Armani__

Trådstartare
Min mamma fyller 55 år imorgon och jag har total idétorka kan man väl säga.. Min nya idé är väl dock att köpa ett träd till henne, men jag och växter går inte riktigt ihop :angel:
Såå, det jag behöver hjälp med är vad som kan vara passande att ge bort i födelsedagspresent, i trädväg. Gärna bild dessutom och berätta om det; pris, hur det ska stå (skuggigt, soligt etc.) och ja, annat som kan vara bra att veta.
Nu när jag tänker efter så går det bra med buskar också, eller andra uteväxter, sålänge det kommer varje år igen.

Tack sålänge!
 
Sv: Träd ?

Är det fruktträd, lövträd, barrträd eller vad du är intresserad av? Det finns ju en hel del att välja på.
 
Sv: Träd ?

Om man vill ha ett träd som inte breder ut sig och blir jätte stort kan man köpa någon häng sort. Finns bl a hängask och hängalm. Finns säkert många andra sorter också.

Praktrönn är också ett trevligt träd. Blir inte lika stor som en vanlig rönn och har en rundare krona. Blommar trevligt och sen blir det fina röda bär som lyser upp trädkronan.
 
Sv: Träd ?

En buske som är både vacker och speciell är ju ormhassel/trollhassel.

Grenarna blir otroligt vackra ju större busken blir.

Jag själv fick ett i gåva för 10 år sedan och älskar att använda grenar till dekoration.

Dekorativt både sommar som vinter.

Lånade bilder

3417d1159891810-ormhassel-hoejd-alder-framsidan.jpg


4390_p53851.jpg


16749d1207212598t-barnens-traedgard-376b-ormhassel.jpg




redigerad_cropad_p1000145_1152903479.jpg
 
Sv: Träd ?

En japansk blodlönn är lite speciell och väldigt vacker i en trädgård då den står ut lite med sin härliga färg.

japansk-rod-lonn.jpg
 
Sv: Träd ?

en viktig sak i sammanhanget, särskilt när vi börjar prata ormhassel och japanska lönnar är, var bor din mamma? det är ju (oftast) inte särskilt lyckat att plantera sånna träd särskilt långt norr ut i landet.
 
Sv: Träd ?

en viktig sak i sammanhanget, särskilt när vi börjar prata ormhassel och japanska lönnar är, var bor din mamma? det är ju (oftast) inte särskilt lyckat att plantera sånna träd särskilt långt norr ut i landet.

Vi bor mitt i Skåne, så det hade kanske fungerat bra?
 
Sv: Träd ?

Både mamma och jag har ju vars en trollhassel-gren inomhus som dekoration, väldigt vackert! Så det kanske skulle passa bra att köpa den typen av växt till henne? Hur sköter man en sådan och var planterar man den för att den ska må som bäst?
 
Sv: Träd ?

I välsorterade plantaffärer och trädgårdshandlar. Träd ska inte planteras förrän till hösten när de tappat löven. Kolla med inköpsstället hur det fungerar och hur du ska sköta den. Det brukar vara en garanti också om den inte tar sig.
Buskar kan man plantera när som helst om de är uppväxta i kruka men jag vet inte hur det är med träd.

Jag har också spanat på trollhassel men vi har för hög växtzon här så den skulle antagligen inte klara vintrarna men i skåne lär det inte vara några problem.
 
Sv: Träd ?

Både mamma och jag har ju vars en trollhassel-gren inomhus som dekoration, väldigt vackert! Så det kanske skulle passa bra att köpa den typen av växt till henne? Hur sköter man en sådan och var planterar man den för att den ska må som bäst?

Jag fick min i juli 1998 :o och det gick bra trots att det är helt fel årstid att plantera :D

Om du kollar denna tråden så ser du iofs inte min trollhassel men den är placerad mitt emot mina möbler, har sol på morgonen och skugga resten av dagen.

Har ingen aning om hur den egentligen ska placeras men därmot så vet att att den nu efter 10 år behöver svängrum.

Lätt att sköta, bara man ser till att ta bort de tjuvskott som dyker upp ibland.

Den är otroligt vacker på också med sin frostiga grenar.
 
Sv: Träd ?

Jag har också spanat på trollhassel men vi har för hög växtzon här så den skulle antagligen inte klara vintrarna men i skåne lär det inte vara några problem.

Jag bor i Borås och här funkar den jättebra.
Minns även från några vi hälsade på när jag var liten som bor i Dalarna...de hade en gigantisk nästintill trädstor trollhassel.
 
Sv: Träd ?

I välsorterade plantaffärer och trädgårdshandlar. Träd ska inte planteras förrän till hösten när de tappat löven. Kolla med inköpsstället hur det fungerar och hur du ska sköta den. Det brukar vara en garanti också om den inte tar sig.
Buskar kan man plantera när som helst om de är uppväxta i kruka men jag vet inte hur det är med träd.

Jag har också spanat på trollhassel men vi har för hög växtzon här så den skulle antagligen inte klara vintrarna men i skåne lär det inte vara några problem.

Mina föräldrar bor i norra delen av f.d skaraborgs län (ganska exakt 10 mil norr om jkpg), och deras trollhassel trivs alldeles ypperligt ;)
 
Sv: Träd ?

Alltså, nu är dte förvirrat. Är det ormhassel eller trollhassel du funderar på? Båda borde ju iofs klara sig i skåne, men se till att du får det du vill ha. Ormhassel är den med snirkliga grenar, trollhasseln är mer som en vanlig buske, men med lite lustiga blommor på mitt i vintern.
 
Sv: Träd ?

Mina föräldrar bor i norra delen av f.d skaraborgs län (ganska exakt 10 mil norr om jkpg), och deras trollhassel trivs alldeles ypperligt ;)

Det var säkert ormhassel jag ville ha. Orden snubblar i värmen.;)
Vi bor utmed Nissadalen och där är det ett annat växtklimat. Vi kan ha frost en bra bit in i Juni och det blir även riktigt kallt vintertid. Frostnätter kan även komma i augusti om man har otur. Rena norrlandsklimatet ibland, fast fuktigare.:(
 
Sv: Träd ?

Vi gav min mamma ett stort olivträd i kruka i present förra året. Växer så det knakar! Annars har jag gett bort äppelträd i doppresent vilket varit uppskattat. Men varför inte amerikaska blåbärsbuskar... snyggt och GOTT!!! Stor anledning att ni vill komma och besöka ofta :D
 
Sv: Träd ?

"amerikaska blåbärsbuskar" ?
Vad är det för något? Hur högt upp kan de växa?

Både snyggt och gott lät ju ypperligt.....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: MML
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
829
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp