Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Jag blev lite sugen på att odla svamp förresten. Tog ner en björk i somras så har färsk ved att plantera i.

Någon som testat? Tyvärr vet jag inte hur de olika svamparna man kan köpa mycel till smakar, kanske måste köpa i mataffären och provsmaka först 🤔.

Jag har odlat shiitake, det är en god och lättodlad svamp som funkar bra i vårt klimat. :):d

Åh, nu tittade jag in på nordfrö och de har en ärtsort jag letat efter sen mina stackars plantor blåste sönder i somras så att jag inte hann ta några fröer.
 
I zon 6 har odlingsåret 2024 börjar med sådd av chili, paprika och två sorters busktomat.
I höst hann vi just precis få ut barken i det som ska bli en köksträdgård. Ytterligare ett varv brädor ska till på de flesta av lådorna, känns som att det är begränsat vad som kan trivas i så låga lådor annars (som en pallkrage hög)?
Just nu är allt dock under 70 cm snö så jag kan bara planera. Är sugen på att prova odla gurkan Sonja och Sub Arctic plenty där ute. Får vara värt att prova en sommar och så får jag utvärdera sen. Planeringsfasen är så behaglig; förväntan, läsa på, fundera, ingen stress och inget jobb. Återhämtande!
1000009201.jpg
 
Jag är taggad, himla skönt känna för kände mig trött på odlandet i augusti redan 😅 min lärdom från förra året är att jag ska dra ner kraftigt på grönsakerna och inte ha grödor som kräver vatten vareviga dag på odlingslotten. Kravet på att vattna varje dag i somras gjorde det kändes mer som ett tvång gå till lotten än kul. Lärdom 2 var att fröså i tid.

Jag har en chilipeppar(padron) och en paprikaplanta(california wonder) som övervintrar fint under växtlampa. Planen är att komplettera med en till paprika, dock har jag inte bestämt sort än.

Nere på lotten ska jag dels lägga ut lite grus i gångarna, höja några bäddar med mer jord, sätta fler rosor(vanessa bell och flammentanz) och smultron :d är sugen på en till kaprifol också.
 
Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång för många av oss och flera har säkert redan hunnit sätta några frön i jorden.

För egen del börjar det bli dags att ta fram chili- och paprikafrön som jag kommer att så på nyårsdagen, så det är startskottet för min del. Jag ska även sätta mig och förboka utsäde av potatis, lök och sparris. Nästa gång det blir mildväder ska jag även passa på att utöka och grunda några pallkragar och flytta några kragar från ett område jag inte riktigt får fason på, så det blir nästa års potatisland istället.

Bjuder på en bild från i somras, i början av juli!

Visa bifogad fil 135503

Finns det något särskilt du satsar på 2024?
Vad tar du med dig för lärdomar från 2023?


God fortsättning och gott nytt :bump:
Ååh vilken härlig sommarbild! :love:

Tar med från 2023: Bryt ihop och kom igen. Och jo, du kan visst plantera för många zucchiniplantor.

2024 ska vi testa fler morotssorter, inte lägga alla ägg i samma korg (om en sort inte vill fungera kanske någon annan tar sig bättre). Sen ska vi testa att odla aubergine och pumpor, utöver allt det gamla vanliga, och så ska jag försöka dela några av våra hostor och flytta dem till en lite skuggigare rabatt som behöver grönska. Och testa att sticklingsföröka aronian
 
Jag och min sambo har köpt hus med 2000 kvm tomt så jag ska äntligen få odla i riktig mark och inte bara i krukor på balkongen!

Vi flyttar in i januari så när vi kommit på plats ska jag förså någon chili och någon paprika. Brukar ha Padrones så blir nog det igen.

I vår ska jag anlägga odlingsyta, tänker att jag ska försöka få tag i gödsel och/eller typ ensilage och anlägga no dig-bäddar. Vill ha flis i gångarna tror jag. Det ska bli så roligt!
 
Jag kommer nog inte förså något speciellt i år. Gurka möjligtvis. Förra året hade jag hela käksbänken full hemma, och det tröttnar jag snabbt på.
Blir förmodligen inte heller någon zucchini i år (äter den inte), oklart med tomater, de vill inte mogna helt i friland.

Tänkte ge mig på kål i år.
Men måste fixa nått nät/duk.
Sen blommor.

Mina dahliaknölar har blivit dåliga. Har förvarats i vattenrummet i stallet med ca 5-15 grader i. Tror de blev dåliga av att jag spolade av all jord från dem. La dem dock på tork innan de lades i kartonger inför vinterförvaringen. Tråkigt hur som.
 
Vi ska lägga en gång från altanen till växthuset. Kommer förmodligen lägga plattorna glest, så det är en halvmeter eller så med gräs emellan dem. Tror det blir bra. Hoppas jag i varje fall. Plattorna har legat sen i somras och väntat på att vi ska ta tag i det.
Det blir nog det enda trädgårdsprojektet nästa år.
 
Kul med ny tråd!

Satsa mer på: ÖRTER, satte alldeles för lite så det blev enbart persilja till frysen. Mer sockerärter också, så gott och enkelt! Sparade eget utsäde från Norli (har ingen trådig sträng i) och Lokförare.

Lärdomar 2023: Vilka tomatsorter jag kan dra ner på. Att mitt nya bevattningssystem funkade prima!
 
Härligt inspirerande "trådintro-bild" @Fruentimber! :love:

Jag har röjt i odlingsrummet helt nyligen och har för en gångs skull någorlunda koll på fröerna som jag sorterade ordentligt tidigare under hösten. Så jag lär ju snart börja med att stoppa ner lite paprika och chili + en och annan aubergine och kronärtskocka. Men ska försöka att inte dra igång för stora nya trädgårdsprojekt 2024 pga att jag räknar med att äntligen få avsätta mer tid för ridningen igen.

Det blev ett lyckat blomsterår 2023 så jag försöker i alla fall upprepa både dahliaodlingen och få ut fler perenner/bienner som jag dragit upp 2023 + några ettåringar till buketter. Även bär och frukt gav en hel del.

Det som var lite sämre resultatmässigt under 2023 var grönsaksodlandet, så ska jag göra eller bekosta något odlingsprojekt nästa år så måste det handla om ett bättre upplägg för bevattningen för att inte den ska sluka så mycket tid och kraft när allt är som mest intensivt i maj-juni. Och så ännu fler rejäla klättergrejor till bönor och ärtor så det finns på plats direkt när jag planterar ut.

Saker som jag vill prioritera 2024 är sallat, bönor, ärtor och olika kålsorter. Jag hade mängder av kålplantor i år men tror det var kaniner/harar som hjälpte till att sluka dem som späda denna gång så då hjälper Turex föga utan de måste spärras in bättre också. Jag är särskilt sugen på olika sorters brysselkål + rödkål och blomkål. Men ska göra ett nytt försök med riktigt tidig spetskål att skörda på sommaren också.
 
Åh, jag har bara tänkt tanken att jag borde så tomater och paprikor nu. Är väl lagom att så nästa års paprikor samtidigt som man skördar de sista från sommarens plantor??
 
Jag ska också så chilisar på nyårsdagen! Jag har gjort det tidigare år men ifjol var min mentala hälsa helt meh så det blev inte av - resulterade i noll skörd. Jag var bitter hela våren.
Jag har också en sparad planta från förra året som int ebar en enda frukt, det ska bli intressant att se om den gör det nu. :)

Sedan vet jag inte om jag ska köra potatis igen eller bara slänga ut vildblommor i potatisbänken.
 
Jag har massor av gamla (1-3 år) öppnade fröpåsar av olika sorter, tror ni det är värt försöket att så dem eller är de körda? Det är tomater, chili, rotfrukter, salladslök, sallat, kryddväxter, palsternacka, pumpor mm och har bara legat i en låda i rumstemperatur. Känns lite onödigt att köpa nya påsar varje år för att sen använda 1/4.
 
Jag har massor av gamla (1-3 år) öppnade fröpåsar av olika sorter, tror ni det är värt försöket att så dem eller är de körda? Det är tomater, chili, rotfrukter, salladslök, sallat, kryddväxter, palsternacka, pumpor mm och har bara legat i en låda i rumstemperatur. Känns lite onödigt att köpa nya påsar varje år för att sen använda 1/4.
Kör! Det värsta som kan hända är att de gror lite sämre :up:
 
Jag har massor av gamla (1-3 år) öppnade fröpåsar av olika sorter, tror ni det är värt försöket att så dem eller är de körda? Det är tomater, chili, rotfrukter, salladslök, sallat, kryddväxter, palsternacka, pumpor mm och har bara legat i en låda i rumstemperatur. Känns lite onödigt att köpa nya påsar varje år för att sen använda 1/4.
Kör på. Jag använder frön i flera år, har vissa som är typ 7+ år som fortfarande gror. Sallat har dock kort hållbarhet, så det kan du prova om gror.
 
Jag har massor av gamla (1-3 år) öppnade fröpåsar av olika sorter, tror ni det är värt försöket att så dem eller är de körda? Det är tomater, chili, rotfrukter, salladslök, sallat, kryddväxter, palsternacka, pumpor mm och har bara legat i en låda i rumstemperatur. Känns lite onödigt att köpa nya påsar varje år för att sen använda 1/4.
Jag hade definitivt sått dem och testat. Vi står rätt ofta fröer som varit med ett tag, ibland märks det inte något alls på grobarheten och ibland blir det sämre utfall. Testa och se! :)
 
Kör! Det värsta som kan hända är att de gror lite sämre :up:

Kör på. Jag använder frön i flera år, har vissa som är typ 7+ år som fortfarande gror. Sallat har dock kort hållbarhet, så det kan du prova om gror.

Jag hade definitivt sått dem och testat. Vi står rätt ofta fröer som varit med ett tag, ibland märks det inte något alls på grobarheten och ibland blir det sämre utfall. Testa och se! :)
Tack för (orimligt snabba, klockan är 06.30 för bövelen :rofl:) svar! Då låter jag nog detta vara ett "tömma förråden"-år och så får det bli som det blir. Möjligen att jag kompletterar med broccoli som jag är sugen på att testa, och så hat jag redan bokat utsäde för potatis, schalottenlök och sparris.
 
Jag har massor av gamla (1-3 år) öppnade fröpåsar av olika sorter, tror ni det är värt försöket att så dem eller är de körda? Det är tomater, chili, rotfrukter, salladslök, sallat, kryddväxter, palsternacka, pumpor mm och har bara legat i en låda i rumstemperatur. Känns lite onödigt att köpa nya påsar varje år för att sen använda 1/4.

Palsternacka och sallat är typiskt sånt som kan vara kinkigt med "bäst före"-datum, men det är ju bara att pröva och se. Däremot tomat, chili, kryddor etc håller flera år! :)
 
Nytt år med "minsta möjliga insats"-trädgård. Ska flytta en rabatt med perenner och så gräs där de tidigare stått. Har bestämt mig för att dahliorna ska få bo i kryddlandet där de till min stora förvåning verkar trivas bäst... Alla fröer som eventuellt ska sås måste gå att direktså. Ska verkligen försöka ta tag i att sätta upp ett ordentligt stöd till vindruvorna (vajer). Om något ätbart ska odlas så blir det purpurbönor. Skulle tro att det är en görbar plan för vår stackars trädgård 2024.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp