Tråd för random bilder med roliga texter II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min gissning (eftersom jag gör det, och det är vanligt) är att det uttalas med främre sche-ljud som formas med tungspetsen (något bakåtvinklad) precis som i ordet fors. rs uttalat bakre är väldigt ovanligt och dialektalt (eller nu möjligen en generationen uttalsglidning), medan sch vanligtvis kan uttalas både bakre och främre beroende på dialekt, men inget av dem är jätteovanligt.
Fattar främre, men bakre? Som ch-ljud eller?
 
Fattar främre, men bakre? Som ch-ljud eller?
Det går inte att svara ja/nej på ”som ch-ljud eller?” eftersom de varierar så mycket dialektalt.

Väsljud som görs med tungryggen. Tänk typ en västgöte som säger Schlätta.

Edit: ett väsljud med samma artikulationsplats som k
 
Det går inte att svara ja/nej på ”som ch-ljud eller?” eftersom de varierar så mycket dialektalt.

Väsljud som görs med tungryggen. Tänk typ en västgöte som säger Schlätta.

Edit: ett väsljud med samma artikulationsplats som k
Fattar ännu mindre 😆
Med ch-ljud menar jag som i tyska auch och sch-ljud som i svenska fors.
 
Fattar ännu mindre 😆
Med ch-ljud menar jag som i tyska auch och sch-ljud som i svenska fors.
Utan att kunna tyska så njä, typ. Vad jag hör/fattar är auch uttalat längre bak (faryngalt dvs mot farynx och inte velart dvs mot velum/gommen). Sätt din tunga som om du skulle göra k men gör ett väsljud. Visst vet du hur passion uttalas? Det var ju vad @Nahar skrev. Bra förklaring tyckte jag.
 
Screenshot_2023-01-15-16-11-45-023_com.facebook.katana.jpg

Ok internet lunga ner er nu! Jag har installerat dejting appar och min kompis planerar ett bröllop. Inte jag. Jag kommer inte ens att gå på bröllopet. Så chill. Bra chill.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Rosett
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp