Trailerkamera -placering i transporten

KarinP

Trådstartare
Jag undrar vart i släpet ni placerat eran trailerkamera?

Svaren bör innehålla något mer utförlig information än exempelvis "fram". Är den fäst i taket (glasfibertak -går det att fästa i det?); i mitten eller till höger/vänster, eller på väggen? Någon annan fastsättningsmetod än skruvar (tex lim?)?

Mycket gärna bilder på placeringen.

(Har nyss köpt en transport och känner mig lite fundersam till att skruva i glasfiber taket...)

/Karin
 
Sv: Trailerkamera -placering i transporten

De jag har sett sitter baktill för att få en bättre överblick o att kusen inte ska göra illa sig på den.
 
Sv: Trailerkamera -placering i transporten

Jag har bara kört med det en gång (mycket bra uppfinning säger jag bara!) och då var den placerad längst bak i transporten, i mitten precis innanför luckan. Det var ett hyrsläp så den satt där den satt och till en början tyckte jag att det var underligt att den inte satt framför hästen. Men när vi väl började åka så kändes det väldigt bra att den satt där den satt. Man hade bra översikt och såg det hästen såg, upplevde hur det rörde sig och hur långt bak hästen stog. Den dag jag köper transport ska vi garanterat ha en sån. Jag kände mig mycket lugnare när jag kunde se om hästen började trampa runt, om det vinglade etc. :)
 
Sv: Trailerkamera -placering i transporten

Tack för ditt svar, och alla andras också naturligtvis!

Placeringen av kameran ur "bästa placering map sikt/överblick/vinkel"-perspektiv i sig är ju inga problem då det bara är att _testa_ i släpet (skarvsladd+nätadapter) innan jag skruvar fast den. Begränsningen och därmed det intressanta för mig är hur jag ska skruva fast den i släpet. Jag har ett Boj BravoS som saknar plåtskivan som ditt släp har.

... Det kanske går att skruva fast den i en plåtbit likt Lovisaleonora_'s arrangemang, och sedan skruva fast plåtbiten i samma skruvhål/fäste som lampan (har ju en likadant placerad lampa+upphöjning i släptaket, som ditt släp har)..?

/Karin
 
Senast ändrad:
Sv: Trailerkamera -placering i transporten

Exakt! Alla släp borde ha en kamera!

Jag har nyss köpt nytt släp eftersom min :devil:s grisponny tycker att det är en bra ide att hoppa över frambommen-->gamla släpet blev en brädhög när hon slog över frambommen. :crazy: Dessutom känns det extra tryggt när man ska köra hästar som inte är så resvana tex unghästar och föl. Har dessutom beställt lite extra batterisaker+antenn å annat skojj så att man ska kunna övervaka släpet utan strömförsörjning från bilen, tex på tävling eller vid rast längs resan.

/K
 
Sv: Trailerkamera -placering i transporten

Som du ser är det ett Classic och självklart har vi själva gjort och fäst plåten.
 
Sv: Trailerkamera -placering i transporten

Våran sitter baktill i vår nya Thule Excellent.
Exellent_015.JPG
 
Sv: Trailerkamera -placering i transporten

Skaffat en transportkamera (egentligen en babyvakt ;)), dock inte hunnit använda den än. Den bästa placeringen jag hittills kommit på är mellan lampan fram till invändigt i transporten och uppbindningsöglan som finns bredvid. Har en star trailer.

Det blir inte skruvar etc utan tror det fungerar bra med någon slags band att fästa upp med. Ska testa nästa vända vi ska ut och åka.
 
Försöker väcka liv i den här gamla tråden.. :)

Planen är att köpa en kamera till nya släpet. Placeringen kommer bli bak eftersom det är där belysningen sitter. Men hur fäster man? Nytt släp så glasfiber och aluminium.

Och finns det någon som kan rekommendera en 'budget' variant, med egen skärm? Duger en backkamera?
 
Vi har satt våran bak, finns två olika anledningar till de. Dels för att vi ville inte att hästarna skulle komma åt den, skulle kunna hända med våran stora märr. Två för att där sitter lampan och kameran behöver ju el. Och sen ger de bra översikt på vad som händer i transporten. Den är fäst i taket tror att han limmat dit den då han inte ville skruva i taket.
 
Försöker väcka liv i den här gamla tråden.. :)

Planen är att köpa en kamera till nya släpet. Placeringen kommer bli bak eftersom det är där belysningen sitter. Men hur fäster man? Nytt släp så glasfiber och aluminium.

Och finns det någon som kan rekommendera en 'budget' variant, med egen skärm? Duger en backkamera?
Vi har Biltemas backkamera, fungerar alldeles utmärkt!
Jag kommer inte ihåg hur vi fäst våran, det brukar alltid gå att skruva/bulta fast den på något sätt.
 
Vi har satt våran bak, finns två olika anledningar till de. Dels för att vi ville inte att hästarna skulle komma åt den, skulle kunna hända med våran stora märr. Två för att där sitter lampan och kameran behöver ju el. Och sen ger de bra översikt på vad som händer i transporten. Den är fäst i taket tror att han limmat dit den då han inte ville skruva i taket.

Hur länge har ni haft kameran? Ungefär alltså (så jag kan säga till pappa att limma funkar utmärkt :D)
 
Har den bak vid lampan. Den är dela fasttejpad med monteringstejp samt att plåten delvis är fastskruvad med lampan.

I förra släpet enbart tejpad och höll utan problem i 8 år - sen sålde jag släpet.

Har biltema backkamera
 
Min sitter fram. Monterad i ovankanten av skyddsgallret till framfönstret. Det fungerar bra eftersom jag har en såpas stor transport, hade den varit kortare framför bommen så hade kameran nog behövt sitta högre upp i stället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 049
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp