Träckprov

Taz

Trådstartare
Hejsan!
Jag tänkte jag skulle ta ett träckprov på mina 3 hästar nu när dom ska stallas in från betet i September men jag behöver hjälp med vilken jag ska välja.

Hästarna är 12 år, 15 år och 5 månader.

Här kommer en lista från Vidilab.se
501 Ägg av mag-tarmparasiter, kvantitativ (McMaster-teknik, EPG) Träckprov, individ eller samlingsprov från upp till tre individer.


503
Mag-tarmparasiter, kvalitativ inkl. bandmask
Träckprov, individ eller samlingsprov från upp till tre individer.

504
Bandmaskdiagnostik, kvalitativ + strongylider och spolmask, kvantitativ (EPG)

505
Lungmaskundersökning
Träckprov, individ eller samlingsprov från upp till tre individer

Tacksam för hjälp! :bump:
 
Jag tycker också du ska ringa och tala med dem. Jag gjorde prov hos dem i våras och då rekommenderade de t ex individprov, p g a att maskförekomsten har visat sig kunna skilja sig ganska mycket även inom gruppen av hästar. Jag blev mycket trevligt och proffsigt bemött i kontakten med dem!
 
Jag har tagit träckprovet nr 105 innan på dom vuvna hästarna men jag är tveksam till vad jag ska ta till fölet om man kanske ska ta bandmasken där också :confused:

Men okej jag ska prova ringa till dom och höra vad jag säger :)

:bump:
 
Ta 503. Det du bör ha reda på är ju strongylider samt bandmask...Spolmask har ju redan den lille och ska väl således maskas mot det i februari ändå. De större hästarna har inte spolmask. Se till att du får kvantitativ prov. Så står det ju EPG i provet. Jag råkade ta kvaliativt prov, och då står ju endast riklig eller påvisad mängd. Och det kan man ju tolka lite hur som helst.
 
Okej så jag ska ta 503 på alla hästar då?

Ska jag skriva till det någonstans att jag vill ha kvantiativt prov?

:bump:
 

Liknande trådar

L
Hästvård Vi har 5 hästar i stallet som vi tänkte ta träckprover på, men jag fattar inte ngt av Vidilabs prislista. Är det: "Ägg av...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: lill_flesky
·
Hästvård Hejsan! Vill ni hjälpa mig och tolka resultatet på träckprovssvaret jag fick. Prover är gjorda på hästar som är 12 år, 15 år och 5...
Svar
7
· Visningar
1 645
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp