Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig redo för vintern! Hann fixa små ”hus” till mina två största kronärtskocksplantor (resten får klara sig så gott det går) och få ner vitlöken nästan två månader tidigare än förra året! Nu längtar jag till vårvinterns beskärning och att få köra igång kompostkvarnen på alla grenar.
 
Nu är det bara minusgrader i sikte framöver :(
Betyder det är våren kommer tidigare 2024 :confused:
Förra året var det inte så här mycket minusgrader hos mig
 
Ny Svt-serie idag, Drömträdgården! Bara fyra avsnitt och ett bekant upplägg "så förvandlade vi vår dötrista gräsmatta till... xxx". Idag ändå med ett lite annorlunda tema/inspiration i Kuba på 70-talet.

Men jag blir mest glad åt en liten trädgårdsserie den här tiden på året också, när allt man kan göra med trädgården är just att drömma. :)
 
Ny Svt-serie idag, Drömträdgården! Bara fyra avsnitt och ett bekant upplägg "så förvandlade vi vår dötrista gräsmatta till... xxx". Idag ändå med ett lite annorlunda tema/inspiration i Kuba på 70-talet.

Men jag blir mest glad åt en liten trädgårdsserie den här tiden på året också, när allt man kan göra med trädgården är just att drömma. :)
Är det bara fyra avsnitt jag tyckte det här avsnittet var riktigt bra
Kul att man visar att det går fel ibland tex när man monterar växthus jag menar läsa instruktionsmanualen är ärligt talat både tråkigt och obegripligt ibland :angel:

Jag har fått upp alla växtlampor i mitt tält i växthuset och släpat in krukor med jord så jag åtminstone ska kunna odla lite sallad
 
Hej!
Är det bara jag som sitter och bläddrar bland fröpåsarna och väntar på rätt tillfälle att sätta igång med nästa års odlingar?
Jag har ganska tråkiga fröpåsar införskaffade, flera olika tomatsorter, ngn paprika. Nästa år ska jag köpa en frökalender, det måste vara den bästa adventskalendern.
När börjar ni så, och vad börjar ni med?
 
Hej!
Är det bara jag som sitter och bläddrar bland fröpåsarna och väntar på rätt tillfälle att sätta igång med nästa års odlingar?
Jag har ganska tråkiga fröpåsar införskaffade, flera olika tomatsorter, ngn paprika. Nästa år ska jag köpa en frökalender, det måste vara den bästa adventskalendern.
När börjar ni så, och vad börjar ni med?
Jag tänkte börja med paprika och chili i veckan som kommer. Har extra ljus och värmematta.
Annars har jag tänkt att mest direktså blommor och ha lite gurka. Kommer ha en bebis nästa säsong så tänkte ta det lite lugnt med odlandet.
 
Hej!
Är det bara jag som sitter och bläddrar bland fröpåsarna och väntar på rätt tillfälle att sätta igång med nästa års odlingar?
Jag har ganska tråkiga fröpåsar införskaffade, flera olika tomatsorter, ngn paprika. Nästa år ska jag köpa en frökalender, det måste vara den bästa adventskalendern.
När börjar ni så, och vad börjar ni med?

Jag börjar med paprika, chili och övriga något mer segväxande i januari-februari. Med extraljus och värmematta, förstås. Sen ut i växthuset förhoppningsvis mars, om temperaturen är bra (med understödjande värmefläkt nattetid).
 
Hej!
Är det bara jag som sitter och bläddrar bland fröpåsarna och väntar på rätt tillfälle att sätta igång med nästa års odlingar?
Jag har ganska tråkiga fröpåsar införskaffade, flera olika tomatsorter, ngn paprika. Nästa år ska jag köpa en frökalender, det måste vara den bästa adventskalendern.
När börjar ni så, och vad börjar ni med?
Vi började med chili, 1/12 :angel: I januari sår vi paprika och ev. aubergine. Resten tänker jag vänta med så länge det bara går
 
Hej!
Är det bara jag som sitter och bläddrar bland fröpåsarna och väntar på rätt tillfälle att sätta igång med nästa års odlingar?
Jag har ganska tråkiga fröpåsar införskaffade, flera olika tomatsorter, ngn paprika. Nästa år ska jag köpa en frökalender, det måste vara den bästa adventskalendern.
När börjar ni så, och vad börjar ni med?
Jag börjar i februari med chili, paprika och äggplanta. Sen i mars är det tomater några blommor lite beroende på vad jag tänkt mig. Sen i April gurka och andra ur det släktet samt ev blommor. I maj är det korta förodlingar typ majs. Jag försöker att inte starta för tidigt, det blir bara trångt där i april maj och frösådderna får för lite utrymme och ljus, stannar i växten och man får helt enkelt ingen direkt vinst med de där extra veckorna, snarare tvärt om. Varje år bestämmer jag mig också för att ha färre plantor på förädling och varje år misslyckas jag med att hålla det.
 
Jag har börjat fila på (ytterligare) ett projekt ett projekt till nästa år. Vi har planerat att skaffa häck i flera år, men det har inte blivit av än. Nu har jag börjat snegla lite på vår enorma aronia och har läst mig till att den går att sticklingsföröka. Den verkar ju trivas bra här på gården och det skulle vara ett väldigt billigt projekt. Lägg därtill att den är superfin på hösten. Frågan är dock hur lång tid det kan tänkas ta från stickling till färdig-ish häck på typ 50 cm? Någon som drivit upp häck/buskar från stickling och har några bra tips jag inte får missa? Är det värt det om man inte har bråttom och hellre lägger pengar på annat?
 
Jag har tänkt lägga upp här ett tag, mina micro tomater är på g under lampa, ser det är en del blommor som blommar nu, så får förhoppningsvis tomater i början på det nya året 😁👌

DSC_4442.JPG
 
Jag har börjat fila på (ytterligare) ett projekt ett projekt till nästa år. Vi har planerat att skaffa häck i flera år, men det har inte blivit av än. Nu har jag börjat snegla lite på vår enorma aronia och har läst mig till att den går att sticklingsföröka. Den verkar ju trivas bra här på gården och det skulle vara ett väldigt billigt projekt. Lägg därtill att den är superfin på hösten. Frågan är dock hur lång tid det kan tänkas ta från stickling till färdig-ish häck på typ 50 cm? Någon som drivit upp häck/buskar från stickling och har några bra tips jag inte får missa? Är det värt det om man inte har bråttom och hellre lägger pengar på annat?

Har inget bra tips eftersom jag inte riktigt vet hur mitt egna projekt går, men förra hösten tog jag sticklingar från en rosa fläderbuske. Sådana grensticklingar med klack. Tog runt 10 st, planterade dem fördelade i två krukor och höll lätt fuktig jord. De bodde i orangeriet hela vintern, inte frostfritt men skyddat och ljust. På våren hade endast två sticklingar fått rötter och gav nya blad. I slutet av sommaren planterade jag ut dem på friland, får se om de hann etablera sig okej inför vintern. Borde kanske planterat dem på våren men var lite för orolig för uttorkning, lite visste jag att det skulle bli en så blöt sommar 😅
 
Det positiva med milt väder i mitten av december är att man kan passa på att sätta ner de bortglömda lökarna som man köpte tidigare i höstas. :o

Skägglök 'Mount Everest', 4 st
Kungsängslilja 'Alba', 10 st
Syrentulpan 'Lilac Wonder', 50 st
Hybridbägarkrokus 'Cream Beauty', 30 st
Darwinhybridtulpan 'Daydream', 20 st
Triumftulpan 'Creme Fraiche', 14 st
Tulpan 'Avant Garde', 14 st
Tulpan 'Copper Image', 14 st

Totalt 156 lökar i backen! :)
 
Det positiva med milt väder i mitten av december är att man kan passa på att sätta ner de bortglömda lökarna som man köpte tidigare i höstas. :o

Skägglök 'Mount Everest', 4 st
Kungsängslilja 'Alba', 10 st
Syrentulpan 'Lilac Wonder', 50 st
Hybridbägarkrokus 'Cream Beauty', 30 st
Darwinhybridtulpan 'Daydream', 20 st
Triumftulpan 'Creme Fraiche', 14 st
Tulpan 'Avant Garde', 14 st
Tulpan 'Copper Image', 14 st

Totalt 156 lökar i backen! :)
Oj vad härligt. Jag tittar längtansfullt på de billiga fina lökarna på konsum men här är det stenhårt i backen så det går inte att få ner något :(
(och jag skulle verkligen behöva få ner 4-6 stolpar men det är en helt annan historia)
 
Oj vad härligt. Jag tittar längtansfullt på de billiga fina lökarna på konsum men här är det stenhårt i backen så det går inte att få ner något :(
(och jag skulle verkligen behöva få den 4-6 stolpar men det är en helt annan historia)

Surt! Jag blev lite orolig över om jag hade kunnat lagerhålla löken till i vår och då sätta i krukor istället, men nu hade vi "tur" så det var bara att gå ut och trädgårdsjobba.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp