Träna hästen varannan dag?

Låter helt ok med varannan dag varierad ridning och longering.
Longering för mig är med grimma ev equiband en kort stund. Ser inte longering som träning mer än att lära röstkommando och byta gångarter. Longering längre tid monotont med inspänning gör mer skada än nytta.
 
Ok, jag longerar också utan bett och inspänningar med kapson och det blir lite skritt, trav och galopp.

Men det jag menade var om denna lilla stund av rörelse egentligen har någon större betydelse för hästen jämfört med om man inte hade longerat.
Jag är av den bestämda uppfattningen att all rörelse är av godo - både för kropp och knopp. Så länge man inte gör något dumt förstås. Däremot ska man förstås inte longera för mycket då det sliter att springa på volt hela tiden, speciellt om hästen inte gör det i balans.
 
Jösses.. Jag är glad om jag lyckas klämma in träning av häst en gång i veckan. Är jag väl ledig från jobb, inte smällkallt, blöt hopplös ishalka eller snöstorm så är stallet upptaget. Kan inte direkt påstå att min häst haft skador på grund av vila. Jag tror inte du behöver oroa dig. Jag har hört att musklerna byggs upp igen under vila så det gör nog inget om hästen får stå i hagen och må gott en dag mellan träningspassen ibland.
 
Nja jag tänker att antingen tränar man ganska hårt varannan dag och skrittar ut/ annat lätt dagen efter, vet att en del gör så. Jag brukar generellt hålla igång lugnare flera dagar i rad med varierad motion. Det lägger man ju upp som man själv vill och vad som funkar för hästen och även hur man väljer att vila den :).
 
Jag är av den bestämda uppfattningen att all rörelse är av godo - både för kropp och knopp. Så länge man inte gör något dumt förstås. Däremot ska man förstås inte longera för mycket då det sliter att springa på volt hela tiden, speciellt om hästen inte gör det i balans.
Det förstås. Men är det så livsviktigt för hästen att man bör slå knut på sig själv och stånga sig blå för att hinna med den där lilla stunden av rörelse de dagar man egentligen inte har tid, eller kan man skippa det dåliga samvetet över dessa dagar när man bara hinner mocka och pyssla med mat och vatten?
 
Jag funderar på hur mycket en kort stunds longering egentligen betyder? Jag försöker också longera eller gå en liten promenad de dagar jag inte hinner rida. Men undrar om det egentligen gör någon skillnad.
Klart att det gör skillnad. Det är viktigt för hästens mage att den rör sig och för kroppens skull att den inte bara står helt still och liksom stelnar. Plus att bara få ur sig lite energi. Bara det att den får röra sig lite vilket minskar tex ev svullna ben gör ju skillnad.
Inte så att hästen typ kommer dö annars men om man (som jag) har valt att ha hästen i ett stall där hagvistelsen är begränsad så tycker jag att man är skyldig hästen att ge den iaf lite rörelse på vilodagar. Enstaka dagar kanske man inte hinner, men någonting kan man ju oftast få till. Longera kort, promenera lite, gå i skrittmaskin eller liknande.
Det förstås. Men är det så livsviktigt för hästen att man bör slå knut på sig själv och stånga sig blå för att hinna med den där lilla stunden av rörelse de dagar man egentligen inte har tid, eller kan man skippa det dåliga samvetet över dessa dagar när man bara hinner mocka och pyssla med mat och vatten?
Det beror väl på hur ofta det händer? Och som sagt hur hästens hagsituation ser ut.
Någonting hinner man ju oftast. Om man bara hinner promenera 5 minuter på stallplan så är ju iaf det bättre än inget alls.

För min del kanske det händer typ max en gång i månaden eller mer sällan att jag inte hinner göra något alls. Ytterligare någon dag per månad som jag bara hinner gå en kortis. Annars innebär alltid vilodagar för oss att hästen gör någonting.
Nu har hon nyligen lärt sig att gå i skrittmaskinen och det kommer underlätta när man har ont om tid.

När jag stod i stall med stora hagar och längre utevistelse hade jag noll dåligt samvete av att inte göra något med hästen på vilodagar. Jättestor skillnad.
 
Låter bra, jag märker ingen skillnad på henne. 😇
Det beror väl på hästen, tänker jag? En del hästar blir roligare att rida om de bara går varannan dag, då får de motivation och tycker det är kul. Medan andra behöver gå varje dag för att få bränna av överskottsenergin. Har man en sån häst så kan det ju bli skaderisk, för att hästen kryper ur skinnet för att den inte rört sig, eller att den är äldre och stel, och behöver få gymnasticeras igenom för att hålla sig smidig och rörlig. Men det är omöjligt att säga något generellt, tycker jag. Det beror helt på hästen. Det finns hästar som kan vila i tre månader, och när man sitter upp så kan man i princip ta vid där man slutade tre månader tidigare (om än med sämre ork och kondis, förstås), och det finns hästar där man efter tre månader har en stel, oliksidig häst som tar en månad innan man har vad man hade innan vilan. Lite samma sak med att rida varannan dag - för en del hästar är det perfekt, för andra inte.
 
Hej!
Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har svårt att hinna med ridningen varje dag)
Oftast ridning, ibland longering.
Rider och tränar på hobbynivå, tävlar både hoppning och dressyr. Försöker att träna varierat, mellan paddock, ridhuset, uteritt, hoppning max en gång i veckan osv.

När jag pratar om att jag bara tränar varannan dag så är det många som reagerat på detta och att det kan ge ökad skaderisk.

Vad säger ni om detta?
Sliter absolut inte, tvärtom så får hästen bra återhämtning. Mina hästar går 3-5 dagar i veckan. När jag tränat som hårdast inför 120 km så fick hästen vila minst var tredje dag. Med vila menar jag givetvis hagvila, helst i stor hage så den verkligen rör på sig. Tycker generellt att folk tränar sina hästar lite onödigt ofta.
 
Det viktigaste är väl snarare att arbets bördan och vad hästens faktiska tränings status är stämmer överens och att upplägget är hyfsat konsekvent. Dvs inte att det blir någon weekend warrior av det hela eller att ena stunden rida hästen 2grr/vecka andra stunden varje dag. Sen om det innebär ridning varje dag eller varannan, var tredje dag tror jag är mindre viktigt.

Sen att hästens grundbehov av rörelse och stimulans tillfredsställs i hagen ser jag som en självklarhet oavsett ridnings mängd, undantag rehab/tillfälliga lösningar. Men vet att inte alla tycker så. 🤷‍♀️

Tror att på min kompis jobb (travhästar) så går dom 2-3 pass i veckan eller nåt sånt, och då går dom ganska hårda pass samt i gigantiska kuperade hagar. Har inte upplevt att dom skadat sig oftare än ridhäst stall av motsvarande storlek jag varit i kontakt med, speciellt inte med tanke på nivån dom tränar/tävlar. Snarare vanligare att dom kommer in från hagen med sår/sparkzsskador än nåt annat. Dock har ju jag bara andra hands info men bara som ett annat perspektiv.

Själv har jag haft perioder då ponny gått väldigt sporadiskt, och det har inte varit några problem mer än att jag fått tagit det lugnare än om hon varit mer konsekvent igång.
 
Hej!
Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har svårt att hinna med ridningen varje dag)
Oftast ridning, ibland longering.
Rider och tränar på hobbynivå, tävlar både hoppning och dressyr. Försöker att träna varierat, mellan paddock, ridhuset, uteritt, hoppning max en gång i veckan osv.

När jag pratar om att jag bara tränar varannan dag så är det många som reagerat på detta och att det kan ge ökad skaderisk.

Vad säger ni om detta?
Be dem Googla Catoki och McLain Ward så har du svar på tal 😉
 
Min ena som haft problem med bakknäna rider jag sen årsskiftet bara varannan dag. Det har gjort enorm skillnad. Han är mycket piggare, mer positiv och jag känner mig trygg i att han alltid får ordentligt med återhämtning. Även veterinären är väldigt positiv till detta upplägget.
 
Min ena som haft problem med bakknäna rider jag sen årsskiftet bara varannan dag. Det har gjort enorm skillnad. Han är mycket piggare, mer positiv och jag känner mig trygg i att han alltid får ordentligt med återhämtning. Även veterinären är väldigt positiv till detta upplägget.
Intressant, har ju följt dina vita springare och intressant att läsa om detta upplägg. Vad gör du de dagar han vilar? Går han bara i hagen eller kan du tex skritta ut i skogen? :)
 
Intressant, har ju följt dina vita springare och intressant att läsa om detta upplägg. Vad gör du de dagar han vilar? Går han bara i hagen eller kan du tex skritta ut i skogen? :)
Han går bara i hagen. Är ute mellan 6-18. Rör sig endel i hagen i synnerhet när Dio tar sig in till honom och jagar Zacke🙄.
 
Jag rider typ varannan dag och har gjort det alla 5 år jag ägt min häst. Hinner inte mer än typ 4 dagars ridning i veckan, plus att han blir roligare att rida om han får vila mer. Nu är ju detta bara anekdotiskt, men min häst har också haft noll skador under dessa 5 år förutom hovbölder, så det verkar inte skada honom, och han håller en ok grundkondition. Vi rider på hobbynivå, tränar hoppning någon dag i veckan.
Numer går han på lösdrift, men har tidigare stått på box över natten.

Dock har jag också haft/har stora problem med det mentala kring att inte rida typ varje dag, känner mig ofta stressad och har någon slags irrationell nojja över att han skulle tappa all kondition, trots att det uppenbarligen fungerat i 5 år. Så jobbar mycket med att sätta upp träningsplaner för varje vecka, så att jag har en plan för de 3-4 riddagarna och med gott samvete kan (försöka) slappna av resterande dagar.
 
Jag rider typ varannan dag och har gjort det alla 5 år jag ägt min häst. Hinner inte mer än typ 4 dagars ridning i veckan, plus att han blir roligare att rida om han får vila mer. Nu är ju detta bara anekdotiskt, men min häst har också haft noll skador under dessa 5 år förutom hovbölder, så det verkar inte skada honom, och han håller en ok grundkondition. Vi rider på hobbynivå, tränar hoppning någon dag i veckan.
Numer går han på lösdrift, men har tidigare stått på box över natten.

Dock har jag också haft/har stora problem med det mentala kring att inte rida typ varje dag, känner mig ofta stressad och har någon slags irrationell nojja över att han skulle tappa all kondition, trots att det uppenbarligen fungerat i 5 år. Så jobbar mycket med att sätta upp träningsplaner för varje vecka, så att jag har en plan för de 3-4 riddagarna och med gott samvete kan (försöka) slappna av resterande dagar.
Men egentligen, är väl bra att inte belasta hästens rygg varenda dag? Jag gör inte det heller :).
 
Men egentligen, är väl bra att inte belasta hästens rygg varenda dag? Jag gör inte det heller :).

Jo, jag håller helt med. Är bara någon konstig mental grej för mig. Jag vet ju egentligen att min häst mår bäst av att ridas kanske 4 dagar i veckan.

Som flera andra varit inne på så känns det ju som att det viktigaste för hästen och dess hållbarhet måste vara regelbundenheten. Dvs bättre att rida 3-4 dagar/v konsekvent varje vecka än att hästen typ står en vecka, rids jättehårt en vecka, står en vecka, etc.
 
Jo, jag håller helt med. Är bara någon konstig mental grej för mig. Jag vet ju egentligen att min häst mår bäst av att ridas kanske 4 dagar i veckan.

Som flera andra varit inne på så känns det ju som att det viktigaste för hästen och dess hållbarhet måste vara regelbundenheten. Dvs bättre att rida 3-4 dagar/v konsekvent varje vecka än att hästen typ står en vecka, rids jättehårt en vecka, står en vecka, etc.
Absolut! Det sistnämnda tror jag verkligen inte är optimalt! Kör på som du gör, absolut :)
 
Min gamla häst gick i snitt 4 dagar i veckan efter 16 års ålder ofta varannan dag. Vi debuterade Grand Prix dressyr när han var 19 och som 21åring hopptävlade vi 1 meter och planerade GP-start bara veckor innan han förolyckades.

Jag har ungefär samma upplägg idag med min 8åring som förhoppningsvis ska gå GP om några år (mål om MSV nivå i år) pga två småbarn hemma.

Varannan dags ridning med mycket utevistelse ger ypperlig återhämtning mellan passen. Min häst går i stor kuperad hage 06-20 vintertid och ute dygnet runt på sommaren.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej! Har en duktig C-ponny som tävlar LD hoppning 70 cm med en duktig 12-årig ryttare. Tränas varierat i körning och ridning, stark...
Svar
12
· Visningar
2 416
Senast: Lenis
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 333
Senast: liiinnea
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp