Trådlös uppkoppling på gamla pc:n - ASC II, WEP 40??

Jonaz

Trådstartare
Nu blir jag snart tokig!
Har precis flyttat och försöker koppla upp gamla Compaqen med D-Link Airplus trådlöst kort (DWL-650+) till den trådlösa routern. Och det går inte. Det står att jag har full täckning, men sidan kan inte hittas.
Hade problem med MacBooken också, men när jag använde mig av alternativet WEP 40/128-bit ASCII gick det bra. Det är den jag surfar på nu. Så jag antar att jag måste ändra någon inställning för kortet. Frågan är bara vad??!! Har googlat utan resultat.

Under encryption kan jag välja mellan följande:
Auth Mode: Open Aut / Shared Aut / Auto. Står nu på Open
Default key: 4 nycklar med Key lenght 64 / 128 / 256 bits. Jag har ställt den på 128 bits, eftersom Macen har så.
Key former: ASCII / HEX. Jag byter alltid till ASCII men den hoppar tillbaka till HEX

Configuration
SSID: WLAN_F1, som routern heter
Wireless mode: Ad-hoc / Infrastructure. Står nu på Ad-hoc
Channel: 1-13. Står som 9, och vid Infrastructure går den inte att ändra
TxRate: Auto / 1-22 Mbps PBCC. Står på Auto
Preamble: Long / Short. Står nu på Long Preamble
Power Mode: Continuous Access Mode / Maximum Power Save / Power Save. Står nu på Continuous
Dessutom kan man fyla i 4x Config: 4x Disable / 4x Enable. Står nu på 4x Disable.


Är det någon som kan hjälpa mig så att jag kan koppla den också?? Är ju galet att inte båda funkar!

/Jonaz, som är ganska frustrerad just nu och än mer övertygad om att Apple är bättre :angel:
 
Sv: Trådlös uppkoppling på gamla pc:n - ASC II, WEP 40??

Bry dig inte om inställningarna i macen, hur är inställningarna i routern? Använder du till exempel WEP-64 eller 128? (vilket macen är inställd på beror ju på hur lång kodnyckel du skrivit in)? Är du säker på att du har samma nyckel? Gäller hålla koll om du skriver in som ascii i ena och hex i andra att de faktiskt blir samma. ('abc' != 0xabc)
 
Sv: Trådlös uppkoppling på gamla pc:n - ASC II, WEP 40??

Bry dig inte om inställningarna i macen, hur är inställningarna i routern? Använder du till exempel WEP-64 eller 128? (vilket macen är inställd på beror ju på hur lång kodnyckel du skrivit in)? Är du säker på att du har samma nyckel? Gäller hålla koll om du skriver in som ascii i ena och hex i andra att de faktiskt blir samma. ('abc' != 0xabc)

Pv:n lyckades faktiskt att få nätet att funka, tack och lov! Vad han ändrade var 4x Config från Disabel till Enabel. Så nu funkar nätet som det ska!!!

Tack ändå för hjälp!

/Jonaz
 
Sv: Trådlös uppkoppling på gamla pc:n - ASC II, WEP 40??

Pv:n lyckades faktiskt att få nätet att funka, tack och lov! Vad han ändrade var 4x Config från Disabel till Enabel. Så nu funkar nätet som det ska!!!

Tack ändå för hjälp!

/Jonaz

Är jag tveksam till, då det bara är en metod för att öka throughput. (Ser nu att mode är felinställd också...) Men bra att det fungerar iaf.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp