Bukefalos 28 år!

Träna mitt varmblod i dressyr

L

Lissu

Altså jag har en varmblods valack på 12 år och 170cm han har varit ridhäst i 7 år nu.
men han är relativt ny för mig, när vi övar på att samla oss så vill han inte riktigt lägga bakdelen under sig hur skulle jag kunna få detta övat?

vi har bara teräng att rida i.

Några Tips??
 
Sv: Träna mitt varmblod i dressyr

Ta hjälp av en bra tränare :)

Övergångar, tempoväxlingar osv.
 
Sv: Träna mitt varmblod i dressyr

Övergångar, övergångar, övergångar. Efter uppvärmning kan man ägna ett helt pass åt enbart övergångar av olika slag.

Tränar inte bara hästen fysiskt, utan även lär den att vara superuppmärksam på ryttaren eftersom den inte vet vad man kommer att hitta på härnäst :D
 
Sv: Träna mitt varmblod i dressyr

Det bästa rådet du kan få är att träna för en BRA tränare som ni båda kommer överrens med! :) Annars är det super att rida ut "offroad", låta honom kliva över stock och sten, låta honom lyfta på benen och se var han sätter dom. Och även övergångar är super! Klättring. m.m. :-)
 
Sv: Träna mitt varmblod i dressyr

Altså jag har en varmblods valack på 12 år och 170cm han har varit ridhäst i 7 år nu.
men han är relativt ny för mig, när vi övar på att samla oss så vill han inte riktigt lägga bakdelen under sig hur skulle jag kunna få detta övat?

vi har bara teräng att rida i.

Några Tips??


Ut och rid i terrängen - det är utmärkt träning! Red en "kalle anka"-travare ett tag, hade varit felskodd länge och enbart gått på platt bana. Även med nya skor och riktade fötter var han enormt klumpig. Red rakt ut i skogen på lång tygel i flera månader - upp och ner, över stock över sten, igenom bäckar, ris och runt träd... Tillslut lärde han sig att lyfta benen och sänka huvudet för att faktiskt se sig för. Det gick lite väl fort bitvis men han stöp aldrig på näsan. :D

Liknande träning kan man göra med massor av cavalettis i olika serier - hästen måste se sig för, lyfta på benen och dra upp magen. Det bygger muskler och underlättar för hästen (och ryttaren) att hitta takten.

När han väl byggt upp sig mer och ni börjar komma ihop er som ekipage så ta ut en tränare som hjälper till med träningen på bana. När han går i takt, väntar på hjälperna och är mjuk i kroppen så kommer resten av träningen flyta på utmärkt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 213
Senast: SiZo
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 004
Senast: linlar1
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 557
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp