrivit om däruppe, men givetvis också på kvalite och hållbarhet hos ståltråden.
Det är inte meningen att den ska hålla djuren inne med fysisk styrka utan den ska verka avskräckande genom elen
Vilket jag redan nämnt ovan. Det funkar bättre om tråden syns, eller hur? ;)

Du nämner 4 plus för ståltråd. Dessa är:
Billigt
Lätt att reparera
Lätt att sätta upp
Hållbart
Dom tre sista stämmer lika väl in på rep/band. Det första tycker jag är ovidkommande.

Var och en blir salig på sin tro. Själv anser jag att nackdelarna med ståltråd överstiger fördelarna jämfört med rep och band.

LIA
 
Hästarna - till skillnad mot viltet - "vet" ju var staketet går, de känner sin hage och aktar sig för staketet oavsett om det är tråd/rep/band och väl synligt eller ej, under förutsättning att man har ett bra staket med väl fungerande el.

Det som jag märkt enormt stor skillnad på här hos oss, är däremot synligheten för viltet.

Har också haft "ståltråd" och det var mer regel än undantag att det var "hål" i staket då och då, med synliga spår efter främst klövvilt. Flärparna man knöt fast på staketet gled i blåsten iväg till stolparna och gjorde ingen nytta. Hästarna däremot respekterade staketet bra, men var alla trådarna nerrivna och fritt blås ut föll de förståss för frestelsen.

Efter att nu i åtskilliga år haft 3-4 rader vita 12mm band eller 2-3 rader 4 cm breda, först vita och numera bruna Horse Guard-band har vi inte haft en enda viltrivning av staketen och inte heller några hästar på vift, vilket jag tycker är otroligt skönt. Detta trots att hela vinterhagens långsida gränsar mot mycket viltrik skog där hjortarna och rådjuren var de värsta stängselförstörarna. Vi har ju dessutom hästarna på lösdrift för det mesta och vill känna oss trygga i förvissningen om att staketen är hela även när vi sover.

Att vi i slutänden valde just de breda bruna banden var en utseendefråga. Till vår förvåning är det faktiskt det stängslet som både hästar och vilt verkat se bäst - t.o.m. bättre än de lika breda vita banden vi hade tidigare. Det kanske ligger något i påståendena att djuren ser naturfärger bäst.

De "osthyvelsskador" som det pratas om här ang ståltråd, har jag aldrig sett med ett korrekt uppsatt och väl spänt stängsel. Men är det däremot slack på tråden kan hästarna riskera att skada sig ordentligt. Vajer däremot är förkastligt att använda, där kan man prata om osthyvel och går den av är risken stor att den sprätter tillbaks och ringlar sig runt benen på djuret.
 
Sista Dansen ;)

Den här tråden börjar bli lång utan att den för vetandet framåt i större utsträckning längre. Ville bara bemöta de som sa att "järntråd" var farligt och band och rep ofarligt. Jag fortsätter med galvad tråd eftersom det är smidigast för mig och låg risk för djuren samt billigast när man ska dra ett par mil tråd :crazy: Om jag skulle ha den minsta misstanke om att det skulle vara farligare än andra alternativ för djuren (där även de utanför stängslet är inräknade ;) ) skulle jag inte använd det.
Och apropå syrrans häst kan jag säga att hon studerades på ganska nära håll när det hände (av en ridinstruktör) och det var med största säkerhet en medveten stängselsprängning...men vi hoppas att det inte var det.. :crazy:

Soliga..regniga..soliga..regniga..soliga....Hälsningar
Rolle på Österlen
 
Jaha, så ni har samma lynniga väder idag på den sidan skåne också :p. Håller på och sätter upp staket (förståss ;)) och får springa fram och tillbaka som en tätting, inte kul när det dessutom åskar.
 
Ville bara bemöta de som sa att "järntråd" var farligt och band och rep ofarligt.
Nu gör du mig förbryllad igen. Vem har påstått att band och rep är ofarligt?

Om jag skulle ha den minsta misstanke om att det skulle vara farligare än andra alternativ för djuren (där även de utanför stängslet är inräknade ) skulle jag inte använd det.
:confused: :confused: :confused:
Inser du inte att du har fått underlag för en sådan misstanke?

När jag läser dina inlägg, undrar jag varför man sitter här och anstränger sig. Du har ju uppenbarligen inte tillgodogjort dig något, av vad jag m fl skrivit! :(
Som sagt, var och en blir salig på sin tro, men blunda inte för informationen du fått här.


Här var det bara soliga hälsningar!

LIA
 
Jag har oxå bruna 4 cm band från horseguard, haft mina sen 98, det enda som hänt är att dom blir uttöjda om nån fastnar...helt överlägsna band tycker jag, dessutom så har det gjorts tester på hur hästar ser brunt,grönt och vita band....vita band ser dom sämst
Jag har tyvärr också sett 4 hästar med avskurna senor med elband.
 
Jag håller med. Den här debatten är gammal och väldigt lite nytt brukar komma fram. var och en tror på just sitt sätt att göra staket och till viss del beror det väl på olka erfarenheter och olika behov.

Det som jag tycker är absolut sämst med elband är att de hänger ner sig om det kommer mycket blötsnö. Allr värst är det om det sedan fryser på eller vid underkylt regn.

Jag använder fjädrar i ändarna som gör att min ståltråd aldrig slakar och den fjädrar också om en häst springer mot. kanske kan man göra likadant med elband? Någon som testat?

Eltråd tycker jag fortfarande verkar farligare för hästarna men alla gör ju sin riskbedömning. Vi har heller inga problem med att viltet förstör våra stängsel trots att här finns gott om vilt.

men som sagt jag tvivlar att den här diskussionen kommer längre. Få kommer att omvändas (Påminner lite om EMU där faktiskt ;))
 
Jag har precis stängslat min alldeles egna första hage och vi har valt järntråd (1,2 mm?) till de två understa och 5 mm tråd (vit) till den översta. Just för att det ska synas oxå.
Hoppas att det fungerar bra.
Valde detta pga ekonomin.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Hej! Jag är frusen av mig och har nu funderat på att införskaffa en värmeväst men det finns en uppsjö i allehanda prisklasser och...
Svar
8
· Visningar
1 251
Senast: Coop
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 294
R
Anläggning Det är dags att beställa hem material för att dra stängsel runt nya hagarna, men vill gärna bolla lite tankar först. Förutsättningarna...
Svar
9
· Visningar
1 129
Senast: Raderad medlem 142449
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 612
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp