Rel. Nytillkommet problem, kan inte rida ut!

Jag håller med dig helt och hållet. Han kommer till en punkt där han känner att han verkligen inte klarar av. Tack så jättemycket för tipset, aldrig hört om honom! Så om jag förstår denna metod rätt så är det att jag ska rida fram och tillbaka och sedan försöka komma längre och längre varje gång på ett träningspass i taget? Detta kändes ju som en riktigt bra grej. Det blir inget stressmoment, utan det blir lugnt och sansat vilket gör att hästen blir avslappnad och kan hantera situationen.
Viktigaste är att känna av och lyssna på hästen och inte låta det gå så långt att man begär något som hästen inte känner sig trygg med, man märker att hästen börjar spänna sig lite och säger då till den att det här är inget farligt men eftersom du börjar tycka det är otäckt vänder vi hem redan nu. Så det är ingen egentlig metod utan det handlar om att lära sig lyssna på hästen och förstå hur den upplever situationen, ingen stor skillnad mot hur man gör med människor faktiskt förutom då att man har lättare att kommunicera.
 
Viktigaste är att känna av och lyssna på hästen och inte låta det gå så långt att man begär något som hästen inte känner sig trygg med, man märker att hästen börjar spänna sig lite och säger då till den att det här är inget farligt men eftersom du börjar tycka det är otäckt vänder vi hem redan nu. Så det är ingen egentlig metod utan det handlar om att lära sig lyssna på hästen och förstå hur den upplever situationen, ingen stor skillnad mot hur man gör med människor faktiskt förutom då att man har lättare att kommunicera.
Håller helt med! Att lyssna på hästen och agera på ett sätt som får den trygg(are) är mycket viktigare än om man använder någon speciell "metod".

@J0ll4n jag har en häst som inte visar sitt obehag lika tydligt som din, men som ändå har vissa platser han tycker är otäcka att gå förbi (det är dock oavsett om vi är på väg ut eller hem). Det jag märkt funkar på honom är 1) att sitta av - det funkar alltid att sitta av och att jag går före honom förbi det otäcka och 2) om jag ändå sitter kvar försöka att vara lugn och mjuk i kroppen och tydligt "på väg framåt" utan att stressa eller pressa honom. Klia manken lite, låta honom stanna och kolla, låta honom lukta i marken osv och själv vara chill, se mig lite omkring osv. Då brukar han gå.

Om jag väljer att sitta av så kan jag ändå "utmana" lite genom att låta honom gå aningen före mig. Gå bakom (helst nosen i ryggen) är allra tryggast, med mig vid bogen har han en trygghet men måste ändå vara lite "modig" själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 146
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
1 916
Senast: SiZo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp