Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wille

Trådstartare
Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker.

Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag vet, men 🤷‍♀️ tja, kunde inte hålla mig. De blir ju inte så galet stora. Går nog bra att driva under ljusrör.
 
Nu har 'Vilma' grott. :)

20221209_185658.jpg


Så fem dagar tog det för 5 av fröna att gro. Tror det är 3 frön kvar som inte grott.
 
Jag tänkte göra ett försök till med paprika. Planen är att sätta den direkt efter nyår och hålla tummarna att det blir bättre än i år.
Fick stora fina plantor men inte en enda blomma..
 
Jag insåg precis att jag glömt att ta in min vindruvsplanta i jordkällaren. Den bor i kruka och är antagligen stendöd vid det här laget.
 
Jag hann inte få ner vitlöken innan snön kom… är det försent nu? Plan B är att sätta dem i en ny pallkrage, så jag skulle ju kunna sätta in ett par jordsäckar i källaren så det tinar och fylla med det och sedan plantera i. Men jag hade velat blanda i lite kompost och ta upp grässvålen där pallkragen ska stå. Någon annan idé? Växtzon 1 Malmö, men vi har -5 och snö. Töväder kommer dock.
 
Jag hann inte få ner vitlöken innan snön kom… är det försent nu? Plan B är att sätta dem i en ny pallkrage, så jag skulle ju kunna sätta in ett par jordsäckar i källaren så det tinar och fylla med det och sedan plantera i. Men jag hade velat blanda i lite kompost och ta upp grässvålen där pallkragen ska stå. Någon annan idé? Växtzon 1 Malmö, men vi har -5 och snö. Töväder kommer dock.

Jag hade lätt gjort det.
 
Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker.

Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag vet, men 🤷‍♀️ tja, kunde inte hålla mig. De blir ju inte så galet stora. Går nog bra att driva under ljusrör.

Jag har fått frukt på mina (både Vilma och Tiny Tim) under lysrör. Smakar ju inte så vansinnigt mycket då, men jag satte mina i januari det året och hade tomater i april-maj.
 
Jag hann inte få ner vitlöken innan snön kom… är det försent nu? Plan B är att sätta dem i en ny pallkrage, så jag skulle ju kunna sätta in ett par jordsäckar i källaren så det tinar och fylla med det och sedan plantera i. Men jag hade velat blanda i lite kompost och ta upp grässvålen där pallkragen ska stå. Någon annan idé? Växtzon 1 Malmö, men vi har -5 och snö. Töväder kommer dock.
Kör på din plan, om det går att få undan snön så kan du lägga kartong på marken över grässvålen (eller flera lager tidningar). Är komposten helt frusen (tänker om den genererar lite värme pga nerbrytning ännu)? Annars se om du har "bitar" som går att få loss och lägg i botten innan du fyller med jorden. Och till våren kan du lägga ett lager ovanpå, lite som "mulch"/täckodling.
 
Kör på din plan, om det går att få undan snön så kan du lägga kartong på marken över grässvålen (eller flera lager tidningar). Är komposten helt frusen (tänker om den genererar lite värme pga nerbrytning ännu)? Annars se om du har "bitar" som går att få loss och lägg i botten innan du fyller med jorden. Och till våren kan du lägga ett lager ovanpå, lite som "mulch"/täckodling.
Bra tips! Då blir det vitlök i pallkrage i helgen!
 
Vitlöken är i jorden! Komposten var stelfrusen och vår stora ”vedlår” med bokashijord var lika frusen den. Som tur var hade jag ett par lövkorgar inne i orangeriet med vissna löv från vinrankorna så jag kunde ösa i dem i pallkragen med. Grundade med kartong. Jordsäckarna tinade i källaren över natten så de gick bra att använda. Täckte över med snö så vitlökarna får ett isolerande täcke ett tag åtminstone :D
 
Hann inte med att få ner någon vitlök, handelsträdgården sålde det tydligen inte alls eftersom dom stänger för tidigt för sättvitlöken. Funderade på om det är värt att slänga några klyftor i en stor kruka och ställa ut i inglasningen, bor i zon 6 så det är stadig minusgrader. Riskerar dom frysa sönder om dom kommer direkt ut i minusgrader eller kan det bli något ändå? Det är lite på vinst och förlust, men är det garanterad förlust så skiter jag i det.

Annars planerar jag att slänga ner några frön Tiny tim, gurka från Så året om-kollektionen och kanske gyllenbär för att kicka igång säsongen innan årsskiftet. Lika bra att så några olika om belysningen ändå ska vara igång tänkte jag 🤷🏼‍♀️
 
Håller tummarna! Jag har också en nyplanterad äkta kvitten som egentligen inte riktigt är härdig här. Jag hoppas att det snötäcke som kom strax innan den riktiga kylan satte in skyddar lite åtminstone.
Här hade vi inte riktigt någon snö när kylan kom. Vi fick lite sen men nu säger prognosen plusgrader framöver. Jag har ju några persikoträd också som är nyplanterade. Det känns nervöst med allt som är nyplanterat och nätt och jämt är härdigt, eller inte ska vara härdigt här. En sån här december har jag inget minne av att vi haft på väldigt länge om ens någonsin.
 
Jag har sågat loss den här stackars Rhododenronbusken vid entrén till vår baksida. Den satt helt fast i sådant där diamantmönstrat trägaller som syns i höger i bild.

Drog å rätade upp dem så mycket jag vågade i minusgraderna samt fixerade den med rep. Hoppas den uppskattar att kunna växa mer uppåt än åt sidan 🤩
PSX_20221217_183752.jpg
 
Jag såg att man kunde förbeställa sättpotatis och jag undrar om ni har tips på sorter? Jag har bara odlat potatis i en säsong. Jag hade tänkt mig två stycken sorter. Treåringen tycker om mos så minst en mjölig sort. Jag hade tänkt förvara dem i jordkällaren i höst. Vilka är era favoriter? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 327
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 573
Senast: Snurrfian
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 548
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp