Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena_arabians

Trådstartare
Den förra tråden blev full. Jag är så glad över mina äppelträd just nu!

DSC_4883.JPG


Det är massor av knoppar på Astrakanen!
 
Jag har vattnat igenom alla lådor i pallkrageodlingen inför utplantering. Behöver köpa jord dock, men får plantera ut det jag kan så länge. :) Har även beställt från Cramers för första gången! Det blev:

- Buskkörsbär "Nordia"
- Persika "Ice Peach"
- Persika "Redhaven"

Persikorna ska jag sätta i ett skyddat hörn i trädgården och hålla tummarna för att de överlever. Just träd och buskar har varit en utmaning för oss hittills, kan man säga. :angel: Satte ett par rosor, en magnolia och en japansk lönn tillsammans förra året, men just den gruppen verkar ha haft det väldigt svårt. Magnolia-stammen är grön, men har inte blommat och jag tycker inte att det händer något med knopparna heller? Lönnen dog och rosorna verkar ha haft svårt att ta sig. Styv lera och berg under dock, så inte helt optimalt läge. Övriga rosor som jag satt ner längs med staketet ser välmående ut!
 
Fulaste rosorna på länge
IMG_20230522_135947.jpg


De är spretiga, halvdöda och bara fula.

Skulle det kunna funka att kapa av dem typ 30-40 cm ovan mark?
 
Även insett att druvan i växthuset tyvärr har dött. Synd, det var en inflyttningsgåva som gett egna druvor i tre års tid! Kommer dock inte att köpa någon ny till just växthuset, eftersom de tar över så jävligt. :D
Min druva dog också, den var dock pytteliten. Fick den av en kollega förra hösten. Tänkte inte heller köpa någon ny för tappade allt självförtroende i hur man skulle sköta en sån :p
 
Här har vi fullt krig. Fick in en (hoppas det stannar med en) objuden gäst i växthuset. Hittills har marodören ätit upp två paprikor och fyra gurkor. Mina fina gurkor, jag som var så stolt att jag äntligen lyckats :cry:
Vi har haft rått/musfällor där ända sen tidigt i våras då denna "någon" var och snyltade på kålplantorna, utan att nånsin gå i fällorna. Olika fällor, olika strategi, samma uteblivna resultat. Nu laddade vi om igen, med återigen länsade fällor som enda resultat. Köpte nya, superkänsliga fällor. Samma sak där - länsade på betet redan efter första natten. När jag skulle ladda om med en pyttebit skinka small de dock igen så det sjöng om det! Ser framför mig hur det här odjuret firar ner sig från taket, som Mission: Impossible (Mussion: Possible?), för att plundra godsakerna utan att dö på kuppen :cautious:
Men så köpte sambon en elektrisk musfälla och äntligen (!) fick äcklet (inte sambon) möta sin skapare! Enligt utsago var det ett riktigt korpulent exemplar. Tro jag det...
Ger det veckan ut, om fler superintelligenta matvrak skulle hitta dit ut. Sen vågar jag kanske plantera ut reserv-gurkorna och melonerna. Håller tummarna!
 
Tips på perenna blommor eller självfrösående ettåriga blommor som passar i en rabatt med kronärtskockor? Både höga bakom och låga som kan stå i framkant.
 
@manda Det var väl du som tog upp det här med bevattning?
Jag har påsar med slang som jag hänger upp och sen placerar ut droppslangen. Fyller på vid behov - hur ofta beror på hur jag ställer in droppet. Billiga, enkla, utan behov av ström eller vattenuttag.
lust att visa bild? Behöver få till någon typ av bevattning på vissa ställen och har ingen aning om hur
 
Tips på perenna blommor eller självfrösående ettåriga blommor som passar i en rabatt med kronärtskockor? Både höga bakom och låga som kan stå i framkant.

Rudbeckia och ringblomma och några vallmos här och där i valfri sort. Blanda upp med grönkålsplantor, så blir det så himla fint!

Annars är mitt svar ”alltid rosenskära”, men den självsår sig långt från lika bra som ringblomma och vallmo.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 348
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 577
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
72 373
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 579
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp