Träningsschema?

Munken22

Trådstartare
Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt?

Mån: Skrittrunda/promenad
Tis: Dressyr i paddock
Ons: Markarbete, bommar osv.
Tors: Hoppning
Fre: Lätt uteritt utan krav på form
Lör: Dressyr
Sön: Intervall/galoppträning

Tack för svar:bump:
 
Sv: Träningsschema?

Det beror ju på hur hårt du tänkt rida och vilken kondis hästen är i, men variationen tyckte jag inte det var något fel på! Hade dock lagt in åtminstone en vilodag, det är då det händer grejer!
 
Sv: Träningsschema?

Variationen låter mycket bra!
Men som tidigare också skrev hade jag också lagt in en total vila. Det behövs framför allt för hästens mentalitet.
 
Sv: Träningsschema?

Jag tycker det är bättre att skritta/leda ut en runda med betespaus än att låta hästen stå en hel dag:) Men jag kan fundera.
 
Sv: Träningsschema?

Fast hästen står förhoppningsvis inte. Den går väl i hage och har det gott. Då tycker jag bara det är bra att ge dem en mental paus från arbetet!
 
Sv: Träningsschema?

Fast hästen står förhoppningsvis inte. Den går väl i hage och har det gott. Då tycker jag bara det är bra att ge dem en mental paus från arbetet!

Ja,det gör hon:) Men jag tror att jag ändå skrittar en 30-minutersrunda eller tar en promenad kanske:idea:
 
Sv: Träningsschema?

Ja,det gör hon:) Men jag tror att jag ändå skrittar en 30-minutersrunda eller tar en promenad kanske:idea:

Jag tror inte att din häst dör av att inte få helt ledigt. Hästen har liksom 23 och en halv timme på sig att "återhämta sig mentalt" den dag som du skrittar den.

KL: Jag tror att vi överskattar vår förmåga att stimulera våra hästar mentalt och fysiskt. Låt säga att vi använder oss av ts träningsschema (som för övrigt är bra tycker jag) Då arbetas hästen alltså låt säga ungefär 8-10 timmar i veckan. Övriga 158-160 timmarna i veckan stimuleras inte hästen fysiskt eller mentalt av oss (ridmässigt alltså). Ta gärna en funderare på det...:angel:
 
Sv: Träningsschema?

Jag tror inte att din häst dör av att inte få helt ledigt. Hästen har liksom 23 och en halv timme på sig att "återhämta sig mentalt" den dag som du skrittar den.

KL: Jag tror att vi överskattar vår förmåga att stimulera våra hästar mentalt och fysiskt. Låt säga att vi använder oss av ts träningsschema (som för övrigt är bra tycker jag) Då arbetas hästen alltså låt säga ungefär 8-10 timmar i veckan. Övriga 158-160 timmarna i veckan stimuleras inte hästen fysiskt eller mentalt av oss (ridmässigt alltså). Ta gärna en funderare på det...:angel:

Exakt så tänkte jag också. Hon har ju liksom timmar i hagen varje dag:)
 
Sv: Träningsschema?

Jag har en 3åring, och min behöver absolut absoluta vilodagar. Men det är ju skillnad, varje ridtur fyller ju min med nya intryck och erfarenheter.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Lipperta
·
Skola & Jobb Jag skulle ha jobba: Mån: 08-20 Fre: 08-20 Lör: 08-20 Sön: 08-20 Nu har/ska jag jobba: Lör : 12.30-01.30 Mån: 08-20 Tis-ons: 20-08...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Fibusen
·
Ridning Jag har en häst på 6 år.. 170 cm hög, å lång å kraftig hela han.. fredriksborgare. jag undrar bara lite hur mycket han bör gå i veckan...
2
Svar
36
· Visningar
2 757
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalister! Jag ska börja med att arbeta nätter snart, och jag tänkte se om det är några här som arbetar/har arbetat natt...
Svar
17
· Visningar
2 776
Senast: *tove*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp