Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här dagen är frilagd för grävning och det går faktiskt framåt! :) Däremot har jag stött på en vit lina under marken med röda band/vimplar. Jag vet inte om det är ett gammalt random avspärrningsband från bygget eller om det syftar till att markera var en ledning går (det är i närheten av ett elskåp). :crazy: Jag har försökt att googla, men vet inte om det finns något specifikt sätt som det brukar markeras på. Vet ni?
 
Den här dagen är frilagd för grävning och det går faktiskt framåt! :) Däremot har jag stött på en vit lina under marken med röda band/vimplar. Jag vet inte om det är ett gammalt random avspärrningsband från bygget eller om det syftar till att markera var en ledning går (det är i närheten av ett elskåp). :crazy: Jag har försökt att googla, men vet inte om det finns något specifikt sätt som det brukar markeras på. Vet ni?
Min oftast kunnige sambo säger att det är en äldre markering för, troligen, vattenledning eller elledning. Eftersom det är i närheten av ett elskåp så är det troligast för elledning.
Nuförtiden används tydligen plastband istället för linor.
 
Den här dagen är frilagd för grävning och det går faktiskt framåt! :) Däremot har jag stött på en vit lina under marken med röda band/vimplar. Jag vet inte om det är ett gammalt random avspärrningsband från bygget eller om det syftar till att markera var en ledning går (det är i närheten av ett elskåp). :crazy: Jag har försökt att googla, men vet inte om det finns något specifikt sätt som det brukar markeras på. Vet ni?

Du kan kolla på ledningskollen.se
Ibland är dom snabba. Men å andra sidan så vet du för framtiden om du frågar nu ändå även om du gräver vidare :)
 
Min oftast kunnige sambo säger att det är en äldre markering för, troligen, vattenledning eller elledning. Eftersom det är i närheten av ett elskåp så är det troligast för elledning.
Nuförtiden används tydligen plastband istället för linor.

Det låter rimligt, tyvärr. Vet din sambo hur pass långt under markeringen som ledningen kan tänkas finnas?
 
Elledningar måste ligga minst 65 cm under ytan om det är högspänning, 45 cm om det är lågspänning (båda enligt EON) och 80 cm om det är på åkermark (man ska kunna plöja utan problem). Markeringen ska vara ca 20 cm ovanför kabeln.

Och det kan inte vara det vita snöret som är ledningen? Det är ungefär tjockt som en tvättlina.
 
Och det kan inte vara det vita snöret som är ledningen? Det är ungefär tjockt som en tvättlina.

Det borde inte vara det, kablar under jord är av gummi/PVC. Jag är absolut ingen expert men jag har aldrig sett jordledning som inte är svart.

Edit: Nu blev jag osäker, jag vet inte om det finns någon jordledning som är av gummi.
 
Jag tog rätt på alla tjocka rotbitar som jag lyckats gräva av, kan det komma mer pioner från dem eller kommer de bara att ruttna i jorden? Jag hoppas några av pionerna jag grävde upp kommer överleva. :)
Pioner lever på sina morötter till rotbitar.
En morot ger en ny planta. Det tar några år men planta blir det.

Jag fick en laddning rotbitar av en granne (lika trädgårdsgalen som jag) när bon grävde bort en rabatt. Räknar kallt med att alla rotbitarna ska bli nya pioner. Varken hon eller jag ve vilka sorter det är. Spännande värre. :)

en annan gång fick jag en pion av en arbetskamrat. Hon hade grävt upp en jordklump, tunna rötter och ett par stjälkar. De vissnade på en vecka och sedan såg jag inte till den mer. Hon hade inte fattat att de där tjocka grenbitarna i marken var själva rötterna utan trott att de hörde till nåt träd eller så....
 
Finlands vita är på gång :love:

19120683_1680802488895282_7922274366694359040_n.jpg
 
Sonen har plockat tomater varje dag hela veckan (Tiny Tim) och i morgon ska vi bjuda gästerna på egna tomater i salladen (Norderås busk) :d

Idag premiärplockade vi även våra jordgubbar. Det blev 6 stycken som sonen åt med andakt. :love: Det minimala jordgubbsland (zinkbalja) vi har i år kommer nog inte räcka till så mycket mer. Längtar till nästa år :d
 
Mina jordgubbsplantor är helknäppa, dom bara växer och revar sig men det blir inga blommor... vad är det för fel :confused::crazy:
Satte dom förra året och det var samma sak då, men då "skyllde" jag på att dom var nyplanterade O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 183
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 169
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp