__sofia__

Trådstartare
Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst trädgården för att optimera för att behålla vattnet när det är torrt och att få vattnet som kommer i skyfall/blöta vintrar att faktiskt ta sig ner i grundvattnet?



För att kunna vattna på våren, när det inte brukar regna så mycket, hade det ju varit bra att kunna lagra upp en del av vinterns regnvatten. Går det att göra på något smidigt sätt? I trädgårdar tycker jag ofta att det är tal om att ha regnvattentunnor, men de ska ju tömmas vintertid när det är fruset – så då går det väl inte att samla vatten från vintern i sådana?

Hur gör man för att behålla så mycket fukt som möjligt på torra somrar? Utifrån min gräsmatta de senaste veckorna håller det sig grönt och växer bättre där det är mer skugga, är det det som gäller? (plantera mer skugga för att behålla mer vatten?)

Finns det något man kan göra vinterhalvåret, när det regnar mer, för att öka på infiltreringen så att vattnet faktiskt hamnar i grundvattnet och inte bara i ett dike och sedan rinner bort?

Hur ska man tänka kring vilka växter man väljer att plantera?

Något annat?
 
Jag tror det kommer bli vanligare att designa sitt landskap så det blir mer vattenhållande, i olika skalor och på olika nivåer. Intressanta termer kan vara swales (svallar) och permaculture water harvesting.

Här och här visas några av koncepten tillämpade i en liten urban villaträdgård (vilket kanske är svårast att hitta inspiration till). I större skala är det superspännande att kolla på olika projekt kring regreening the desert, men det är ju inte rakt av tillämpbart i vårt klimat utan behöver då anpassas.
 
Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst trädgården för att optimera för att behålla vattnet när det är torrt och att få vattnet som kommer i skyfall/blöta vintrar att faktiskt ta sig ner i grundvattnet?



För att kunna vattna på våren, när det inte brukar regna så mycket, hade det ju varit bra att kunna lagra upp en del av vinterns regnvatten. Går det att göra på något smidigt sätt? I trädgårdar tycker jag ofta att det är tal om att ha regnvattentunnor, men de ska ju tömmas vintertid när det är fruset – så då går det väl inte att samla vatten från vintern i sådana?

Hur gör man för att behålla så mycket fukt som möjligt på torra somrar? Utifrån min gräsmatta de senaste veckorna håller det sig grönt och växer bättre där det är mer skugga, är det det som gäller? (plantera mer skugga för att behålla mer vatten?)

Finns det något man kan göra vinterhalvåret, när det regnar mer, för att öka på infiltreringen så att vattnet faktiskt hamnar i grundvattnet och inte bara i ett dike och sedan rinner bort?

Hur ska man tänka kring vilka växter man väljer att plantera?

Något annat?
Bror på hur mycket vatten som ska lagras.
Sedan 2018 är det fler som har skaffat anlagda dammar men då pratar vi mer mark än en trädgård.
För en mindre trädgård kan det ju hjälpa att spara vattnet som kommer tidig vår och efter i IBC eller tunnor men beror ju mycket på var i landet.
För att kunna spara vatten till trädgården från höstregn så behöver det kunna lagras frostfritt så garaget eller gräva ner en vattentank.

Sedan tänka på att ha mer växter som inte är så känsliga för torka. Av det jag odlar så har bärbuskarna och träden inte fått en droppe vatten från mig medan jordgubbarna varit stendöda om dom inte fått en hel del, så växter med djupa rötter klarar sig bättre än växter med ytliga.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok De människor som varit workawayers hos mig under sommaren har varit av 4 olika nationaliteter. Ibland har kulturskillnader blivit...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 059
Senast: Magiana
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 910
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Jag behöver älta lite. Hoppas att det är okej och jag kan få lite nya infallsvinklar? Eller så får jag bara bekräftat det jag redan vet...
Svar
0
· Visningar
788
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp