trampdyneskada

ponny

Trådstartare
Min tik har fått en liten, ca 3 mm i diameter, skada på den stora trampdynan på en framtass.Helt ytligt, bara den yttersta, tjocka "huden" som är borta. Blöder ej, men naturligtvis ömmar det rejält att gå på.
Vad kan man göra för att underlätta tills läkning skett?
Funderat på ett tvåkomponents sår klister som finns att köpa på apoteket, men vet ej om det tål nötning?
Har nu ett tassbandage, men det ömmar ändå.
Tacksam för förslag.
 
Sv: trampdyneskada

När min har skadat trampdynan har han fått ha skor på sig :) Jag köpte skor för att han bröt ett ben i tassen en gång och har dem kvar sedan dess. Det är skor med riktig sula, så han känner inte att han har ont under tassen om han har dem på sig och vi kan gå som vanligt.
 
Sv: trampdyneskada

När min unghund skrapade upp trampdynor på båda framtassarna så köpte jag vetflex linda från apoteket. (är en elastisk linda som fastnar i sig själv, tål vatten och är allmänt bra). Sedan tog jag lite bomull eller en kompress mot själva uppskrapade stället och lindade fast + såpass mycket som behövdes för att det inte skulle komma in grus och skit.
Kan man linda tassar så är det i alla fall mitt favoritalternativ. Skor kanske är mer praktiska, men jag hittar inte skor som passar mina damers tassar och då är det smidigare att linda.
 
Sv: trampdyneskada

Synd att du inte hittar skor som passar! Det är ju annars väldigt smidigt så kan man motionera som vanligt :) Mina är från Ruffwear med vibramsula. Kanske onödigt att köpa såpass dyra skor när man använder så sällan, men eftersom jag redan har dem så är de ju perfekta :)
 
Sv: trampdyneskada

Otroligt synd, för mina damer brukar lyckas göra illa tassarna på det ena och det andra... :grin: Senast jag var i djuraffär och kollade efter skor så var de tex 4cm breda och 5cm långa. Fröken W har 4cm breda och 8cm långa tassar. De som var 8cm långa var ju då 7cm breda och stora som jag vet inte vad! Därför snurrade de runt och gled av, medans de mindre inte kom på ordentligt för att de var för korta...
 
Sv: trampdyneskada

Kl
Tack för tips, vetflex med lite polstring under i form av bomull provas, får se om det hjälper.
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 609
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp