Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland är det bra att vara glömsk! När jag gick ut i trädgården idag så överraskades jag av en fin rad med minipåskliljor! Jag hade glömt att jag satt de där. Nån gång förra året efter påsk så sålde blomsteraffären ut krukor med såna superbilligt. När de blommat över grävde jag ner lökarna och glömde bort dem 🤣 Det är ju roligt när man lyckas överraska sig själv!

Mina stora påskliljor har fått knoppar! Men de blommar nog lagom till påsk tror jag ❤️

Så är det alltid med lökarna för min del. Jag vet att jag har grävt ner lökar men inte var eller vad... :rofl:
 
Ingen av mina lila kronärtskockor har grott. Satte två till förra veckan, de har inte heller tittat upp än men har ju lite till på sig. Fast det är ju verkligen i senaste laget nu, men ska försöka få dem perenna så det gör inget om det inte blir skörd i år. Av de gröna har alla grott, och de grodde snabbt. Så deppigt med de lila! Likadant med sprouting broccolin, endast 2 av 8 frön har grott :down: Räknar ändå med att hälften borde gro men får kanske vara mer pessimistisk vid framtida sådder.
 
Aprikosblommorna är väldigt på gång!
35F6A506-C723-4A42-AE67-BA8B2BD71E99.jpeg
 
I veckan var jag inom Lidl (som resten av Sverige också verkade vara) och jag köpte på mig en dahlia för 29kr. Tänkte plantera ut den direkt pga otålig men det här vädret verkar inte kunna bestämma sig vad det är för årstid så vi får avvakta ett tag till.
 
I veckan var jag inom Lidl (som resten av Sverige också verkade vara) och jag köpte på mig en dahlia för 29kr. Tänkte plantera ut den direkt pga otålig men det här vädret verkar inte kunna bestämma sig vad det är för årstid så vi får avvakta ett tag till.
Plantera inte ut din dahlia förrän sista frosten varit! Även om det bara är 29 spänn så är det ju roligare med en dahlia som blommar än en som har frusit ihjäl 😁
 
Idag åkte tomatfröerna i pluggboxen. Jag odlar bara på friland i blåsigt läge. Det blir Sibirjak för tredje året i rad, stora bifftomater som ger kraftiga och tåliga plantor. Två sorter som var nya i fjol: Red Pearl, ny favorit, också tåliga plantor. Tumble, trevlig låg körsbärstomat. Nyhet för i år blir Cheerio, också körsbärstomat. Sen slank det ner ett par frön Gardeners Delight också. Jag har inte riktigt lyckats med dem så ger det en chans till, eftersom fröna inte tycks ta slut.

Jag sådde också fyra sorters Petunia och en limegrön Zinnia som jag misslyckades med i fjol. Doroteablomma i hopp om att den ska klara att stå i söderläge, söt var den i alla fall.

Så nu kommer jag nyfiket gå och titta på pluggboxarna var dag. Tänk att det är lika spännande varje år 😊.

Jag har också experimenterat med kallsådd av en sorts petunia, bolltistel, förgätmigej och stjärnöga i en plastbox ute. Det hade varit väldigt skönt att lyckas med just kallsådd för att slippa stå med så mycket omskolade plantor inne sen i Maj.
 
Bilbesiktningen var blank och eftersom Lidl ligger precis bredvid så blev det en tur inom av ren treat yourself-anda. Inga dahlior kvar, däremot några lökar till liljor al a oriental mix som såg trevliga ut så de fick hänga med för 25 kronor. Jag har aldrig köpt lökar tidigare år utan har kört på att kasta lite frö här och var och hoppas på det bästa. 😅 👍
 
Bilbesiktningen var blank och eftersom Lidl ligger precis bredvid så blev det en tur inom av ren treat yourself-anda. Inga dahlior kvar, däremot några lökar till liljor al a oriental mix som såg trevliga ut så de fick hänga med för 25 kronor. Jag har aldrig köpt lökar tidigare år utan har kört på att kasta lite frö här och var och hoppas på det bästa. 😅 👍
Var in på Lidl igår och köpte kaprifol och en mörkt lilaröd klematis för 49:- st.
De kommer att få bo permanent i kruka ute sen.
 
Jihoo! Mitt växthus är på g! Vi ska gräva "grunden" nästa helg. Tänkte ha grus och odla i baljor och krukor. Frågan är hur man gör rent praktiskt med grunden. Ska vi gräva bort matjorden, häva på grus och sen montera växthuset eller montera först och grusa sen? Behöver man nån slags sarg på insidan (växthuset är i kanalplast) för att inte skada plasten?

Dessutom, vi ska gräva ner en liten damm! Bara 250 liter, men ändå. Nåt litet liv kommer säkert uppskatta den.
 
Jag var också på Lidl igår. Fyndade en clematis, ett ginko-träd och ett körsbärsträd. Hade velat ha en kaprifol också, kanske får testa ett annat Lidl i helgen 🤔.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 391
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 582
Senast: Snurrfian
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp