Bukefalos 28 år!

Tråden om köttätande växter!

wtf

Trådstartare
har alldeles nyligen fått upp ögonen för dessa växter, jag letade efter en metod att få bort blomflugorna från orkidéerna och fick således idén :)
jag köpte mig en Venus flytrap, men den äter inte små, lätta blomflugor utan verkar vilja ha lite tyngre insekter :)
http://www.youtube.com/watch?v=O7eQKSf0LmY

men eftersom jag delar lägenhet med äckliga blomflugor letade jag efter nåt annat, bättre lämpat att ta småttingar.. så nu har jag vunnit en auktion med frön av Drosera filiformis (threadleaf sundew) som ska dimpa ner när som helst :)
250px-Drosera_filiformis_ne1.jpg


det jag har googlat och läst mig till är att de är träskväxter, vill ha det blött och näringsfattigt.. sur (?) miljö. de vill bli vattnade med regnvatten och inte stå direkt i solljus.

min flytrap har jag planterat i ett gigantiskt vinglas med mossa i botten, då kan man se hur blött det är eller om rötterna växer och så vidare. sen vet jag inte egentligen hur bra det är att exponera rötterna för solljus, men det får bli ett expriment!
och fröna som jag ska få hem ska jag plantera i ett litet träsk hahaha, hade tänkt mig lite grus i botten, torv eller barkjord och så mossa (orkidémossa man köper torrt och blötlägger).
ska bli kul å se vad som händer!!!

dela gärna med er av erfarenheter rörande dessa coola växter! :bump:
 
Sv: Tråden om köttätande växter!

Jag har haft ett par såna där Venus traps. Men jag vattnade dem inte tillräckligt.:o

Kul men lite morbida tycker jag.
 
Sv: Tråden om köttätande växter!

väldigt morbida :D men jag gillar dom haha.
jag tyckte till och med lite synd om flugan i länken jag la till i första inlägget :p

jag matade min med en stor, fläskig spindel *ryyyys*
 
Sv: Tråden om köttätande växter!

Jag har haft en del köttätare, fick dem till och med att blomma.

Jag sprayade mina med avstannat vatten nästan varje dag, hade dem i djupa glaskrukor så att hela växten liksom står innanför glas. Som sagt, de trivdes riktigt bra, men efter några år hade ändå kalkhalten i vattnet dödat dem och sen har jag inte skaffat nya.
Och just det, de verkar inte uppskatta för mycket sol för mina stod i ett norrfönster.
 
Väcker antik tråd. :D

Funderar på att skaffa nån sån här, antingen sileshår-typen eller de med ”kannor” som flugorna halkar ner i.
Nån som har såna?
Hur sköter ni dem?
 
Väcker antik tråd. :D

Funderar på att skaffa nån sån här, antingen sileshår-typen eller de med ”kannor” som flugorna halkar ner i.
Nån som har såna?
Hur sköter ni dem?
De är relativt lättskötta. Ingen näring, sandig jord, vattna med surt vatten (har du kalkhaltigt vatten i kranen kan det bli problem). De ska stå blött och aldrig torka ur, de flesta gillar mycket sol.
 
Väcker antik tråd. :D

Funderar på att skaffa nån sån här, antingen sileshår-typen eller de med ”kannor” som flugorna halkar ner i.
Nån som har såna?
Hur sköter ni dem?
Det är en kul typ av växter!
Jag har just nu en Sarracenia (på bilden) och en Dionaea muscipula (Venus Flugfälla)
20220705_132305[1].jpg

Jag placerar dem på oasis i någon form av rymlig kruka som jag ser till att det alltid finns vatten i. Då får de den ständiga fukt de behöver. (Sarracenian på bilden är relativt nyinköpt och då som ett räddningsobjekt som jag prutade mig till för att den fått alldeles för lite vatten och flera av trumpeterna var vissna - därför är det fortfarande några som är bruna i toppen)
Både flugtrumpeten och flugfällan fångar flugor själva, men jag kan inte låta bli att mata dem med döda flugor också - såna jag lyckats slå ihjäl själv - för att vara säker på att de inte ska svälta... :p

Just nu försöker jag hitta en pinguicula (tätört) också, för de är så himla bra på att hålla hushållet fritt från bananflugor och liknande... Se citatet nedan
Kanske inte mycket till hjälp just nu, men senare i vår kan jag rekommendera dig att köpa en pinguicula, som är en "köttätande blomma", som lockar till sig små insekter typ bananflugor och liknande. De fastnar på bladen. Jag har aldrig haft så bananflugefritt i mitt kök som i somras när denna bodde i köksfönstret...
Visa bifogad fil 84861
 
Hur lång tid tar det innan flugorna dör i en sån där? De är ju häftiga men jag vetefan om jag har hjärta till detta om de inte dör hyfsat snabbt..
Jag vet egentligen inte, eftersom jag matar den med döda flugor. :laugh:
Men, det är ju inte på något sätt värre för flugorna än att dö på klistriga flugpapper/flugremsor...
 
Jag har mängder av små tätörtsplantor, den är väldigt lätt att föröka. Kan gärna skicka ett par om någon vill ha. 🙂

(Har även Sarracenia, några olika sileshår och en fin liten nepenthes. Och en bläddra som jag inte riktigt är säker på hur jag sköter optimalt än. Pinguiculan är dock den som äter mest av sorgmyggorna.)
 
Jag vet egentligen inte, eftersom jag matar den med döda flugor. :laugh:
Men, det är ju inte på något sätt värre för flugorna än att dö på klistriga flugpapper/flugremsor...
Jag använder inte såna heller pga tiden det tar innan de dör men bor väldigt nära stall och känner att det kanske vore något med en sådan. Osäker på vad mitt samvete tycker är ok dock 😳
 
Jag har mängder av små tätörtsplantor, den är väldigt lätt att föröka. Kan gärna skicka ett par om någon vill ha. 🙂

(Har även Sarracenia, några olika sileshår och en fin liten nepenthes. Och en bläddra som jag inte riktigt är säker på hur jag sköter optimalt än. Pinguiculan är dock den som äter mest av sorgmyggorna.)
Var har du fått tag på dina? Tycker inte det finns nånstans alls numer!
 
Var har du fått tag på dina? Tycker inte det finns nånstans alls numer!

Jag köpte ett par för några år sedan, och sen blir de ju fler av sig själva... :angel:

Det är rätt tydligt hur växtutbudet följer trender, så det kan vara svårt att få tag på det som var "inne nyss".

20220706_233825.jpg


Det här var nog två plantor sist jag delade dem... Nu är det tydligen dags igen! Sen tar jag ju en del bladsticklingar om jag verkligen vill ha fler. De är visserligen pyttesmå i början men överlever också att bli bortglömda i en burk flera veckor mellan vattningarna. Sileshåren är ungefär lika villiga att dela sig spontant, och sätter dessutom gott om frön när de blommar.
 
Den här är lite rolig, här ser man hur bladen i viloperiod blir små, tighta rosetter (de är inte klibbiga), och sen när den börjar vakna igen passar den på att dela sig så att det kommer nya "spretiga" rosetter med fångstblad. Den här var en rosett när jag köpte den, delades senast i höstas så att det var två kvar i krukan. I vintras blommade den, sen gick den i vila. Det här är alltså en fullvuxen "Tina", så när den vuxit ut ordentligt kan varje rosett vara någon decimeter.

20220706_233942.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp