Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fortsatt med mitt "ta bort allt som växt ohämmat de senaste 10 åren" 😒 som tack har jag en rygg som håller på att ta kål på mig..
IMG_20190525_202353.jpg


Bara ungefär häldäften kvar. Sen det roliga att försöka räfsa undan alla döda löv.
 
Jag har en liten yta som jag kallar mitt "perenna grönsaksland". Förra året satte jag ungefär fyra jordgubbsplantor där. Uppenbarligen av revande slag. Idag har jag på ett osentimentalt vis slitit bort mängder av jordgubbsplantor för att ge perenn rucola, cikoria, oregano och gräslök en chans.

Ingen hade berättat för mig att jordgubbar är invasiva! Till och med myntan blir invaderad av dem!
 
Jag har en liten yta som jag kallar mitt "perenna grönsaksland". Förra året satte jag ungefär fyra jordgubbsplantor där. Uppenbarligen av revande slag. Idag har jag på ett osentimentalt vis slitit bort mängder av jordgubbsplantor för att ge perenn rucola, cikoria, oregano och gräslök en chans.

Ingen hade berättat för mig att jordgubbar är invasiva! Till och med myntan blir invaderad av dem!

Jag väljer alltid tuvbildande av smultron och jordgubbar framför revande. Rügen är ett trevligt smultron, Toscana en favoritjordgubbe. Jag pallar inte hålla efter dem, köper hellre nya plantor än hanterar revor.
 
Plantagen har medlemselände hela helgen... :meh: Jag skulle dit igår för att köpa några lobelior men kom ut utan lobelior (de jag skulle ha var slut) men lik förbannat var jag mer är 500 kr fattigare :cautious:

Kan tillägga att jag hade ingen aning om att det var medlemshelg, det bara råkade vara så. Samma på Blomsterlandet för några veckor sedan, jag undrade var det var så himla mycket folk en torsdagskväll men det var ju klubbkväll. Det blev dyrt då också :cautious:

Edit: Jag köpte ett gäng nävor, ett löjtnantshjärta, några lavendel och en kaprifol. På Granngården blev det en ny rhododendron för att ersätta den som dog förra året (krossad av en tallgren som bröts av pga snön).
 
Jag har egentligen inte plats på min uteplats men två jordgubbar borde man ju kunna knöka in nånstans? Frågan är om två räcker..
 
Igår var det äntligen dags! Maken började bygga miniväxthuset!
Efter en sväng till stan för plantloppis och traditionellt torgliv tog jag tag i att göra färdigt platsen, d v s att såga ner (för hand) stubbarna efter barrbuskarna som jag sågade bort tidigare i år. Det gick bra...tills jag satte sågen i knät.

:cautious: O_o :meh: :mad: :turd:

Efter en tur in till stan för besök på jourmottagningen kunde vi fortsätta...bara för att inse att stubbarna inte var i vägen...så jag lät yxan hacka lite i dem som var kvar, så att de dör och försvinner med tiden.

Kändes väldigt onödigt, allt stök...men makens jobb blev fint! :love: Nu hoppas vi på uppehåll idag, så att maken hinner göra klart. Tomaterna vill komma ut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 395
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 864
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp