Trähäst till voltige?

S

SofieJ

Hej!!
Jag bor i Halmstad och vi håller så smått på att starta upp lite voltigeverksamhet i vår klubb. Vi har haft en del träning tidigare och hade på vårt första prova på tillfälle idag 15 ungdomar som var jätteintresserade.

Vi skulle vilja ha en trähäst/bock eller nånting som man kan träna på så att vi inte sliter för mycket på våra hästar. Är det någon som har tips på var man kan få tag i det eller hur man kan bygga själv???

Tack på förhand!
Sofie, Louise & Lisa
 
Sv: Trähäst till voltige?

Vi har byggt våran själva. Åkte till träaffären och köpte lite olika plankor och ribbor, två skumgummimadrasser och en presenning. Sen byggde vi en jättefin trähäst.
Den är runt 180 lång och ca 150 hög. Kanon bra!
 
Sv: Trähäst till voltige?

Måste bara säga att jag tycker det är jätteroligt att ni ska starta upp voltige! Bra med fler klubbar! :)

De flesta har nog byggt sina trähästar själva, eller köpt av nån annan voltigeklubb. Jag vet bara ett ställe som säljer trähästar annars, och de är rätt dyra (x antal tusen), ligger i Tyskland såklart.

Vi har tre stycken, en köpte vi från Lagga för flera år sen sen, och de två andra har snälla voltigepappor byggt vid olika tillfällen. Däremot har jag ingen aning om hur de gjorde, är själv fruktansvärt ohändig med sånt. :D
 
Sv: Trähäst till voltige?

Tack för de snabba svaren!
Det är ingen som har en mer utförlig beskrivning på hur ni har byggt? Vi har en hel del händigt folk i klubben som säkert gärna skulle ställa upp och bygga, men då måste de veta hur det ska se ut. Vi som håller i voltigen nu har inte jätte, jätte mycket erfarenhet av voltige, men vi hade en tränare i klubben för ett par år sedan som hållit på mycket med voltige introducerade det och tog oss på läger och så, men minnet av hur trähästarna där såg ut är inte det bästa.

Det finns kanske en bild på en bra trähäst vi kan sätta i händerna på våra snickare??

Tack igen :)
 
Sv: Trähäst till voltige?

Hm. Jag höll på med voltige för ett par år sen när jag var liten, och lyckades då tjata till mig av min far att han skulle bygga en trähäst. Vi hjälptes åt och använde de plankstumpar vi hade och den vart riktigt bra. Nu står den dock bara i ett sjul på gården för det mesta, men man vet aldrig, kanske den kommer till användning.
Jag har en ritning någonstans, *tänka* skulle kunna leta reda på den till imorrn kanske.. I vilket fall skulle jag väl kunna fota trähästen och mäta lite hur stor den är.. Återkommer..
 
Sv: Trähäst till voltige?

Vi har bilder på våra trähästar på vår sida http://stockholmvoltige.has.it gå in på hästar, och sen Brunte, Biggen & Blondie.

Sen har jag för mig att de har haft en mall på en trähäst på AVA (American Vaulting Association)s sida, men den har inte benen på samma sätt vad jag minns. Vet inte om de har kvar den heller..
 
Sv: Trähäst till voltige?

Hej, jag sökte lite på det här med trähästar till voltige och hittade denna tråden här. Skulle någon kunna ge en beskrivning på hur man bygger det, då jag såg att Torun bla hade en mall någon stans. Tacksam för svar. Mvh Sabina
 
Sv: Trähäst till voltige?

Vår klubb har en trähäst som är byggd av en vanlig bock med en tunna ovanpå, fastbunden. Fungerar jättebra, det går att ha både sadel och voltigegjord runt tunnan om man vill.
 
Sv: Trähäst till voltige?

okej, tack för svaret! Det var ngt nytt för mej! Men jag skulle ändå vilja veta mer hur man bygger de "vanliga".
Tack!
 
Sv: Trähäst till voltige?

Varför åker ni inte till Laholms ryttarförening och kollar på deras trähästar. Ni har ju bara någon mil dit. Försök kontakta klubben och starta ett samarbete. de kan säkert ge er många tips och råd om hur man bygger en trähäst och även tips och råd om mycket annat. Ni har ju även en voltigklubb i våxtorp som ni kanske kan få hjälp av. kul att ni startat upp något i Halmstad skall bli spännande att följa utvecklingen.
 
Sv: Trähäst till voltige?

Jag funderar på att skaffa en trähäst... (Bokstavligt en skötarhäst...) men jag behöver öva på några få saker innan, så jag hoppas det går på en trähäst. Jag vet inte något ställe där man får tag i trähästar, mer än att man kan bygga en själv. Tänk om man kan köpa en trähäst och sedan bygga på den..?:idea::confused:
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 451
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: Mustang
·
Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 267
Senast: Lager
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp