Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag såg att man kunde förbeställa sättpotatis och jag undrar om ni har tips på sorter? Jag har bara odlat potatis i en säsong. Jag hade tänkt mig två stycken sorter. Treåringen tycker om mos så minst en mjölig sort. Jag hade tänkt förvara dem i jordkällaren i höst. Vilka är era favoriter? :)

Mandel :love:
 
Skulle vilja ha lite jord, för en kruka, tänkte plantera ingefära, och det känns så fel att köpa en hel påse.
 
Jag såg att man kunde förbeställa sättpotatis och jag undrar om ni har tips på sorter? Jag har bara odlat potatis i en säsong. Jag hade tänkt mig två stycken sorter. Treåringen tycker om mos så minst en mjölig sort. Jag hade tänkt förvara dem i jordkällaren i höst. Vilka är era favoriter? :)

Jag har odlat Rosara ett par säsonger, tycker det är en god allsidig potatis. I år odlade jag också Baby Lou som är mer färsk poatis (men ska funka bra att lagra) den är fantastiskt god, så god att vi va tvungna att kommentera det varje gång vi åt den, nån lagring blev det aldrig av :angel:
:angel:
 
Jag har odlat Rosara ett par säsonger, tycker det är en god allsidig potatis. I år odlade jag också Baby Lou som är mer färsk poatis (men ska funka bra att lagra) den är fantastiskt god, så god att vi va tvungna att kommentera det varje gång vi åt den, nån lagring blev det aldrig av :angel:
:angel:
Tack för tips! 😃
 
Jag hann inte få ner vitlöken innan snön kom… är det försent nu? Plan B är att sätta dem i en ny pallkrage, så jag skulle ju kunna sätta in ett par jordsäckar i källaren så det tinar och fylla med det och sedan plantera i. Men jag hade velat blanda i lite kompost och ta upp grässvålen där pallkragen ska stå. Någon annan idé? Växtzon 1 Malmö, men vi har -5 och snö. Töväder kommer dock.
Samma här . Tänkte passa på när det nu blir töväder ( Stockholm) . Men det låter inte fel att hälla på lite ny jord och plantera i denna. Dock växer inte vitlöken förrän jordtemp blir över 6 grader .
 
Jag har i flera år steriliserat min såjord i ugnen. Det har funkat utmärkt och jag har i princip 0 problem med sorgmygg trots att jag drar upp 500+ plantor per år. Men med dagens elpriser vet jag inte om man har råd att göra det, det är ju ett par timmar om dagen jag kör ugnen många gånger...

Kan man göra det på kaminens kokplatta tro? kanske med folie över för att hålla inne ångan?
 
God Jul trädgårdsvänner!
Så här ser odlingarna ut idag :)
 

Bifogade filer

  • 20221224_1.jpg
    20221224_1.jpg
    430,6 KB · Visningar: 32
Jag tänker mig att odla i pallkragar nästa år och är inne på bla rabarber, kan det funka i pallkrage? (Jag är väldigt mycket nybörjare.)
 
Är det någon som vet hur man sår pimpernöt? Vilken årstid sår man? Hur djupt sår man? Stratifiering?
Jag vet tyvärr inte riktigt för min har jag fått som stickling. I min hjärna borde det skilja mellan den vanliga och den kaukasiska pga utbredning där jag har svårt att tro att den vanliga skulle kräva stratifiering eftersom det inte nödvändigtvis blir minusgrader där den växer vilt. Det enda jag vet är att skalet behöver ruggas, men det har du säkert redan koll på. Om du fått tag på frö (coolt!) kanske du kan få tag på stickling från samma ställe/person till våren? Jag skulle testa med att så på samma djup som fröstorleken och så skulle jag testa att lägga några på ytan och täcka med lite förna vilket borde bli så likt naturen som möjligt.

Berätta gärna hur det går! Så inspirerande. Det är en av mina favoriter fast jag knappt sett den.
 
Jag vet tyvärr inte riktigt för min har jag fått som stickling. I min hjärna borde det skilja mellan den vanliga och den kaukasiska pga utbredning där jag har svårt att tro att den vanliga skulle kräva stratifiering eftersom det inte nödvändigtvis blir minusgrader där den växer vilt. Det enda jag vet är att skalet behöver ruggas, men det har du säkert redan koll på. Om du fått tag på frö (coolt!) kanske du kan få tag på stickling från samma ställe/person till våren? Jag skulle testa med att så på samma djup som fröstorleken och så skulle jag testa att lägga några på ytan och täcka med lite förna vilket borde bli så likt naturen som möjligt.

Berätta gärna hur det går! Så inspirerande. Det är en av mina favoriter fast jag knappt sett den.
Det är en privatperson som annonserat ut frön i en grupp på fb. Visste först inte om jag skulle beställa men har nu gjort det.

Ja, jag hade koll på att man behöver skada skalet före sådd. Men jag saknar övriga såanvisningar. Det stod faktiskt inte i Nötodlarens handbok.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
65 66 67
Svar
1 338
· Visningar
44 089
Senast: VLMF
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 784
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 940
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 136
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp