Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad kan det kosta att anlita någon som beskär ett äppelträd? Det står ivägen för grävskopa som ska gräva för dränering. Möjligen kan det funka om trädet beskärs kraftigt, men i så fall så mycket att jag inte vågar göra det själv.
 
Plockade upp all min potatis igår. Sicken jäkla besvikelse. Både till smak och koncistens och till antalet. Blir def annan sort nästa år och jäkligt mycket mer gödsel.

:( Jag satte aldrig ens mina... och då hade jag ändå köpt sådana fina rosa och sparrispotatisar och någon mer gourmetsort till sättor. :arghh: Men när jag hade tid att göra i ordning och sätta dem så var det redan kruttorrt och hade inte regnat på en och en halv månad, och då hade jag redan tappat engagemanget detta fördömda år för hobbyodling. De hade behövt mycket mer bevattning än vad jag hade lust, ork och tid att fixa med och då var det kanske lika bra att skippa alltihop.
 
Någon som pysslar med chili här?
Vi har en chiliplanta av något slag som vi inte har en aning om vad det är. Den började sin bana som käck liten krukväxt i fönstret inomhus förra året men fick i början av sommaren flytta ut på balkongen då den nu når mig till brösthöjd (jag är 170cm...). Den har ett bra gäng med frukter, räknade till 26 idag och än blommar den men vi vet ju inte vad det är för något - och därmed inte hur de ska se ut när de är mogna, ska de bli röda? ska de vara gröna? Ingen aning!

Någon som kan gissa sig till vad det är för något? Jag misstänker Jalapeño efter formen men inte 100..
Foto 2018-08-19 17 16 05.jpg
 
Någon som pysslar med chili här?
Vi har en chiliplanta av något slag som vi inte har en aning om vad det är. Den började sin bana som käck liten krukväxt i fönstret inomhus förra året men fick i början av sommaren flytta ut på balkongen då den nu når mig till brösthöjd (jag är 170cm...). Den har ett bra gäng med frukter, räknade till 26 idag och än blommar den men vi vet ju inte vad det är för något - och därmed inte hur de ska se ut när de är mogna, ska de bli röda? ska de vara gröna? Ingen aning!

Någon som kan gissa sig till vad det är för något? Jag misstänker Jalapeño efter formen men inte 100..
Visa bifogad fil 18417
Dem påminner lite om mina habanero. Och dem ska vara orangea när dem är klara.
 
Vad kan det kosta att anlita någon som beskär ett äppelträd? Det står ivägen för grävskopa som ska gräva för dränering. Möjligen kan det funka om trädet beskärs kraftigt, men i så fall så mycket att jag inte vågar göra det själv.
Beror mycket på hur långt personen behöver åka och hur stort trädet är.
 
Vad kan det kosta att anlita någon som beskär ett äppelträd? Det står ivägen för grävskopa som ska gräva för dränering. Möjligen kan det funka om trädet beskärs kraftigt, men i så fall så mycket att jag inte vågar göra det själv.
Jag tänker rent spontant; vad förlorar du på att testa, om det andra alternativet ändå är att trädet tas bort helt?
 
@mooi: Jag säger jalapeño men testa styrkan lite försiktigt mot tungan. De kan variera väldigt mycket i styrka och hemmaodlade är ofta starkare än de i butiken, speciellt om de är något år gamla... dvs man får se upp lite med egenodlad chili :D
 
Jag är helt immun mot bollkryss, de är inte mina favoriter kan vi lugnt säga... orkidéer däremot... :cautious: ICA i Edsbyn hade Dendrobium för 99kr/st när jag åkte upp till Jämtland och jag tänkte att när jag åker hem köper jag om de finns kvar. Det fanns det och jag kunde inte välja mellan lilarosa och vita så jag köpte två. Väl i kassan visade det sig att de kostade 79kr/st så då kände det inte så farligt :up:

Försöker jag intala mig iaf :angel:
 
@mooi: Jag säger jalapeño men testa styrkan lite försiktigt mot tungan. De kan variera väldigt mycket i styrka och hemmaodlade är ofta starkare än de i butiken, speciellt om de är något år gamla... dvs man får se upp lite med egenodlad chili :D
Avkomman harklade sig och sa lite försiktigt att det var drag i de chilisar hen plockat hos mig. :D :D :D
Själv vet jag inte eftersom jag inte använder chili i matlagningen...
 
Avkomman harklade sig och sa lite försiktigt att det var drag i de chilisar hen plockat hos mig. :D:D:D
Själv vet jag inte eftersom jag inte använder chili i matlagningen...

Hehe :p

Det går som sagt inte bara att gå efter sorten när det gäller hemmaodlat... mina Pimiento de Padron (ryktet gör gällande att var 10:e är superhet) förra året var nästan alla ordentligt heta, en del starkare än jalapeñon! Min jalapeño som blev nästan tre år hade väldigt mycket hetare frukter på slutet...
 
Börjar få löjligt mycket inlagd gurka..

39804978_2370181456332640_1838635238394167296_n.jpg


Delar av dagens skörd och jag har förutom de här två sorterna, även västeråsgurka som jag lagt in + att jag har gjort bostongurka så det räcker och blir över, så vad jag ska göra av de halvstora som är klara om ett tag vette tusan :nailbiting:
 
Börjar få löjligt mycket inlagd gurka..

39804978_2370181456332640_1838635238394167296_n.jpg


Delar av dagens skörd och jag har förutom de här två sorterna, även västeråsgurka som jag lagt in + att jag har gjort bostongurka så det räcker och blir över, så vad jag ska göra av de halvstora som är klara om ett tag vette tusan :nailbiting:
Vad gör du för inläggning? Borde lägga in själv snart..:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp