Träna balans?

rebeccae

Trådstartare
Hej!

Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra.

Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller tillbaka" hästen för att få bättre balans så att det går långsammare. Det känns också som att jag nästan skulle kunna tappa stigbyglarna om jag inte drar ned på farten. Att jag studstar runt typ i sadeln och får inte i lättridningen pga det.

Men jag undrar om någon har några tips på övningar/träningar som man kan göra själv (helst hemma, annars på gymmet)? Förutom tåhävningar etc.
Typ träna benmuskler eller mage eller något?

Alltså för att kanske bli lite mer stabil i sadeln?


Jag är 162 cm lång och väger ca 50 kilo och vet inte om det kanske skulle bli bättre balans om jag gick upp i vikt för att komma i bättre balans? ;)
Jag rider en mindre häst, en basjkir, men hon är i "ponny-storlek".
 
Hej!

Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra.

Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller tillbaka" hästen för att få bättre balans så att det går långsammare. Det känns också som att jag nästan skulle kunna tappa stigbyglarna om jag inte drar ned på farten. Att jag studstar runt typ i sadeln och får inte i lättridningen pga det.

Men jag undrar om någon har några tips på övningar/träningar som man kan göra själv (helst hemma, annars på gymmet)? Förutom tåhävningar etc.
Typ träna benmuskler eller mage eller något?

Alltså för att kanske bli lite mer stabil i sadeln?


Jag är 162 cm lång och väger ca 50 kilo och vet inte om det kanske skulle bli bättre balans om jag gick upp i vikt för att komma i bättre balans? ;)
Jag rider en mindre häst, en basjkir, men hon är i "ponny-storlek".
Du behöver hitta balansen i sadeln och det är svårt att göra om man inte är uppe i sadeln, men att träna att stå i lätt sists med båda fötterna i golvet kan vara en övning. du ska alltså böja knäna och luta dig lite framåt och sedan hitta balansen så du inte lutar dig för mycket framåt eller bakåt.
 
Att du studsar rundor och nästan tappar stigbyglarna beror till största del på att du sitter och spänner dig. Fråga din ridlärare om du kan få ha ett stigläder om hästens hals som du kan hålla i så du inte sitter och håller balansen i tyglarna och drar hästen i munnen. Att hitta den grundläggande balansen och rytmen i hästens gångarter gör man bara genom att rida i gångarterna, takten och balansen för tex lättridning hittar du inte på gymmet eller hemma. Du kan träna upp muskelgrupper som hjälper till med balansen genom styrka och koordination dock, tex balansövningar, övningar som ökar bålstabiliteten osv. Att göra plankan med armbågarna på en pilatesboll tex är bra för bålstabiliteten. Man kan också sätta en pilatesboll på en bänk eller pall och sen sitta grensle över den och försöka hålla balansen utan att ha fötterna på golvet.

Det absolut bästa är egentligen om man kan ta hjälp av någon som longerar hästen så att man slipper tänka på att styra och reglera hastigheten medan man fokuserar på balans och rytm, men det är såklart svårt om man bara rider på ridskola i en grupp med andra.
 
Har du rätt längd på stiglädren? Jag har svårt med balansen om de är för långa,så testa att korta dem något hål kanske? Jag har också fått tips om att när man rider lätt ska man inte ställa sig rakt upp, utan mer framåt med underlivet. Det hjälper mig att hålla en jämn ryttm med hästen. Och som sagt slappna av, men jag vet att det inte alltid är så lätt.
 
Hej!

Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra.

Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller tillbaka" hästen för att få bättre balans så att det går långsammare. Det känns också som att jag nästan skulle kunna tappa stigbyglarna om jag inte drar ned på farten. Att jag studstar runt typ i sadeln och får inte i lättridningen pga det.

Men jag undrar om någon har några tips på övningar/träningar som man kan göra själv (helst hemma, annars på gymmet)? Förutom tåhävningar etc.
Typ träna benmuskler eller mage eller något?

Alltså för att kanske bli lite mer stabil i sadeln?


Jag är 162 cm lång och väger ca 50 kilo och vet inte om det kanske skulle bli bättre balans om jag gick upp i vikt för att komma i bättre balans? ;)
Jag rider en mindre häst, en basjkir, men hon är i "ponny-storlek".
Hade du rätt längd på dina stigbyglar? Försök att hålla i manen och känna av hästens gångarter när du rider. Tänker att det kanske inte är så mycket balans vanligtvis utan mer i sadeln. Men jag vet inte. Så du kan ju testa att bara göra lite basic balans övningar hemma? Stå på ett ben, stå på tå kanske osv. Hoppas du hittar balansen i sadeln snart, lycka till i framtiden!
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 329
Träning Hej! Jag är medryttare på en fantastisk D-ponny som rider ca 2-3 dagar i veckan och tävlar lite då och då, rider även för tränare...
Svar
10
· Visningar
1 139
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 770
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 830
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp