Bukefalos 28 år!

Trafikolycka på Röbäck

Sv: Trafikolycka på Röbäck

Det är förvånansvärt att det inte smäller oftare där. Jag promenerade och sprang ofta på den där vägen och inte ens vid övergångsställena högre upp mot avfarten till travbanan brydde sig bilisterna om att sakta ner. Jädra galningar.
 
Sv: Trafikolycka på Röbäck

Jag har haft häst i det stallet, det är helt otroligt att det inte smäller oftare. Över den där vägen korsar det hästar minst 50 gånger om dagen, om inte fler. Det har varit MASSOR av incidenter, bilister som stannar för att släppa fram hästekipage (mycket snällt av dom), men så kommer nån bil bakifrån och kör om de stillastående bilarna :eek:

Jag hoppas den påkörda återhämtar sig fort, det är en äldre man som alltid tagit hand om sitt stall själv.

Enligt den info jag fått så har bilföraren varit bländad av den lågt stående solen. Men ändå haft sån hastighet att bilen hamnat 50 meter ut på åkern efter smällen. Jag har även fått höra att hästen är illa däran, den äldre mannen ska "bara" ha ett brutet ben som ska opereras i eftermiddag.
 
Sv: Trafikolycka på Röbäck

Ja, sådana där omkörningar såg jag ofta. Var inte heller ovanligt att man såg att bilisten förvisso höll undan någorlunda för hästen men inte verkade se sulkyn eller kärran bakom hästen.

Hoppas hästen och stallägaren repar sig. Och bländad av solen? Men snälla...
 
Sv: Trafikolycka på Röbäck

Eller hur, man behöver inte gasa på som en idiot för det.

Nu verkar det som stallägaren klarat sig undan med en fraktur strax ovanför foten och har opererats i eftermiddags. Hästen hade hamnat på motorhuven och ådragit sig en hel del sårskador, men också en fraktur i en bakkota som inte gick att reparera så hästen har, om jag förstått det rätt, avlivats.
 
Sv: Trafikolycka på Röbäck

Fast såhär års kan solen vara grym, dock är det ju lämpligt att sänka hastigheten när man inte ser ordentligt.
 
Sv: Trafikolycka på Röbäck

Nog vet jag att man kan bli bländad, men förutsatt att det inte var första gången föraren åkte just där så vet alla hur lågt solen står över slätten eftersom den ligger - så vitt jag förstått - i princip i havshöjd. Och alla som åkt där med än en gång vet att det kryllar av hästar (och barn). Självklart händer olyckor, solen kan plötsligt komma fram genom ett molntäcke som ser genomtjockt ut, men då jag likt Kivina varit där hundratals gånger och sett så mycket vårdslöst körande är det lätt att tänka att även det här var vårdslöst körande.
 
Sv: Trafikolycka på Röbäck

Tjaaa, solen i ögonen och han lyckades komma upp i en hastighet om 100 km/h. Grabben var i 20-års åldern, jag är faktiskt inte förvånad....
 
Sv: Trafikolycka på Röbäck

så sorligt :(

Vet inte om det är speciella tider som det i så fall körs lite mer vårdslöst där för jag tycker annars att alla bilister är väldigt förstående för övergång med/av häst och stannar alltid.

Jag är dock väldigt noga med att kika så att ingen försöker köra om först..för en del har inte tålamod, inte ens när det skett en olycka :crazy: utan ska om till varje pris.
 
Sv: Trafikolycka på Röbäck

Morgon och eftermiddag har jag upplevt vara värst. Folk har bråttom till och från jobbet och trafikmängden ökar rätt markant de tiderna. Och det är ju precis de tiderna hästarna också släpps ut och in.
 
Sv: Trafikolycka på Röbäck

Var det vid övergången till hagarna?

Isf får man ju hoppas att det tillkommer en viadukt/bro inom snar framtid så det inte sker fler olyckor..det rör sig mycket hästar i området.
 
Sv: Trafikolycka på Röbäck

Ja, fast grannstallets övergång. Vi får se vad som händer. Och ja, det rör sig enormt mycket hästar i området, nu har trafikverket sänkt hastigheten till 60 km/h, men vad hjälper det när folk kör som idioter ändå..
 
Sv: Trafikolycka på Röbäck

Var det vid övergången till hagarna?

Isf får man ju hoppas att det tillkommer en viadukt/bro inom snar framtid så det inte sker fler olyckor..det rör sig mycket hästar i området.

Problemet är att det är två (eller tre om man ska vara mer nogräknad) ställen där det passerar mycket hästar och det skulle behövas en bro/viadukt vid varje övergång.

Kl
Hade utsläpp i morse och kunde räkna till minst två fullständigt idiotiska omkörningar. En blåste om mig på vänster sida när jag skulle göra vänstersväng upp mot stallet. Den andra gjorde en minst lika livsfarlig omkörning mitt framför nosen på mig och hästen när vi skulle över vägen(och den körde då nästan dubbla tillåtna hastigheten, utan att överdriva) Just ja! En tredje "nästan-incidens"... En av hästägarna i stallet stannade sin bil för att släppa över mig med ett par andra hästar, bakom kommer en annan bil och är precis på väg att köra om.
Och det har inte ens gått en vecka sedan olyckan... :banghead: :banghead:

Samtidigt står polisen mitt på Kyrkbron med alkokontroll och stoppar alla som ska in till stan. Killen som stoppade mig fick höra en hel del surt mutter om att dom står på helt fel plats, men vette tusan om det hjälpte direkt mycket :meh:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 995
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter På tisdagseftermiddagen kolliderade en personbil med en lösspringande häst på Smyge Strandväg strax väster om Smygehuk. Larmet kom in...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Strax efter klockan 21 på söndagen kom ett larm från SOS om en bil med hästtransport som hade kört i diket på riksväg 34. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera bilar är inblandade i en trafikolycka på E6 vid Laxvik i Halmstad. Larmet kom in till polisen klockan 15:55 på måndagen. En häst...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp