Trampar av sig skon!

HH_gullet

Trådstartare
Hej!
jag har en häst som bara trampar av sig skona som gör att jag blir tokig! vet inte vad jag ska göra längre!? någon som har några tips?

Detta är alltså framhovarna, har provat 3 olika hovslagare och han tappara en då, och jag ge han biotin och hoven är inte spruken han bara trampar av den! blir så trött på han!
så någon som har nått tips? kan man tänkas gå utan skor fram? om han inte ömmar och bara ha skor back?
:confused::confused::confused::confused:

Sv: Trampar av sig skon!

Visst kan man ha skor på bara bak om det fungerar för hästen.
Har du provat ha boots på?

Boots i hagen är värt att testa.

Min herre tog av sig framskorna ganska ofta förut, men efter att min hovis valde att lägga in skon lite, så att den inte stack ut på samma sätt bakom hoven så har det upphört helt.
Nu har du ioförsig testat många olika hovslagare utan att bli nöjd, men kolla om någon utav dina närstående har en bra hovis som de är nöjda med. iBland har man tur ;)

Ta ut en equiterapeut eller liknande, det kan vara tex spänd rygg eller så

Testa att dra av bakskorna och be hovisen korta skon lite och boots på det:)

Hur gammal är hästen?
Obalanserade unghästar trampar ofta av sig skor titt som tätt innan dom har fått kontroll på sina egna ben, då är det bara att vänta ut det.

Prova att sko med "flip-flopp" skor fram, dvs en sula och tåsko så blir det svårare för honom att trampa av skon, eftersom sulan är lös baktill. De finns sådanahär sulor med brodd om man vill ha det nu när det är halt.

Han är 7år men långa ben och stort steg, och är genom gång av massör, utan nått,

Jag har provat olika kundiga hovslagare men ingen lyckas riktigt, är inhyrd i ett stall så har provar alla som finns i stallet och en till,

Jag bruke ha boots på han när jag rider, men inte ihagen då jag har rädd att jag ska få skav, men kanske ska prova det,

Att ta av bakskona är ingen idee, då han behöver ha skor bak, då han nöter så mycket bak,

Ska ha hovslagaren nästa vecka ska be han lägga in dom lite får vi se om det blir bättre, och boots på det,

Boots i hagen. är min rek. Bara prova vilket som passar hästen bäst (gummi vs syntet), brukar gå att hitta en sort som inte ger skav, men vilken är olika för olika hästar.

KL

Jag har en sån också, hopplöst emellanåt....

Det som gör skillnad är att hålla tån riktigt kort (både fram och bak) samt att tårikta skon fram. Underlätta överrullningen så att hästen "hinner undan" med fram innan bakhoven sätts i. Sedan även att inte lägga ut skon så mkt (men akta så att det inte blir för trångt!!) och boots på i hagen är nästan ett måste. Att lägga på lite tyngre skor bak än fram kan också göra skillnad.

Har haft flapskor på min en period och det är suveränt om man ser till tappskor, dessävrre funkar den inte till alla hästar, min gillade dem inte alls och tappade helt sin framaktion. Det är även en sko som gärna "äter" trakter så har du problem med låga trakter är det kanske inte den optimala skon.
Bara att prova.

Lycka till!

Senast ändrad:

Boots och att slipa av skon i trakten är det enda som fungerar på min häst. Min kan ej heller gå i för kuperad hage tyvärr.

Jag har exakt samma problem men en ung, yster och långbent häst, fullblod dessutom. Boots i hagen är ett absolut måste. Skav är att föredra framför 4 tappskor i en period och efterföljadne sulläderinflammation och konvalescens.

Fast personalen har ett litet sjå, när de sätter på honom i boxen inför utsläpp sliter han gärna av sig bootsen och sommartid slänger ut genom sitt fönster.....

Prova boots som sitter och skyddar ordentligt (så hästen inte trampar på bootset)

Rundade skor är ett alternativ. har en häst i stallet som trampat av sig skorna titt som tätt, men inte längre sen hovslagaren bytt modell på skon (vet inte exakt vad modellen heter dock!) Men kan vara värt att testa en annan typ av sko kanske?

Tätare skoningar, hästen i stallet skos var 5:e vecka. Detta innebär att hovis inte behöver lägga ut skon så mycket för att den ska ha plats att "växa" och det har inneburit färre avtrampade skor.

Ha boots i hagen på hästen eftersom det oftast är där som skorna har en tendens att ryka av:angel: Hästen i stallet har ett par jättemjuka med fårskinn högst upp för att undvika skav i karleden!

Våran hovis i stallet är också oerhört noggrann vid skoning och slipar alltid av kanterna på skorna så att de blir lite rundare och följer hoven bättre. det verkar funka för han har nästan aldrig tappskor på de hästarna han skor:)

Jag såg något på Falsterbo i somras. Var något som gick en liten bit upp på ballen, och om bakre kanten på skon och som jag tror man fäste i broddhålen. Funderade på att köpa till min valack som alltid trampade av men hann inte innan han såldes.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 243
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 171
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 480
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S