Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hann inte riktigt städa köksträdgården i år, nästan hälften kvar. Tur att jag kan ta det till våren! Har en syren som jag ska klä in för att skydda mot sork, de åt upp den förra året, så fick köpa en ny, dyr rackare. Sen har jag planterat vitlök också. Dock har vi redan tjäle så jag fick använda spett för att få ner den 😅
 
Kaos på vår framsida, igår levererades vår häck och vi låg inte riktigt i fas för det…. Men nu har vi grävt 40 vem brett och kanske 50 cm djupt? Står att man ska gräva 60*60 men alltså det är för jobbigt. Har kört iväg två lass med dålig jord (eller mestadels rötter) till tippen, hällt på 10 säckar jord och blandat med befintlig jord.

Imorgon ska planteras häck - vintergrön liguster - och även mycket vårlök! Plantagen hade 40% så köpte 300 lökar för typ 550 kr? Rosa, vita och mörklila - tror det kommer bli jättefint till våren!
 
Jag hann inte riktigt städa köksträdgården i år, nästan hälften kvar. Tur att jag kan ta det till våren! Har en syren som jag ska klä in för att skydda mot sork, de åt upp den förra året, så fick köpa en ny, dyr rackare. Sen har jag planterat vitlök också. Dock har vi redan tjäle så jag fick använda spett för att få ner den 😅
Jag förstår inte ens vad du pratar om :confused: Städa köksträdgård :cautious: :D
 
Lokala Granngården hade rejäl rea på bägarranka/dipladenia - ordinarie pris 219 kr, nu 20 kr styck.

Jag var lite sugen på att köpa upp resten och övervintra dem, och sälja för 100 kr styck i vår. Men jag behärskade mig och köpte en rosa (har redan en vit). Det finns ju en del annat jox att övervintra också...
 
Den här stackaren har missat att allt annat har dött nu :love:
 

Bifogade filer

  • 20231024.jpg
    20231024.jpg
    189,1 KB · Visningar: 26
Det mesta är klart för min del, ska täcka skönhetsrosen(de andra klarar sig ändå) och kaprifolen, sen får det lov att vara klart. Längtar till nästa sommar redan, nu är ju det mesta med markberedningen klart så nästa säsong kan jag ägna mig åt det roliga och faktiskt odla :D Vill inte se en enda meter markduk el gräva på bra länge! :crazy:

Dock har jag redan planer för nästa år, Bispgårdens trädgård säljer magnolia som tydligen funkar häruppe. Är löjligt sugen på en men ska läsa på först, de verkar va lite kinkiga.
 
Dock har jag redan planer för nästa år, Bispgårdens trädgård säljer magnolia som tydligen funkar häruppe. Är löjligt sugen på en men ska läsa på först, de verkar va lite kikinkiga
Jag hörde på en podd för ett tag sedan att de har hittat nån slags sibirisk magnolia som eventuellt ska klara nordligare klimat här. Är det kanske en sån? Är också orimligt sugen på en magnolia :love:
 
Jag hörde på en podd för ett tag sedan att de har hittat nån slags sibirisk magnolia som eventuellt ska klara nordligare klimat här. Är det kanske en sån? Är också orimligt sugen på en magnolia :love:
Nä, är en hybridmagnolia mellan japansk och stjärnmagnolia, Leonard Messel. Enligt blomsterlandet zon 1-3 men han som har Bispgårdens trädgård brukar säga det inte finns zoner, utan man ska kolla på förutsättningarna. De har en provodling med mycket spännande som de får att klara sig :)
 
Det mesta är klart för min del, ska täcka skönhetsrosen(de andra klarar sig ändå) och kaprifolen, sen får det lov att vara klart. Längtar till nästa sommar redan, nu är ju det mesta med markberedningen klart så nästa säsong kan jag ägna mig åt det roliga och faktiskt odla :D Vill inte se en enda meter markduk el gräva på bra länge! :crazy:

Dock har jag redan planer för nästa år, Bispgårdens trädgård säljer magnolia som tydligen funkar häruppe. Är löjligt sugen på en men ska läsa på först, de verkar va lite kinkiga.
OT, men, älskar Bispgårdens trädgård! Och spännande om de har en magnolia som fungerar här uppe, låter verkligen intressant 😊
 
OT, men, älskar Bispgårdens trädgård! Och spännande om de har en magnolia som fungerar här uppe, låter verkligen intressant 😊
Välkommen i klubben :D Högst farlig plats för plånboken! Jag var inte in o kollade på själva trädgården men de hade 3 stk till salu så jag utgår från de har provat :)
Tänkte jag ska se hur min zon 3-ros klarar sig först innan jag ger mig på nåt större. Nu är jag ju "bara" zon 4 och väldigt bra förutsättningar på platsen men en del vintrar är lite brutala med växlande temperatur och emellanåt mer is än snö.
 
Blir med lägenhet med pytteliten rabatt på framsidan. Jag tror det är något jag kommer orka sköta, så jag har köpt lite rea-lökar som ska ner i jord alldeles strax, har inte bytt nycklar än.
Låter riktigt bra för dig.
Är försäljningen av det andra genomfört redan eller väldigt på gång?
Tänker att det kanske blir lite tufft med dubbla boenden innan det är klart annars?
 
Låter riktigt bra för dig.
Är försäljningen av det andra genomfört redan eller väldigt på gång?
Tänker att det kanske blir lite tufft med dubbla boenden innan det är klart annars?

Vi har skrivit kontrakt och tillträde blir 1/12 (tid hos bank i Uppsala då). Men själva bytet sker nog före det lite i taget.
 
Vi har skrivit kontrakt och tillträde blir 1/12 (tid hos bank i Uppsala då). Men själva bytet sker nog före det lite i taget.
Ganska snart ändå. Bra.
Vad vill du ha i rabatten?
Här gör vi oss av med rabatter, (pallar inte) men ska ha odlings- och blomlådor längs nya altanen. Förhoppnongsvis lättare att hålla nässlor mm borta då.
 
Övervintra växter i kruka tex vindruva, banan, citron. Hur? Kan jag låta dem stå kvar i växthuset och slå in i bubbelplast, jute, mattor..? Täcka med fiberduk kanske.

Tips?
 
Övervintra växter i kruka tex vindruva, banan, citron. Hur? Kan jag låta dem stå kvar i växthuset och slå in i bubbelplast, jute, mattor..? Täcka med fiberduk kanske.

Tips?

Vindruvor är ju lite tuffare och klarar vintrarna när de har rötterna direkt i jorden, kan kanske räcka även om det bör vara hårdare för ett mindre exemplar som bor i kruka. Citron (och, tror jag, banan) behöver däremot ca 5 plusgrader vintertid för att inte ta mycket stryk eller dö så någon form av tillskottsvärme behövs för att låta dem bo kvar i växthus.

Mitt citronträd stod kvar i växthuset en mild skånevinter, delvis täckt med filtar och grejs över men utan tillskottsvärme. Det överlevde förvisso men några dygn var det ju under nollgradigt, så stora delar dog och det är fortfarande inte tillbaka i samma storlek som tidigare. Någon enstaka natt kan det klara nollgradigt eller ett par minus men mitt exemplar tänkte jag kånka in för vintersäsongen denna helg redan.

Helst ska ju citrusträden ha svalt och "uppleva" en lagom hård vinter men gärna lite tillskottsljus när det är som mörkast, så det talar också mot att vira in dem i mattor och annat som tar bort ljuset. Banan har jag ingen erfarenhet av men kan inte tänka mig att den är mindre känslig än citron, den är ju mer en tropisk växt med stora blad som inte kan må väl av frystemp eller ens neråt noll.
 
Ganska snart ändå. Bra.
Vad vill du ha i rabatten?
Här gör vi oss av med rabatter, (pallar inte) men ska ha odlings- och blomlådor längs nya altanen. Förhoppnongsvis lättare att hålla nässlor mm borta då.

Det jag köpt är fram för allt tulpaner. Ska passa på att gräva bort det gamla då som mest är ogräs gissningsvis. Ngn har delat av rabatt-bitarna med sneda plankor, ska göra något prydligare 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp