Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland är det jättekul att odla. Jag var nyss på lotten för att vattna. Rådjuren hade klampat runt på min lott och ätit mangold, rödbetsblast, dragit upp rödbetor och trampat ner portulak. Marodörer! :mad:

Jag hade med mig hundarna, plockade lite jordgubbar och rädisor. Medan jag vattnade så åt hundarna upp hälften av rädisorna. :grin:
Jag har några jäkla fåglar som nyper av mina plantor och lämnar liket kvar :(.
 
Ibland är det jättekul att odla. Jag var nyss på lotten för att vattna. Rådjuren hade klampat runt på min lott och ätit mangold, rödbetsblast, dragit upp rödbetor och trampat ner portulak. Marodörer! :mad:

Jag hade med mig hundarna, plockade lite jordgubbar och rädisor. Medan jag vattnade så åt hundarna upp hälften av rädisorna. :grin:

Det skjuts för lite :cautious: :D

Rådjuren brukar ju skövla här också men nu har jag inte sett till dem på ett tag, rosorna har fått vara ifred. Frågan är ju om de har börjat jaga dem (inte troligt) eller om det är varg/lodjur som decimerat dem (mer troligt).
 
Äntligen börjat få ut saker i nya växthustunneln.
Sambon håller på att fixa bevattning dit också :up:.
 

Bifogade filer

  • 20180613_191324.jpg
    20180613_191324.jpg
    315,7 KB · Visningar: 77
Precis ätit frukost efter att ha spenderat 2 timmar i trädgården såhär på morgonkvisten. Fördelen med att klockan ringer strax efter 5 på vardagarna. :D:up:

Har två "ogräs" jag hoppas få namngivna av er
20180616_075429.jpg
 
Kom ett (1) åskmuller och en liten regnskvätt nu under fm, men nu ser det ut att lätta upp igen så det gjorde nog vare sig till eller från för odlingarna.
 
Kom ju på efter att jag planterat hälften av jätteprästkragarna att jag skulle ha mina betongstenar på vissa ställen i den raden. Bara att gräva upp vissa plantor igen. :banghead::banghead:

Nu har jag iaf ett par sittplatser så att jag på ett bekvämt sätt kan plocka bären även på baksidan av buskarna. :)
20180616_071943.jpg
 
Någon som odlar rabattrosor i kruka modell stor, eller jättestor? Hur svårt är det att få dem att trivas och överleva? Omplantering varje vår eller räcker gödsel och vatten?

Anledningen till att jag vill ha dem i kruka är att stället där jag vill ha dem är sjukt stenigt, grusigt och allmänt kass jord, svårt att gräva osv. Vill ha dem jämte verandan där den gamla rosen tyvärr verkar ha dött :(
Soligt hela em/kvällen men inte i lä, åt väster.

Behöver de stå ljust under vintern eller duger källaren med sparsamt svagt ljus från fönstren? Typ +8 vintertid.
Pelargoner trivs sådär där nere nämligen men de är ju rätt ljuskrävande.
 
Här sitter jag i köksträdgården och spanar ut över landskapet. Syrran har varit här med sina ungar och alla verkar vara slutkörda och trötta. Jag tyckte det var ett ypperligt tillfälle att öppna den 12åriga whiskeyn från Skottlandsresan och bara njuta av detta hus vi köpte förra året. Så mycket jobb, tårar, utbrott och problem men just nu är det fanimej värt det. Dessutom kan jag med gott samvete fylla på köksdammen med vatten från den stora dammen för att få det att bli snäppet finare här uppe 🙂 syrran fick med sig två krukor med rosstickling och två pelargoner. Hoppas sticklingarna tar sig för då kan jag med gott samvete stickla av mig till alla som vill ha. Då fyller ju rosorna en funktion också 🙂 hon valde honungsros och någon bullig rosa. Den sammetsliknande mörklila var ett ”vill ha” men det blir kanske ett annat år 🙂
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    374,1 KB · Visningar: 58
jag tänkte samma idag
plockade av våra jordgubbar idag (*tittar på klockan" - nåja, igår...) och tänkte sätta igång en sats med saft, fast det får bli när jag sovit några timmar...
Åh nej, jag glömde av jordgubbarna vi plockade idag.. De skulle sättas på sil inför saften :(
 
Börjar hända saker! Paprikan växer, betorna tittar upp och mangolden. Spenaten har gått i blom.. Nåja. En pumpa på gång, massor ärtor och bönor på gång. Gurkan verkar trivas med smultron och vitlöken. Igår upptäckte jag massor av sniglar, varit beskonad länge från dem. Var en liten valp som apporterade bort de jag la åt sidan så fick muta de fria med godis 😅.

Har även köpt massa hängande krukor vi ska ha på två gamla hyllstag som ser ut som stegar, tänkte plantera örter. För det krävs mer jord så då kan jag börja så i sista pallkragarna 😃.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp