Tragiskt öde rullades upp i rätten

Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Jag förstår hur Maria tänker, men sedan så har man ju med hästar att göra, man vet aldrig vad hästen tänker göra i nästa sekund.
Sedan att hon stod bakom hästen var ju också en risk..
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Tråkigt att förlora både syn och smak. Men alltså det kan ju inte ryttarklubben hjälpa, alla vet väl att hästar kan sparka? har hon stämmt ryttaren till den hästen som sparkade, om den inte hade en röd rosset i svansen vill säga?
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Tråkigt att förlora både syn och smak. Men alltså det kan ju inte ryttarklubben hjälpa, alla vet väl att hästar kan sparka? har hon stämmt ryttaren till den hästen som sparkade, om den inte hade en röd rosset i svansen vill säga?

Hästen blev ju skrämd av något och sparkade bakut. Det var iaf så jag fick det till.
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Jag vet vad en röd rosett i en hästrumpa betyder, du vet vad en dito betyder... men för en icke hästmänniska betyder en röd rosett absolut ingenting, utom möjligen att man vill göra hästen extra fin inför tävlingen :D.

Så otydliga varningstecken som en röd rosett räcker inte för en "vanlig" människa.

Jag skulle påstå att man som hästmänniska alltför ofta tror att det som vi ser som självklarheter också ska ses som självklart av ALLA andra... men så är ju inte alls fallet.

Oavsett hur det går i rättegången så finns det lärdomar att dra av den här händelsen för alla som anordnar tävlingar för häst, kanske ska ryttargången inte bara förses med varningskyltar utan den kanske bör spärras av för alla utom tävlande och funktionärer vilka då ska vara informerade om riskerna med att vistas där.
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Klart att det är en tragedi. Men det är då själva fasen att en olycka inte bara kan få vara en olycka. Rättvisa hit och rättvisa dit...hade hon inte gått bakom hästen för nära så hade hon inte blivit sparkad. IBland måste man ta eget ansvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Mycket tragiskt.. men å andra sidan.. ska man behöva varna människor för allt? Ska vi sätta upp varningsskyltar på motorvägarna där det står att man inte ska gå på dem?
Risken finns att om hon vinner så blir det som i USA. Där har det gått så långt att företag riskerar att bli stämda för snart allting. Det var t.ex ett fall där en besökare i en mataffär, stämt affären för att hon ramlade över ett barn och bröt benet. Barnet var hennes eget...
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Trist att förlora så mycket på grund av olycka.
Ser ofta på tävlingar att man tar lite för givet att alla människor är hästvana, något för klubbarna att ta till sig tycker jag.

En annan undran är iofs om inte damen ifråga borde haft grönt kort själv då det var hennes dotter som tävlade?? Då borde hon ju ha lite mer kännedom om hur hästar funkar (bits fram,sparkas bak) tycker man ju...
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Jag skulle påstå att man som hästmänniska alltför ofta tror att det som vi ser som självklarheter också ska ses som självklart av ALLA andra... men så är ju inte alls fallet.

Oavsett hur det går i rättegången så finns det lärdomar att dra av den här händelsen för alla som anordnar tävlingar för häst, kanske ska ryttargången inte bara förses med varningskyltar utan den kanske bör spärras av för alla utom tävlande och funktionärer vilka då ska vara informerade om riskerna med att vistas där.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Helt rätt.

Minns häromveckan min son hörde mig säga åt min häst "å vad sysslar du med?" och han frågade vad hästen gjorde, och jag sa att "jag tyckte nästan att han la öronen bakåt". Sonen var helt frågande, han hade inte en aaaaaning om vad "öronen bakåt" betydde hos en häst medans för en mera van hästmänniska är det en klar och tydlig signal. Och då har min son iaf varit regelbundet i stallet i ett halvår och jag trodde jag hade tutat i honom alla möjliga säkerhetsgrejer. Det "självklara" är inte alls självklart.

Samt om hästar är så oberäkneliga som vi säger så måste vi stå för det och acceptera ett ansvar överlag för att obehöriga inte ska få komma in till områden där det står hästar.
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

visst är det tragiskt... men jag tycker inte det är något som ridklubben ska belastas för... när man vistas bland hästar så får man se sig för... de är ju ändå djur...

tycker det händer ofta att ponny mammor utan egentlig hästkunskap "virrar" omkring på tävlingsplatserna... visst är det på mitt ansvar som hästägare att hålla reda på min häst men en olycka kan ske, och hästen kan bli rädd...
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Hallå eller!? IQ-befriade människa, hur i all världen kan hon ens med att ta en sånn sak upp i rätten utan att skämmas? Det var ju mestadels hennes helt egna fel! OK att ridskolan kanske hade alltför många människor och hästar i gången, MEN är man en vuxen människa som kan tänka helt på egen hand så går man inte bakom en häst i en stojjig stallgång. Punkt slut.:mad:
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Om jag inte minns fel så var det så att den sparkande hästens försäkringsbolag hade betalat ut ersättning om inte alla plötsligt råkat titta åt ett annat håll och ingen kunde tala om vilken häst som faktiskt sparkat... Det skulle ha gjort mig besviken.
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Möjligtvis den sparkande hätsens ryttares försäkring.
Hästförsäkringar innehåller ingen ansvarsdel.
PL
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Det är väl den vanliga personliga olycksfallsförsäkringen som gäller? Låter lite som om den drabbade kvinnan inte hade tillräckligt bra olycksfallsförsäkring själv så att hon försöker att få ersättning från något annat håll också. Eller kan det verkligen vara så att hennes försäkringsbolag anklagar ryttarföreningen för otillräcklig information :confused:
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Möjligtvis den sparkande hätsens ryttares försäkring.
Hästförsäkringar innehåller ingen ansvarsdel.
PL

Agrias Incident är en försäkring som ingår som standard i alla deras hästförsäkringar sedan 2002, den täcker dylikt, och var också föremål för nämnda diskussion mellan käranden och svaranden om jag inte missminner mig.
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Klart att det är en tragedi. Men det är då själva fasen att en olycka inte bara kan få vara en olycka. Rättvisa hit och rättvisa dit...hade hon inte gått bakom hästen för nära så hade hon inte blivit sparkad. IBland måste man ta eget ansvar.

Självklart är det tragiskt med olyckor av det här slaget men jag håller med dig, man ska inte behöva upplysa vuxna personer om precis allt. Lite måste man faktiskt tänka själv och även om bitterheten över det som skett är en grogrund för att vilja söka syndabockar så förändrar det ju inget i slutänden.
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Jag skulle påstå att man som hästmänniska alltför ofta tror att det som vi ser som självklarheter också ska ses som självklart av ALLA andra... men så är ju inte alls fallet.
De allra flesta som uppnått vuxen ålder borde veta att inget djur är aboslut helt 100 100% av tiden.

Att hästar och nötdjur kan sparkas borde dessutom höra till allmänbildningen, liksom det faktum att hundar kan bitas och katter klösas.
 
Sv: Tragiskt öde rullades upp i rätten

Tragiskt öde! Tyvärr händer sådana här olyckor lite då o då tycker ändå att tävlingar är offtast bra arrangerade med relativt hög säkerhet. Men alla vi som håller på med hästar vet ju att saker kan hända och att det är vi människor som måste anpassa oss! samt uppfostra och vänja våra hästar vid trängda situationer som uppkommer vid tävlingar osv...

Jag sa tidigare att mina hästar sparkas inte, de är väldigt trygga och vana vid människor men ändå så blev jag en gång sparkad av min egen häst då jag dessutom var gravid. Det var inte hennes mening att sparka mig utan en häst som jag bundit upp brevid henne. Jag brast i säkerhetstänkande! Har ingen annan att skylla änn mig själv.

Jag har ingen aning hur det var anpassat för publik, skötare osv på denna tävling men som sagt hästar är hästar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (HD) Maria Adell blev blind efter att ha blivit sparkad av en häst i Åstorps ridhus. I går slog hovrätten fast att Åstorportens...
Svar
4
· Visningar
1 577
Senast: kaktusen
·
  • Artikel
Hästnyheter (HD) Maria Adell blev blind efter en hästolycka i Åstorps ridhus för tre år sedan. Nu ska hovrätten avgöra om Åstorps ryttarförening...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (HD) I dag fick Maria Adell rätt mot Åstorpsortens ryttarförening. Hovrätten anser att föreningen är ansvarig för att hon blev blind...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (HD) Det var Åstorps ryttarförenings fel att 42-åriga Maria Adell blev blind när hon sparkades av en häst. Det fastslog Helsingborgs...
2
Svar
22
· Visningar
2 444
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp