Men så otroligt söta tycker jag. Vi har såna här och var på gården. Funderar på att prova gräva upp några och plantera om där jag vill göra i ordning en "vildrabatt" (med nån stock, olika blommor och blad).Förgätmigej lite av ett ogräs...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men så otroligt söta tycker jag. Vi har såna här och var på gården. Funderar på att prova gräva upp några och plantera om där jag vill göra i ordning en "vildrabatt" (med nån stock, olika blommor och blad).Förgätmigej lite av ett ogräs...
De är rätt trista efter blomning, tycker jag.Men så otroligt söta tycker jag. Vi har såna här och var på gården. Funderar på att prova gräva upp några och plantera om där jag vill göra i ordning en "vildrabatt" (med nån stock, olika blommor och blad).
Jag hade tagit ner den. Den kommer på nytt.Vi har mängder med syrén eftersom det sprider sig som en löpeld och förra ägaren inte orkat hålla efter - men de kommer ju för tusan aldrig gång? Massor av knoppar men ingen blomning i sikte?
"Moderbusken" är flera meter hög och skral och otät. Vad hade ni gjort med en sån buske när hösten kommer? Funderar på att jämna längs med marken så att den får "börja om", men det kanske inte är någon bra idé?
Jag hade tagit ner den. Den kommer på nytt.
Ibland löper de iväg så där på jakt efter bättre jord. Nu sprider sig ju syren ändå men om den skickar extrema mängder rotskott så kan det vara för att den är stressad.Ja, skiten sprider sig ju som ogräs.
Ibland löper de iväg så där på jakt efter bättre jord. Nu sprider sig ju syren ändå men om den skickar extrema mängder rotskott så kan det vara för att den är stressad.
Du kan lägga på ett lagar stallgödsel eller gräsklipp eller annat organiskt runt busken så drar nedbrytarna ned det i backen så småningom. Är det mycket gräs runt om är det bra att ta bort det först. Man kan ju även hysta på lite hönsgödselpellets med men det tror jag knappast en syren behöver.Ah, intressant! Hur kan man tillföra ny jord till en redan rejält etablerad buske? Gräver man runt om, typ?
Edit: eller är det gödsel som gäller?
Du kan lägga på ett lagar stallgödsel eller gräsklipp eller annat organiskt runt busken så drar nedbrytarna ned det i backen så småningom. Är det mycket gräs runt om är det bra att ta bort det först. Man kan ju även hysta på lite hönsgödselpellets med men det tror jag knappast en syren behöver.
Om du gör det innan hinner den samla lite kraft att komma tillbaka med sedan.Tack för tips! Bör jag göra det innan eller efter jag jämnat den med marken?
Det är också bra att vänta till vårvintern innan man skär ner helt om man vill att den ska trycka upp mycket nya skott. Nu har växten precis använt sina vinterreserver för att skjuta ut blad och nya skott, skär du bort bladmassan nu är det svårare för den att skjuta nytt. Väntar man till våren har den samlat alla sina socker reserver i olika noder i ved och rot och har då mer energi att skjuta nytt.Om du gör det innan hinner den samla lite kraft att komma tillbaka med sedan.
Det är också bra att vänta till vårvintern innan man skär ner helt om man vill att den ska trycka upp mycket nya skott. Nu har växten precis använt sina vinterreserver för att skjuta ut blad och nya skott, skär du bort bladmassan nu är det svårare för den att skjuta nytt. Väntar man till våren har den samlat alla sina socker reserver i olika noder i ved och rot och har då mer energi att skjuta nytt.
Visa bifogad fil 30222
Jag får gurka i kökslampan. Planterade eventuellt lite tidigt. Utomhus är det +5 grader..
Mina har inte ens börjat blommaJag har redan skördat gurka i köksfönstret.
Mvh Lite för ivrig
Är på väg till plantagen, det är ju halva priset på perenner för medlemmar... wish me luck