Hjälp! Vilken häst passar mig?

Tack! Vad var det för mankhöjd på din tidigare, samt den du rider nu? Och hur lång är du? Jag tycker fjordingar är enormt fina. Har dock inte mycket erfarenhet av att rida dem.

Min gamla fjord var ca 145 cm, långsträckt och rejäl kraftigare modell :). Mitt unga sto jag har nu var när jag köpte henne knappt 4 år, 138 cm och kortare rygg :). Jag själv är 165 cm, har för mig stoets uppfödare är 170 cm (om inte några cm till) :)
 
Hej!

Jag tänker att en bra häst inte har en ras. Vi köpte nyligen en häst till min sambo. Tänkte oss nånting kallblodsliknande, lugnt och tryggt för lite skogsridning och turer i skogen. Hem kom ett dressyrstammat holländskt halvblod, alldeles för stor för att jag skulle känna mig säker och dessutom inte allls särskilt lugnt, utan snarare pigg och framåt. Vi är toknöjda!

Många av dom lite tyngre raserna kan vara svåra att rida om man inte rider dom ordentligt emellanåt. De kan dessutom vara svåra att hitta bromsen på om man får tag i gasen. Så jag säger att ni ska provrida massor med hästar, av olika typer och se vad ni gillar. En bra häst sitter inte i rasen, utan i lynnet.

/Lavinia, som aldrig tänkte ha en stor, brun, halvblodsvalack och som nu fått alla sina fördomar vända upp och ner. Han är underbar!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 108
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp