Träna upp magmusklerna efter operation

Ciindy

Trådstartare
Blev opererad akut i magen för ungefär två månader sedan. Man fick då göra ett snitt på ca 25 cm tvärs över magen från höftben till höftben ungefär. Snittet är lagt ungefär som ett kejsarsnitt skulle läggas.

Stod framför spegeln och kollade in min profil igår och ser att magen har trillat ned! Jag är absolut inte smal och har aldrig varit men ändå varit rätt jämntjock över magen. Nu har allt trillat ned till sista våningen och är nu smalare över midjan och har en rejäl korv längst ned på magen. Gissar att det beror på bristen av magmuskler vid vila samt att de faktiskt skurit av lite allt möjligt och att musklerna kanske tappat lite kontakt.

Hur tränar man upp magen mest skonsamt och inifrån? Gärna övningar som inte sliter allt för mycket utan ger bra och lång muskulatur?

Har ringt sjukgymnast men hon hade tider först i slutet av januari och jag vill börjar redan nu. Bristen på magmuskler är jobbig! :)
 
nu vet jag inte vad du har opererat, men kan det inte vara invärtes ärrvävnad som gör att det ser tjockare ut nedtill?
Jag har gjort 4 kejsarsnitt och en stor (akut) operation där jag var öppen från strax nedanför bröstbenet ner till blygdbenet. Och det är just min erfarenhet att det kan finnas "vävnad under läkning" ett bra tag efter att såret är läkt på utsidan. Och att man då känner sig lite mer svullen där.

Nu, drygt 13 månader efter den stora operationen, är jag mer vältränad i magen än på måååånga år. Det betyder inte att magen är platt, inte på långa vägar, men jag kan i alla fall göra 10 situps på mjukt underlag...
Det jag började med efter senaste operationen var att gå med stavar och "hålla in magen" medan jag går. Sen har jag ridit en del, vattengympat lite och gjort några enkla övningar hemma då och då. Det har räckt. Men det tar tid att få igen de tappade musklerna, när de inte har använts på ett bra tag.
 
Blev opererad akut i magen för ungefär två månader sedan. Man fick då göra ett snitt på ca 25 cm tvärs över magen från höftben till höftben ungefär. Snittet är lagt ungefär som ett kejsarsnitt skulle läggas.

Stod framför spegeln och kollade in min profil igår och ser att magen har trillat ned! Jag är absolut inte smal och har aldrig varit men ändå varit rätt jämntjock över magen. Nu har allt trillat ned till sista våningen och är nu smalare över midjan och har en rejäl korv längst ned på magen. Gissar att det beror på bristen av magmuskler vid vila samt att de faktiskt skurit av lite allt möjligt och att musklerna kanske tappat lite kontakt.

Hur tränar man upp magen mest skonsamt och inifrån? Gärna övningar som inte sliter allt för mycket utan ger bra och lång muskulatur?

Har ringt sjukgymnast men hon hade tider först i slutet av januari och jag vill börjar redan nu. Bristen på magmuskler är jobbig! :)

Jag skulle börja med att hitta kontakten med transversus abdominis. Det är en anticipatorisk muskel som - om man har kontakt med den - aktiveras vid förväntan att en viss rörelse ska ske. Den är alltså central för all aktivering som kräver stadga i bålen. Att det är bra att få kontakt med den först beror på att om annan muskulatur runt omkring är aktiverad så latar den sig och låter övrig muskulatur göra jobbet (ofta med överbelastning eller felbelastning som följd). Jag lekman, så jag ber om ursäkt för ev. felaktigheter i beskrivningen av funktionen ovan. :)

En första övning för att aktivera muskeln görs så här:
Ligg på rygg med böjda ben och fotsulorna i marken. Placera fingrarna ett par centimeter nedanför höftbenen. Flytta sedan fingrarna ett par centimeter inåt där höftbenet slutar. Där sitter muskeln. Tryck ner fingrarna ganska hårt mot muskeln och försök sedan spänna/aktivera den. Det gör du genom att slappna av samtidigt som du pressar fotsulorna mot marken och drar in nedre delen av magen mot ryggraden. Håll hela tiden fingrarna tryckta mot muskeln. Övre delen av magmuskulaturen ska vara avslappnad. Arbeta med kontakten tills du kan hålla den minst 10 långsamma andetag.
 
Ärret sitter längre ned än själva korven, men det är klart att det till viss del kan vara inre ärrvävnaden som spökar. Det känns i alla fall väldigt tungt och när man kollar från sidan ser det faktiskt ut som att jag svalt en hel falukorv och lagt den där. ;)

Låter som bra förslag på övningar från er båda. Känns inte som att jag är i situps-stadiet ännu utan vill vara lite snällare med muskler och ärr innan jag plågar mig själv i planka och situps. Har tidigare varit inne på vattenträning och att kanske börja simma, tyvärr känner jag mig inte helt bekväm med att visa upp mitt stora knallröda ärr än så länge. Finns myyycket att jobba på även mentalt innan jag kommer inse att jag inte kommer bli kvitt det utan är nått jag får leva med.
 
Ärret sitter längre ned än själva korven, men det är klart att det till viss del kan vara inre ärrvävnaden som spökar. Det känns i alla fall väldigt tungt och när man kollar från sidan ser det faktiskt ut som att jag svalt en hel falukorv och lagt den där. ;)

Låter som bra förslag på övningar från er båda. Känns inte som att jag är i situps-stadiet ännu utan vill vara lite snällare med muskler och ärr innan jag plågar mig själv i planka och situps. Har tidigare varit inne på vattenträning och att kanske börja simma, tyvärr känner jag mig inte helt bekväm med att visa upp mitt stora knallröda ärr än så länge. Finns myyycket att jobba på även mentalt innan jag kommer inse att jag inte kommer bli kvitt det utan är nått jag får leva med.
Appen mammamage :) den har jag kört och den är bra. Den börjar med typ -sitt på en stol och dra in magen tio gånger. Sitt på en stol och dra in, uhm gör knipövning, tio gånger. Sök mammamage på google eller i appshoppen.
 
Ärret sitter längre ned än själva korven, men det är klart att det till viss del kan vara inre ärrvävnaden som spökar. Det känns i alla fall väldigt tungt och när man kollar från sidan ser det faktiskt ut som att jag svalt en hel falukorv och lagt den där. ;)
Jag minns att jag blev smått konfunderad efter mitt första kejsarsnitt när det kändes som en korv - dock ngt smalare än falukorv - innanför ärret. Det växte bort.
(att jag har en attans massa överskottshud kvar efter graviditeterna är ju en annan sak.

Ditt ärr kommer blekna ordentligt, det blir lättare sen.
Jag har ju stomi efter min senaste operation och jag är väldigt tacksam över att det finns separata duschrum att använda på sjukhuset, där jag går på bassängträning.
 
Tack för bra svar. Mammamage verkar vara precis det jag är ute efter nu till en början.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp